Autoweek klokje rond O3 GTec met 425.042km

ertromp

Forumguru
Leuk artikel in de Autoweek! Een O3 1.4 TSI GTec met 425.052km's

Bron: https://www.autoweek.nl/autotests/a...bi-1-4-tsi-g-tec-2015-425-042-km-klokje-rond/
88afd00ad599897569d1de4c11ddfb15.jpg
7a3c6b3ae9e2d386f808f371c50196dd.jpg
 

Tees

Donateur
425k km, das wel serieus indrukwekkend! Om m'n eigen O2 zover te brengen moet ik m nog wel een jaar of 30 houden met m'n huidige gebruik :deuk:
 

Bakkertje

Forumguru
Iemand van hier toevallig?
Filmpje gisteren gekeken en nette Octavia!

Ik vind de eindconclusie over het afschrijven van de auto omdat er onderhoud aan zit te komen wat kort door de bocht.
Deze Octavia is in prima staat, de eigenaar heeft hem vanaf het begin en weet exact wat er mee gebeurd is. Voor de investeringen die gedaan moeten worden (op termijn, niet eens acuut) valt het volgens mij nog prima te overzien. Distributie wissel is denk ik nog het meest ingrijpende. Geen idee wat daar de kosten van zijn, maar dat lijkt me echt wel een investering die deze auto nog verdiend.
 

JeSko

Forumguru
Auto's die zo gereden worden slijten amper, vaak veel recht toe recht aan kilometers, weinig remmen, weinig schakelen, vaak opereren op dezelfde toerentallen, weinig gereden met koude motor, weinif koudstarts. Deze O3 verdient het om bepaalde kosten te doen, dan rijd hij nog eens 2ton, daar heb je zelfs met 2-3 k kosten geen nieuwe voor.

In de YT comments staat echter dat hij verkocht is, export.
 

Bakkertje

Forumguru
De eigenaar stapt over op een diesel, maar als benzine auto kan deze toch prima bij iemand terecht komen die er nog heel lang mee blijft rijden. Voor 60.000 km per jaar is deze wellicht niet meer interessant, neemt niet weg dat het gewoon een goede auto is.
 

Tees

Donateur
Ik ben het er ook wel mee eens dat autos te vaak worden weg gedaan vanwege bepaalde kosten die eraan zitten te komen. Een auto op leeftijd met veel km's is al snel economisch total loss, maar dat is niet de goede afweging. De afweging moet zijn of je voor minder geld een andere auto zou kunnen rijden. Heel vaak denken mensen dat dat zo is, maar dan vergeten ze dat voor die nieuwe auto je ook zomaar een rekening van €1000 kan krijgen.
Eigenlijk zijn er maar een paar dingen die zo groot zijn dat het voor een oude auto niet meer de moeite waard is, en dan heb je t vooral over een volledige motorrevisie oid. En zelfs dat is met een vervangende motor soms nog wel goedkoper op te vangen.
 

Bakkertje

Forumguru
exact @Tees zo was onze New Beetle bij de vorige APK afgeschreven omdat er nieuwe remmen op moesten en een nieuw achterlicht.
(uit mijn hoofd) waren de remmen achter (door het zelf te doen) vervangen voor 250 euro, nieuwe klauwen, blokken en schijven en een achterlicht van 69 euro. Verder een grote beurt enz.. De garage wilde hier 1100 voor rekenen voor een Beetle uit 99.
In totaal 400 euro geïnvesteerd en daarvoor koop ik geen andere auto met 138.000 km op de klok waarvan ik weet dat ie goed is.
 

JeSko

Forumguru
@Tees

Mensen willen ook vaak gewoon wat anders, dat is denk ik veel vaker de motivatie om een auto in te wisselen dan eventuele kosten.
 

Tees

Donateur
Dat is natuurlijk een heel ander verhaal @JeSko. En soms zit dat ook (deels) achter het verhaal dat een auto de investering niet meer waard zou zijn. Als iemand daar eerlijk over is vind ik t ook helemaal prima, maar het verdoezelen onder het mom van de investering vind ik vaak een beetje een zwaktebod.
En hoe vaak het een of t ander voorkomt hangt denk ik érg af van de kringen waarin je je begeeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

JeSko

Forumguru
De kringen waarin je je begeeft? Kijk alleen al eens rond hier op het forum, degene die zware kosten doen aan hun auto zijn op één hand te tellen, komt ook door de wegwerpcultuur die heerst, 4 jaar is met de leasings tegenwoordig ook een oude auto voor velen, auto's worden meer en meer wegwerproducten.
 

Tees

Donateur
Dit forum is dan ook bepaald geen representatieve afspiegeling van de samenleving, en zeker de mensen die hier vertellen wat ze met hun auto doen is maar een héél klein groepje.
Leaserijders zijn natuurlijk ook een heel apart voorbeeld, wel een heel grote groep. Maar daarbij wordt voor hen beslist wanneer ze een nieuwe auto krijgen. En dat is weer op basis van heel andere berekeningen dan een individuele particulier zou doen/kunnen maken.
 

Bakkertje

Forumguru
Het moment voor eenieder waarop de keuze gemaakt wordt tussen vervangen / repareren lijkt me zeer specifiek per geval en persoon.

On topic: de eigenaar van deze Octavia heeft in ieder geval in al die tijd goed geïnvesteerd in deze Skoda en dat blijkt ook uit de keuring!
 

MarcoO2

Forumguru
Zonder het filmpje gekeken te hebben: ben wel benieuwd waar deze auto al met al op uitkomt qua kosten per kilometer.
 

spikehome

Forumguru
Auto's die zo gereden worden slijten amper, vaak veel recht toe recht aan kilometers, weinig remmen, weinig schakelen, vaak opereren op dezelfde toerentallen, weinig gereden met koude motor, weinif koudstarts. Deze O3 verdient het om bepaalde kosten te doen, dan rijd hij nog eens 2ton, daar heb je zelfs met 2-3 k kosten geen nieuwe voor.

In de YT comments staat echter dat hij verkocht is, export.

Weinig schakelen en toch 2e versnellingsbak.
Verder goede auto.
 

hemi24

Forumguru
Na 7 jaar lang 60k km per jaar te hebben weggetikt, mag je wel stellen dat deze wagen vanuit financieel oogpunt wel een keer vervangen mag worden!
Denk dat er vanuit onderhoud maar ook vanuit de berijder weinig is bespaard, anders had de wagen er nu niet zo bijgestaan.
 

Cordoba

Forumguru
Naar mijn idee moet je niet de vergelijking maken tussen de waarde van de auto en de reparatiekosten, maar moet je kijken naar hoe lang je na de reparaties vooruit kunt zonder voorspelbare grote onderhoudskosten te maken, en wat dan de kosten over die verlengde termijn zijn. Bij een auto met zo'n km-stand kun je de afschrijving ondertussen verwaarlozen en zijn de onderhoudskosten een fors deel van het geld dat het gebruik je kost.

Wat de kosten van het rijden op aardgas betreft: als die brandstofkosten in omringende landen aanzienlijk minder zijn, is het inderdaad aantrekkelijk om de auto te exporteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan