Auxiliary heating

abelsj

Forumguru
Het is zelfs andersom. Als je de standkachel niet aan hebt en is het is koud, gaat ie zelf aan.

Dat doet de mijne niet. Gaat alleen aan als de wegrijtijd geprogrammeerd is, via de afstandsbediening of rechtstreeks via het knopje op het dashboard.
 

Rallye

Forumguru
Goed om te horen.

@martijn v o : dat is dan een verschil tussen de af-fabriek standkachel (zoals jij zelf hebt ingebouwd) en een achteraf ingebouwde....
 

martijn v o

Forumguru
Dat doet de mijne niet. Gaat alleen aan als de wegrijtijd geprogrammeerd is, via de afstandsbediening of rechtstreeks via het knopje op het dashboard.

Ik denk het wel, alleen gaat het lampje dan niet branden, ik kwam erachter omdat ik een brief ging posten kort nadat ik de auto had gestart, na het teruglopen van de brievenbus naar de auto hoorde ik de standkachel. Als je de auto uitzet gaat de kachel ook uit maar je hoort hem nog wel even naventileren.
 

jurjen

Lid
Overigens, nu ik mij toch onder de ervaringsdeskundigen bevind, vraag ik mij af of het schadelijk zou zijn om de Webasto onder het rijden aan te hebben. Het overkomt mij wel eens dat ik vergeet de standkachel aan te zetten en de standkachel zou ook onder het rijden de koelvloeistof op temperatuur kunnen brengen. Zijn er redenen om dat niet te doen?
Ik gebruik 'm 'smorgens met de timer(HTM) en als ik dan wat vroeger wegrijd dan gepland draait 'ie nog even mee, geen probleem. Als ik 'smiddags uit mijn werk bij de auto kom en het is erg koud laat ik de kachel zelfs bewust de eerste tien minuten van de rit meelopen (zonder voorverwarmen) om de auto sneller warm te krijgen. Niet iets om je zorgen over te maken volgens mij ;)
 

wwter

Lid
Een vraagje voor bezitters van een Webasto Thermo Top Evo met Telestart t100:

Soms gaat de interieurventilator binnen in de auto niet blazen, er is dan geen zuchtje lucht in de auto te bekennen. Buiten de auto buldert er zo te horen wel een ventilator.

Meestal gaat het goed, maar soms dus niet, en ik weet niet waar het aan ligt.

Volgens de gebruiksaanwijzing is het afdoende om de temp op HI te zetten, en de uitstroom op ruit. Doen jullie soms nog iets aanvullends (zoals de ventilator handmatig op hoog zetten, ruitontwaseming aan?), dat niet op het instructieblad staat vermeld?

Ik hoor graag, groet, wouter
 

jurjen

Lid
Soms gaat de interieurventilator binnen in de auto niet blazen, er is dan geen zuchtje lucht in de auto te bekennen. Buiten de auto buldert er zo te horen wel een ventilator.
In de kachel zelf zit ook een aanjager, voor de verbranding. Die heeft niets met je binnenlucht te maken. De ventilator binnen gaat pas aan als het koelwater een bepaalde temperatuur heeft bereikt.

Volgens de gebruiksaanwijzing is het afdoende om de temp op HI te zetten, en de uitstroom op ruit. Doen jullie soms nog iets aanvullends (zoals de ventilator handmatig op hoog zetten, ruitontwaseming aan?), dat niet op het instructieblad staat vermeld?
Ik gooi de temperatuur op HI en zet de knop voorruitontwaseming aan voordat ik de auto uit zet, dan gaat de lucht op de ruit en de blower vol aan, daar doe ik verder niets aan.
 

Rallye

Forumguru
Telestart of niet maakt voor je vraag niet uit......

Buiten de auto hoor je volgens mij twee dingen:
- de benzinepomp van de Webasto; en
- Webasto zelf (de kachel dus).

