AutoWeek test Skoda Rapid Spaceback 14 april 2014

JJB

Lid
AutoWeek test Skoda Rapid Spaceback 14 april 2014:

http://www.autoweek.nl/autotest/2674/skoda-spaceback-12-tsi-greentech-eleg-businessline

Steeds weer krijg ik de indruk dat de autojournalisten niet goed weten wat ze met de Rapid moeten omdat ze hem niet in een hokje kunnen plaatsen. Techniek en rij-eigenschappen van een compacte auto, carrosserie van een middenklasser, kofferruimte bij de “normale” Rapid zelfs van een grote middenklasser en qua prijs (afhankelijk van uitvoering) ongeveer tussen B en C-segment maken het tot een model dat zich moeilijk laat vergelijken en dat zouden ze dan ook niet moeten doen, zeker niet zonder de norm erbij te zetten.

“Het interieur is vrij smal, de been- en hoofdruimte achterin zijn daarentegen riant. Wel is er een tunnel aanwezig, die in de weg zit als je met z’n drieën achterin plaatsneemt.”

Opvallend dat de Rapid vrijwel overal als vrij smal wordt beoordeeld, terwijl ik dit over een nagenoeg even brede (of smalle) VW Polo of Octavia I nog nooit gelezen heb. Blijkbaar kun je wel met z’n drieën achterin zitten, alleen de tunnel zit dan in de weg... hoezo smal?

“Als bestuurder vind je al gauw een prima zitpositie en kun je overal gemakkelijk bij. Helaas worden je bovenbenen minder goed ondersteund.”

Hier hebben ze wel een punt. Op de foto’s te zien is dat de testauto is voorzien van sportstoelen en het viel mij (in de showroom) ook op dat die de bovenbenen niet zo goed ondersteunen. De standaard stoelen zitten m.i. wat dat betreft beter (in ieder geval voor mensen met lange benen) hoewel je dat op basis van het uiterlijk niet zou zeggen.
 

Bakkertje

Forumguru
Laatst een Rapid als leenauto mee gehad en ik vond de stoelen inderdaad echt een drama. Ook qua beenruimte voorin kwam ik echt ruimte te kort. Of ik moest de stoel weer helemaal naar beneden doen en daardoor krijg ik tijdens een rit van 1 a 1,5 uur last van mijn knieën. Overigens kan ik in een Octavia / Superb mijn zit ook niet vinden zonder dat de stoel kan kantelen (onderdeel van de elektrische verstelling).

Verder viel inderdaad de ruime kofferbak op. En voor het geld heb je nog steeds een complete auto, jammer alleen van de verouderde radio en navigatiesystemen.
 

om1

Senior Member
Voor mij voldoen de sportstoelen uitstekend, maar ik ben dan ook klein van stuk. Ook met de Amundsen+ heb ik weinig problemen, zeker omdat de mijne ook DAB heeft. Ja, het scherm is niet erg groot, maar het ding doet wat het moet doen.
 
E

Ex-lid 2926

Volgens mij heeft Autoweek de Rapid wel goed omschreven. De auto is ook niet precies in het B of C hokje te plaatsen. Hetzelde geldt eigenlijk ook voor de Octavia. De ruimte van een auto in het D segment voor de prijs van een auto uit het C segment.
 

sitechris

Donateur
Ik vind het geen lelijke auto om te zien. Leuk setje velgen eronder en je rijdt best in een leuk bakkie.
 

