The Vipe
Lid
http://www.autoweek.nl/autotest/2690/skoda-octavia-combi-16-tdi-green-businessline
22 juni 2014
Met zijn lage bijtelling en overvloedige ruimte is de Skoda Octavia Combi een gedoodverfde favoriet onder leaserijders. Vraag is of hij ook particuliere automobilisten weet te overtuigen.
Vanbuiten heeft de Octavia een vrij klassieke uitstraling. Het is alsof de Tsjech met zijn forse maten, hoekige vormen en grote koplampen zijn verwantschap met Volkswagen wil benadrukken. Ook het ontwerp van het interieur is zakelijk en voorspelbaar, maar biedt ook handige details als een verplaatsbaar prullenbakje en een houder voor de smartphone. Alle bedieningselementen zitten keurig onder handbereik en het overzichtelijke dashboard wordt gedomineerd door een groot beeldscherm voor het infotainment. Het systeem is grafisch verzorgd, werkt snel en is voorzien van een benaderingssensor; zodra je met je hand in de buurt van het scherm komt, wordt een uitgebreider menu zichtbaar. Je brengt bijvoorbeeld eenvoudig in beeld hoeveel extra brandstof het gebruik van de airco kost. Ook de radio is behoorlijk geavanceerd, want die is verkrijgbaar met DAB, digitale radio-ontvangst.
Ruim en praktisch
Gelukkig is Skoda de oude kernwaarden van ruimte en praktisch gezinsgemak niet vergeten. Zo is de zitruimte op de achterbank is goed voor elkaar en met een inhoud van 610 liter is de bagageruimte werkelijk enorm. Skoda heeft bovendien de oprolbare hoedenplank zeer gebruiksvriendelijk gemaakt. Als je erop drukt, rolt hij automatisch op. En als je het afdekzeil verwijdert, kun je het heel gemakkelijk onder de laadvloer opbergen. Een teleurstelling is dat je na het wegklappen van de achterbank niet over een vlakke laadvloer beschikt.
Een zuinige motor is essentieel voor een lage CO2-uitstoot. Maar geluidscomfort en een prettig motorkarakter zijn uiteraard ook van belang. De 110 pk sterke diesel van de Skoda klinkt vaak rauw en voelt wat geknepen aan. Hij mist souplesse en wil graag hoog in de toeren worden gehouden. Wie daar niet nadrukkelijk voor kiest, wordt geconfronteerd met een trage auto. Het verbruik van 1 op 19,2 maakt dit maar ten dele goed.
Mist wat verfijning
De Skoda vertoont een voorspelbaar weggedrag en laat zich eenvoudig corrigeren als het in een te snel genomen bocht fout dreigt te gaan. Wel mis je wat verfijning in het onderstel. Vooral de achteras reageert soms te stug op oneffenheden in het wegdek. Dat heeft een negatieve invloed op het veercomfort en de rust aan boord.
De Skoda heeft standaard parkeersensoren voor en achter, automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels, een veelomvattend multifunctioneel beeldscherm en een regensensor. In de testauto komt daar een uitgebreid pakket accessoires bij, wat de prijs flink opdrijft. Voor niet-zakelijke rijders is de Skoda daarmee wellicht minder aantrekkelijk dan sommige concurrenten.
22 juni 2014
Met zijn lage bijtelling en overvloedige ruimte is de Skoda Octavia Combi een gedoodverfde favoriet onder leaserijders. Vraag is of hij ook particuliere automobilisten weet te overtuigen.
Vanbuiten heeft de Octavia een vrij klassieke uitstraling. Het is alsof de Tsjech met zijn forse maten, hoekige vormen en grote koplampen zijn verwantschap met Volkswagen wil benadrukken. Ook het ontwerp van het interieur is zakelijk en voorspelbaar, maar biedt ook handige details als een verplaatsbaar prullenbakje en een houder voor de smartphone. Alle bedieningselementen zitten keurig onder handbereik en het overzichtelijke dashboard wordt gedomineerd door een groot beeldscherm voor het infotainment. Het systeem is grafisch verzorgd, werkt snel en is voorzien van een benaderingssensor; zodra je met je hand in de buurt van het scherm komt, wordt een uitgebreider menu zichtbaar. Je brengt bijvoorbeeld eenvoudig in beeld hoeveel extra brandstof het gebruik van de airco kost. Ook de radio is behoorlijk geavanceerd, want die is verkrijgbaar met DAB, digitale radio-ontvangst.
Ruim en praktisch
Gelukkig is Skoda de oude kernwaarden van ruimte en praktisch gezinsgemak niet vergeten. Zo is de zitruimte op de achterbank is goed voor elkaar en met een inhoud van 610 liter is de bagageruimte werkelijk enorm. Skoda heeft bovendien de oprolbare hoedenplank zeer gebruiksvriendelijk gemaakt. Als je erop drukt, rolt hij automatisch op. En als je het afdekzeil verwijdert, kun je het heel gemakkelijk onder de laadvloer opbergen. Een teleurstelling is dat je na het wegklappen van de achterbank niet over een vlakke laadvloer beschikt.
Een zuinige motor is essentieel voor een lage CO2-uitstoot. Maar geluidscomfort en een prettig motorkarakter zijn uiteraard ook van belang. De 110 pk sterke diesel van de Skoda klinkt vaak rauw en voelt wat geknepen aan. Hij mist souplesse en wil graag hoog in de toeren worden gehouden. Wie daar niet nadrukkelijk voor kiest, wordt geconfronteerd met een trage auto. Het verbruik van 1 op 19,2 maakt dit maar ten dele goed.
Mist wat verfijning
De Skoda vertoont een voorspelbaar weggedrag en laat zich eenvoudig corrigeren als het in een te snel genomen bocht fout dreigt te gaan. Wel mis je wat verfijning in het onderstel. Vooral de achteras reageert soms te stug op oneffenheden in het wegdek. Dat heeft een negatieve invloed op het veercomfort en de rust aan boord.
De Skoda heeft standaard parkeersensoren voor en achter, automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels, een veelomvattend multifunctioneel beeldscherm en een regensensor. In de testauto komt daar een uitgebreid pakket accessoires bij, wat de prijs flink opdrijft. Voor niet-zakelijke rijders is de Skoda daarmee wellicht minder aantrekkelijk dan sommige concurrenten.