Ik heb climate control en moet ook de cc instellen op "MAX" en de temperatuur op "zo hoog mogelijk". Dus niets aanvullend. Wel staat met de Webasto aan de ventilator minder hard dan wanneer ik de auto op contact zet.
 

wwter

Lid
dank voor de reacties,

Ik heb climate control en moet ook de cc instellen op "MAX" en de temperatuur op "zo hoog mogelijk".

Wat bedoel je met cc op max? Je zou zeggen dat dat de temperatuurinstelling is, maar die noem je specifiek daarna.

Ik gooi de temperatuur op HI en zet de knop voorruitontwaseming aan voordat ik de auto uit zet, dan gaat de lucht op de ruit en de blower vol aan, daar doe ik verder niets aan.

Is het indrukken van de ontwasemknop op eigen initiatief, of is dat een tip van de inbouwer? Op mijn instructieblad wordt alleen gerept over de temperatuurinstelling ("HI"), en de uitstroomstand ("ruit incoontje").

Soms is het na 10 minuten lekker warm in de auto, en voel je een warme lucht stromen, soms is het na 20 minuten nog koud en windstil (dit bij vergelijkbare buitentemperatuur uiteraard)...... geen idee waar het aan ligt..... Dealer zegt dat alles goed en normaal werkt....
 

jurjen

Lid
Mijn Webasto instructieblad toont een climatronic van een OII en wijst daar inderdaad op het 'ruit-icoontje', de meest linkse drukknop, maar dat is daar de max-ontwaseming. die heb ik zelf eigenlijk automatisch -ik had eerst een OII met Webasto- vertaald naar de max-ontwaseming bovenin de linker draaiknop bij de OIII.
 

wwter

Lid
Ik heb online de instructies voor de OII gevonden, en inderdaad, daar wordt aangegeven dat je de ontwasemknop moet indrukken. Bij de instructies voor de OIII is dat niet het geval. Misschien hebben ze zich vergist bij het maken van het OIII instructieblad (de ontwasemknop op de OII lijkt verdacht veel op het ruitknopje van de OIII, die een aparte ontwasemstand elders heeft)

hier het instructieblad dat ik heb gekregen:

2nlsu2h.jpg



en hier op blz 32 van deze pdf de instructie voor de OII:
http://doc.webasto-russia.ru/Car/Skoda/Octavia/A5/1318676B_Skoda_Octavia_2012_TDI_DSG_TT-Evo.pdf
 
Laatst bewerkt:

Xander

Senior Member
Ik vind het behoorlijk knullig overkomen dat instellen van de verwarming in de auto, zodat de standkachel zijn werk goed kan doen. Ik kan me niet voorstellen dat Skoda's in Zweden met een Webasto standkachel dit ook moeten doen. Daar moet Skoda toch wel een onderdeel voor hebben gemaakt zodat de standkachel kan communiceren met de kachel en ventilatie in de auto?
 

Rallye

Forumguru
"MAX" is bij een Octavia II de voorruitontwaseming (knop 1):

Naamloos.jpg

@Xander : dat is inderdaad mooier. @martijn v o heeft dat ook zo ingebouwd volgens mij. Als je dat (zoals ik) niet zelf kunt, wordt het echter wel weer extra duur.
Zoals al eerder gezegd, voor mij zou de af-fabriek standkachel, met de telefoonbediening zoals ik die nu heb, perfect zijn. Maar die is er in Nederland om onbegrijpelijke redenen niet.
 
Laatst bewerkt:

jurjen

Lid
Bij mijn oem standkachel stel ik niets in en mijn ruiten zijn tot nu altijd vrij bij vertrek.
OEM standkachels in Octavia's, daar mogen wij in Nederland alleen van dromen, de importeur ziet er helaas geen brood in. Volvo adverteert er sinds kort mee dus ik hoop/verwacht dat dat wel gaat veranderen. Tot die tijd zullen we genoegen moeten nemen met inbouw achteraf en wat extra handelingen.
 
Bovenaan Onderaan