LT83

Forumguru
en verlagen, dat vind ik wel een must voor een rapid spaceback.
Daarnaast vind ik het ook best een tof bakkie, veel waar voor je geld.
Pak de 85pk tsi, chippie erin en je hebt met 140pk ook nog een auto die prima met het verkeer meekomt.
 

mhens

Lid
Ik vind het altijd wel amusant dat in elke review van de Rapid dat ruitenkrabbertje in de tankklap wordt aangehaald. Ben ik dan echt de enige die dit 'wonder' niet op waarde kan schatten? :pieker:

Stoelen, betrouwbaarheid, etc lijken mij allemaal een stuk meer van belang :)
 

JJB

Lid
Ik vind het altijd wel amusant dat in elke review van de Rapid dat ruitenkrabbertje in de tankklap wordt aangehaald. Ben ik dan echt de enige die dit 'wonder' niet op waarde kan schatten? :pieker:

Stoelen, betrouwbaarheid, etc lijken mij allemaal een stuk meer van belang :)

Helemaal mee eens, helaas kan niet iedereen de hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden.
Wanneer mijn Rapid geleverd wordt (productie volgende week :tegek:) haal ik bij thuiskomst direct die ruitenkrabber eruit en berg hem op in de auto, zodat ik zeker weet dat ie er nog is wanneer ik hem nodig heb.
 

Bakkertje

Forumguru
@JJB ik neem aan dat een Rapid net als alle andere recente Skoda's die ik ken gewoon centrale vergrendeling heeft en het benzineklepje dan ook gewoon op slot gaat bij afsluiten?

Succes nog met het wachten, het zal nu niet heel lang meer duren ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
@JJB ik neem aan dat een Rapid net als alle andere recente Skoda's die ik ken gewoon centrale vergrendeling heeft en het benzineklepje dan ook gewoon op slot gaat bij afsluiten?
Zou ik niet bij voorbaat op rekenen.
Voor mijn OIIc ging dat wel op en bij de F1's die ik daarvóór had moest het tankklepje van binnenuit worden ontgrendeld, dus zat het feitelijk ook achter de CV - maar bij de FII is het tankklepje niet meer opgenomen in de CV.
Vond ik echt een achteruitgang... en ook gewoon onlogisch trouwens. :arghh:
 

CDK

Forumguru
Waarom zou je hem er uit halen als het klepje op je centrale vergrendeling werkt..... Juist dan raak je hem kwijt!
 

JJB

Lid
Volgens mij is het klepje buiten de centrale vergrendeling om te openen en zit er een slot op de tankdop. Was bij mijn Felicia ook zo en werkt prima. Heb nu een O1 waarbij je eerst een knop op het dashboard moet indrukken om de tankklep te ontgrendelen, typisch iets om in de haast te vergeten waardoor je eerst weer de auto in moet wanneer je er al naast staat...
 

om1

Senior Member
Bij mijn rapid werkt het tankklepje op de CV. Maar in het instructieboekje staat wel dat dit afhankelijk is van de uitvoering, zonder verder details te melden wanneer dat dan niet zo is.
 

CDK

Forumguru
ja daar zit het sowieso op, kan me bijna niet voorstellen dat er in west europa Rapids geleverd worden zonder CV of een variant met CV en zonder afsluitbaar tankkapje....., dat kost een fabrikant namelijk meer dan 1 type monteren op alle auto's
 

JJB

Lid
Bij mijn rapid werkt het tankklepje op de CV. Maar in het instructieboekje staat wel dat dit afhankelijk is van de uitvoering, zonder verder details te melden wanneer dat dan niet zo is.

Dat blijft dan nog even een verrassing. Ik heb een 'gewone' Elegance besteld, geen Spaceback, geen Businessline.

@Corné de Kluijver in het geval het klepje ook op de cv werkt mag de ruitenkrabber daar blijven zitten
@Canon-Eye in dat geval komt het misschien toch nog goed met mij in de 21e eeuw ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
E

Ex-lid 2926

Ik gebruik liever een spuitfles ruitontdooier in combinatie met een rubber raamwisser. Met een krabbertje te veel kans op krasjes in de ruit.
En zo'n spuitfles pas niet achter het tankklepje. Zou wel "simply clever" zijn als Skoda een houder voor dergelijke flessen in de kofferruimte creëert. 's Zomers kan er dan een spuitfles insectenverwijderaar staan.
 
Bovenaan Onderaan