Autoweek: Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Green & Businessline (2014)

http://www.autoweek.nl/autotest/2690/skoda-octavia-combi-16-tdi-green-businessline
22 juni 2014

Met zijn lage bijtelling en overvloedige ruimte is de Skoda Octavia Combi een gedoodverfde favoriet onder leaserijders. Vraag is of hij ook particuliere automobilisten weet te overtuigen.
Vanbuiten heeft de Octavia een vrij klassieke uitstraling. Het is alsof de Tsjech met zijn forse maten, hoekige vormen en grote koplampen zijn verwantschap met Volkswagen wil benadrukken. Ook het ontwerp van het interieur is zakelijk en voorspelbaar, maar biedt ook handige details als een verplaatsbaar prullenbakje en een houder voor de smartphone. Alle bedieningselementen zitten keurig onder handbereik en het overzichtelijke dashboard wordt gedomineerd door een groot beeldscherm voor het infotainment. Het systeem is grafisch verzorgd, werkt snel en is voorzien van een benaderingssensor; zodra je met je hand in de buurt van het scherm komt, wordt een uitgebreider menu zichtbaar. Je brengt bijvoorbeeld eenvoudig in beeld hoeveel extra brandstof het gebruik van de airco kost. Ook de radio is behoorlijk geavanceerd, want die is verkrijgbaar met DAB, digitale radio-ontvangst.

Ruim en praktisch

Gelukkig is Skoda de oude kernwaarden van ruimte en praktisch gezinsgemak niet vergeten. Zo is de zitruimte op de achterbank is goed voor elkaar en met een inhoud van 610 liter is de bagageruimte werkelijk enorm. Skoda heeft bovendien de oprolbare hoedenplank zeer gebruiksvriendelijk gemaakt. Als je erop drukt, rolt hij automatisch op. En als je het afdekzeil verwijdert, kun je het heel gemakkelijk onder de laadvloer opbergen. Een teleurstelling is dat je na het wegklappen van de achterbank niet over een vlakke laadvloer beschikt.

Een zuinige motor is essentieel voor een lage CO2-uitstoot. Maar geluidscomfort en een prettig motorkarakter zijn uiteraard ook van belang. De 110 pk sterke diesel van de Skoda klinkt vaak rauw en voelt wat geknepen aan. Hij mist souplesse en wil graag hoog in de toeren worden gehouden. Wie daar niet nadrukkelijk voor kiest, wordt geconfronteerd met een trage auto. Het verbruik van 1 op 19,2 maakt dit maar ten dele goed.

Mist wat verfijning

De Skoda vertoont een voorspelbaar weggedrag en laat zich eenvoudig corrigeren als het in een te snel genomen bocht fout dreigt te gaan. Wel mis je wat verfijning in het onderstel. Vooral de achteras reageert soms te stug op oneffenheden in het wegdek. Dat heeft een negatieve invloed op het veercomfort en de rust aan boord.
De Skoda heeft standaard parkeersensoren voor en achter, automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels, een veelomvattend multifunctioneel beeldscherm en een regensensor. In de testauto komt daar een uitgebreid pakket accessoires bij, wat de prijs flink opdrijft. Voor niet-zakelijke rijders is de Skoda daarmee wellicht minder aantrekkelijk dan sommige concurrenten.
 

Dennis Nijholt

Forumguru
Rare opmerking..."Voor niet-zakelijke rijders is de Skoda daarmee wellicht minder aantrekkelijk dan sommige concurrenten.". Deze opmerking is wel zo algemeen dat ik het woord Skoda kan vervangen voor vrijwel elk merk. Hoezo en waarom is hij niet net zo aantrekkelijk als zijn concurrenten ?....een klaploper die journalist met dooddoeners als argumenten
 

Dennis Nijholt

Forumguru
Ik kwalificeer het wel als klaplopen als je zo'n bewering doet. Zeker als je je toon al zet in het begin van het stuk. Waarmee je Skoda als 2de rangs neerzet omdat het zo op Volkswagen wil lijken. De toon in het stuk ten opzichte van het merk is daarmee gezet. En als je dan ook nog een bewering doet die je totaal niet onderbouwd ben je in mijn ogen een klaploper. En dat heeft niks met fanboy te maken want er had net zo goed Ford of een ander merk kunnen staan. Het is mijn mening over het zeer zeker niet objectieve stuk
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Import Yeti

Forumguru
Ik mag dan wel de 105PK versie hebben, maar rauw lopen??? echt niet!!!
Tja en dat die motor wat meer van hogere toeren houd, ja dat klopt wel een beetje.....
En zo,n review blijft toch altijd weer afhankelijk van de reviewer.
Mensen en daarmee smaken en meningen verschillen zo ook ervaringen in een review.
 

TL@

Forumguru
Het is gewoon een typisch Autoweek artikel, weinig onderbouwd. Ik heb heel erg de indruk dat het artikel bij Autoweek meestal al geschreven is voordat de wagen getest wordt. Ze blijven altijd heel oppervlakkig en de conclusie is zelden onderbouwd.
 

