Autoweek 11-05-2005: Skoda Octavia 1.6 FSI Ambient

Praktische bak

Door al die moderne MPV´s en SUV`s zou je de klassieke auto met ´kofferbak´ bijna vergeten. Maar Skoda blijft dat design met de Octavia trouw. En terecht, want zo´n grote kofferbak is hartstikke praktisch.

Net als het vorige model beschikt de kersverse Octavia over een gigantische hatchback-achterklep. De Volkswagen Golf en de Opel Astra, en de meeste andere concurrenten hebben een recht aflopende achterkant. Dat levert doorgaans een fraaier achterwerk op, maar mooi betekent niet altijd praktisch. Want zo´n naar achter priemende bilpartij levert enorm veel ruimte op. In de Octavia verstouw je zo maar 560 liter, probeer dat maar eens achter in een Golf te proppen! Die VW Golf noemen we niet zo maar. Want zoals u ongetwijfeld weet gaat er onder het Tsjechische koetswerk Duitse techniek schuil. Dat van de Golf wel te verstaan.

Degelijk

Het valt trouwens op dat bijna niemand onze testauto als nieuw herkent. Sterker nog, we gaan hartstikke anoniem door het verkeer en dat is vaak anders als we in een gloednieuw model rijden. Skoda heeft voor behoudende lijnen gekozen. Dat past bij het merk, en het is ook wat Volkswagen van het dochtermerk verwacht. Laat het temperamentvolle Seat maar de mooie jongen uithangen, Skoda staat voor degelijkheid. En daar past een koetswerk met uitbundige lijnen, opvallende inkepingen en fonkelende koplampen niet bij. De twee sedans die we erbij gezocht hebben zijn moderne interpretaties van de klassieke autovorm met kont. Tijdens de test bekruipt ons steeds sterker het gevoel dat de Octavia best de strijd aankan met een auto´s uit een hoger segment. Dat komt allereerst door de afmetingen. Hij straalt echt wat uit met die gigantische neus. Door de brede grille en langgerekte koplampen toont het front enorm.

Prima zit

En in de auto? Het stuur laat zich zowel in hoogte als axiaal verstellen waardoor de zit perfect is. En dat geldt eveneens voor de zitpositie. De stoelen met lange zittingen en hoge leuningen laten zich riant verstellen. Met de zijdelingse ondersteuning zit het wel snor, en de zetels zijn niet te hard en niet te zacht.

En wat als het op rijden aankomt? Laten we beginnen met de motor. Skoda biedt twee 1.6-en aan in de Octavia, de oude getrouwe 1,6-liter achtklepper met 102 pk die ook al dienst deed in het vorige model en de direct ingespoten versie met 115 pk en vier kleppen per cilinder. Die laatste zit in onze testauto. Je moet flink schakelen om de Octavia op gang te brengen. Van 0-100 km/h laat hij niks liggen, sterker nog, de auto duikt drietienden onder de fabrieksopgave. Dat lukte ons ook al met de 1.6 FSI in de Volkswagen Golf en de Audi A3 Sportback. Da´s geen toeval meer, de Fuel Stratified Injection-motor komt gewoon lekker in de startblokken. Maar op de tussensprint doet hij het minder goed, zeker nu hij samen werkt met een vijfbak die over lange overbrengingsverhoudingen beschikt.

Rijdt als Golf

Qua rijgedrag doet de Octavia sterk aan zijn neef denken, de Volkswagen Golf. Al voel je in zeer snelle bochten wel dat er een zwaardere kont aanhangt. Je voelt dat´ie naar buiten gaat hangen. De Octavia helt over in bochten, maar op een vertrouwenswekkende manier. Skoda heeft de auto een mildere demping meegegeven dan de Golf, hierdoor voelt de Octavia samen met de wekere vering comfortabel aan. Best lekker dus.
 
Bovenaan Onderaan