Noord26

Forumguru
AW had ik eerst een abonnement op, maar sinds een jaar niet meer. De inhoudelijke onderbouwing (zoals nadrukkelijk aanwezig in dit artikel) is daar het grootste debet aan geweest, om het op te zeggen.
 

ertromp

Forumguru
De conclusie door die journalist kan ik me absoluut niet in vinden:

"In de testauto komt daar een uitgebreid pakket accessoires bij, wat de prijs flink opdrijft. Voor niet-zakelijke rijders is de Skoda daarmee wellicht minder aantrekkelijk dan sommige concurrenten."

Al die zogenaamde concurrenten hebben extra pakketten waar je dik voor moet betalen. dat is absoluut niet Skoda eigen.

Neem Volvo: Intellisafe Pro Line, Winterline, Business pack en nog wat van die mooie namen: allemaal niet voor de minste euri's
Neem een Reanault: Pack Handsfree, Pack Luxe, Pack R-Link enz enz.
Of een Ford: Business Pack 2, Technology Pack enz.

Dus dat een Skoda door extra pakketten minder aantrekkelijk voor de particulier is als sommige concurrenten? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je bij alle merken fors moet bijbetalen voor diverse pakketten.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

TL@

Forumguru
De mijne zal wel de juiste achteras hebben :yeah:

Die achteras was me in de testrit met de gewone 2.0TDI ook opgevallen. Deed me erg terug denken aan mijn Golf IV. Niet heel erg storend maar als je beter gewoon bent, wil je het liever toch niet.
 

ertromp

Forumguru
@TL@ De achterassen op de 2.0 TDI's en 1.8TSI en de 2.0TSI zijn allemaal van het type multilink dus als je die als slechter hebt ervaren lijkt me onwaarschijnlijk :D
 

laagvlieger

Forumguru
Wat is de nieuwprijs van die geteste Octavia? Als je hem een beetje aankleedt ga je gemakkelijk over de 30.000 euro (nederlandse prijzen) Voor zakelijke rijders is dit wellicht de ideale auto, maar om privé aan te schaffen vind ik het toch duur spul ... (met "geknepen" motor)
 

sitechris

Donateur
En de business edities zijn voor particulieren minder interessant omdat daar minder marge op zit en je dit in je inruil of in je korting helaas merkt.
 

TL@

Forumguru
De 2.0TDI heeft geen multilink hoor, enkel de 4WD, de RS en de 1.8TSI.

De 2.0TDI bonkte vrij hard op de typische Belgische betonbanen, de RS had dit veel minder. Ik heb ze beiden op hetzelfde traject gereden.
 

Joske

Forumguru
en ik vrees dat @TL@ gelijk heeft, mijn oog viel er vandaag op in de catalogus (ja.. ik heb dat ding nu eenmaal dagelijks vast.. :bloos:)

Nochtans gingen wij er voorheen van uit dat de 2 liter diesel wél de multilinkophanging had..

ik ga dit eens nakijken in ETKA
 

Noord26

Forumguru
Heeft er ooit iemand geroepen dat multi-link in de praktijk fijner stuurt? Als echt de grens op zoekt wellicht, maar in 99% van de gevallen merk je geen verschil. Afstelling is alles en daarin is veel mogelijk bij een onderstel.

Zo moet ik als kanttekening plaatsen dat een oom van mij in een wat oudere Corvette rond rijdt en dat is een lekkere auto om mee te sturen en ook om mee te cruisen. En die veert nog op bladveren achter!

Vind je een auto te bonkerig, dan is meestal de demping niet helemaal jofel op de vering afgesteld.
 

sitechris

Donateur
Ik heb zelf een Leon 2.0 TDI 150 pk met torsieas, mijn collega heeft de 2.0 TDI met 184 pk en multilink. Het verschil voel je bij die auto's alleen als je gaat pushen (topsnelheid Autobahn of in hard genomen bochten). Dan is het multilink onderstel iets verfijnder. Hoe het verschil bij de Octavia is weet ik niet. Ik vind bij de Leon met torsieas in ieder geval niet dat de achteras te stug reageert op oneffenheden. Heb ik nooit last van gehad.
 

TL@

Forumguru
Heeft er ooit iemand geroepen dat multi-link in de praktijk fijner stuurt? Als echt de grens op zoekt wellicht, maar in 99% van de gevallen merk je geen verschil. Afstelling is alles en daarin is veel mogelijk bij een onderstel.

Zo moet ik als kanttekening plaatsen dat een oom van mij in een wat oudere Corvette rond rijdt en dat is een lekkere auto om mee te sturen en ook om mee te cruisen. En die veert nog op bladveren achter!

Vind je een auto te bonkerig, dan is meestal de demping niet helemaal jofel op de vering afgesteld.

Nee, dat zeker niet. Mijn O2 heeft ook een dure achteras en die bonkt achteraan ook (maar minder dan de O3)

Ik vond vooral het verschil tussen de gewone TDI en de RS heel opmerkelijk (enkel op slechte betonbaan met veel te grote openingen tussen de platen)

Beide testwagens stonden op grote velgen, de gewone TDI had geen sportophanging. Misschien dat daar ook een verschil zit.
 
Bovenaan Onderaan