Autoventilatie vraag

Hallo, misschien een hele stomme vraag, maar is het normaal dat als je de ventilator op nul zet dat er nog lucht door de roosters komt tijdens het rijden?
Vooral op de snelweg komt er veel koude lucht naar binnen.

Ook viel mij op dat als ik een bocht naar rechts neem, er een soort van koude tocht over je heen komt in de auto.
Misschien erg vaag, maar het is me vaker overkomen dat het geen verbeelding kan zijn. :icon_smile_question

p.s. ik heb geen climate control, maar gewoon climatic.
 

Combiron

Actief lid
Geen stomme vraag. Ik heb hetzelfde gemerkt. Als het me stoort dan draai ik de roosters dicht en heb nergens last van. Met al mijn vorige auto's heb ik dit niet meegemaakt, ik zal de "Fucking Manual" eens goed doorlezen als ik tijd heb.
 

hemi24

Forumguru
Blijkbaar blijft er tijdens het rijden een luchtstroom lopen die z'n weg weet te vinden door het ventilatiesysteem.
Even nieuwsgierig: als je de recirculatiestand inschakeld, is het dan weg?

Het "verschuiven" van lucht, bij het nemen van een bocht lijkt mij een typisch geval van verkeerder verdeling van de luchtstroom over de uitstroomopeningen, waardoor jij je auto als het ware niet gelijkmatig vult met lucht van gelijke temperatuur.
 
Even nieuwsgierig: als je de recirculatiestand inschakeld, is het dan weg?

Ik heb dit vanavond even op de snelweg getest en ja het is weg als ik die knop indruk. Ik mag dus aannemen dat alles naar behoren werkt. En dat het doorwaaien op stand nul normaal is.

Daarnaast vermoed ik, wat jij zo ongeveer ook zei, dat de verhouding warme en koude lucht misschien veranderd in het nemen van een bocht.
Waardoor ik dus een koude ''tocht'' voelde.
Vreemd vind ik wel dat die tocht voor mijn gevoel ook van rechts aan kwam waaien (de richting waar ik naar toe stuur). Maargoed.. misschien te vaag om over te speculeren.
 

Ron467

Actief lid
Allemaal normaal als je er gevoelig voor bent (en in welke stand je de keuzeknoppen hebt staan).

Ik vindt het allemaal ook minder werken als in mijn vorige 1.6 fabia; je moet de temperatuurknop een stuk hoger zetten (nu ca 22 graden, mijn vorige 19) om het aangenaam te hebben en de aanjager minimaal op 2 (voorheen was 1 genoeg).
Ook ik heb gemerkt dat onder de 19 graden instelling er soms ook extra koude lucht binnenstrroomt, en daarna weer lauw. Alsof de temperatuur voeler een eigen leven lijd (alhoewel ik daar de laatste tijd geen last meer van heb, dus zal wel nieuwigheid geweest zijn:smirk:)
om lucht uit de middelste roosters te krijgen, moet je de rechtse knop ook echt op "hoofd" zetten, kwam vroeger ook normaal al wat lucht uit als je de knop op voet/voorruit had staan...

Dus ja, ik denk dat de luchtcirculatie door de auto minder economisch gebeurd als vroeger, waardoor je ook koudespots houd, die bij bochten langs kunnen komen..
 

Ron467

Actief lid
Nee Fredv, als je een bocht maakt beweeg jezelf, al is het maar door aan het stuur te draaien waardoor je de luchtverplaatsing krijgt.
Ben je een broer(tje) van Lenk of zo?:smirk:
 

FredV

Banned
Waar slaat dat laatste nu weer op.
En beweeg je alleen in een bocht???

Geen luchtstroming als je aan de knop van de radio draait of van de airco??

Ben jij dan het zusje??
 

Monteurtje

Forumguru
Aan de bijrijderskant. Voel eerst even of er lucht langs stroomt als je de kachel aan hebt. Dat mag namelijk niet echt.
Onder het dashboard zit zwart (piepschuim achtig) afdekking. Dit haal je weg. Breekt gauw. Dan zit tegen het middenconsole een zwart deksel met 2 schuiven. Deze schuif je naar elkaar toe. Je kunt dan de deksel naar beneden trekken. Je kunt dan het interieurfilter eruit halen. Deze zit in een houder.
Ik heb dat een aantal weken geleden gehad bij een Octavia. De klacht was dat de eigenaar een koude luchtstroom voelde. Ook met de verwarming uit. Toen bleek dat het interieurfilter er niet goed inzat. Waardoor de lucht er koude lucht de auto in kwam.
 

Hetzer

Forumguru
[moderatorbreak]
Heren ik volg het niet meer, dus graag weer on-topic!!!
Tevens is Skodaforum.nl een plaats waar onderwerpen worden besproken, niet personen. En heb respect voor mede forumgebruikers. Laat ze in hun waarde en wees niet onnodig kwetsend of storend tegenover anderen.

Groetjes Hetzer
[/moderatorbreak]
 
Bedankt, ik kan proberen er naar te kijken. Al zal ik waarschijnlijk meer kwaad doen dan goeds.

Ze hebben in mijn Fabia de ventilator vervangen en dus het interieur opengemaakt (Zie topic : http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=12511). Sindsdien trilt het een beetje als ik de aanjager op de hoogste stand zet, de dealer zelf vind dit acceptabel. Misschien heeft het iets met elkaar te maken..

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]
 

EdK

Forumguru
jammer dat je dit pas nu verteld en niet in de opening van je draadje.
Teveel info is prettiger om een gericht antwoordt te kunnen geven dan halve informatie waardoor er een boel giswerk bijkomt en er uiteindelijk ook nog eens off topic berichten van komen.

Dus bij volgende keren vragen graag zo volledig mogelijk je info opschrijven.
Voor een ieder makkelijker en voor jou dat je eerder het juiste bericht krijgt !
 
Dat het er misschien iets mee te maken kan hebben, daar kom ik nu achter. Hoofdvraag was of de lucht op stand nul normaal is.
Blijkbaar wel, echter we gingen nog even verder over de koele lucht in een bocht.

In beginsel dacht ik (en kan nog steeds zo zijn) dat de koude lucht in de auto nu pas waarneembaar is, nu het buiten stevig begint af te koelen.

Ik zocht niet zozeer naar de oorzaak, maar meer of het een afwijking is ja of nee. Nu monteurtje iets dergelijks heeft meegemaakt hebben we misschien een oorzaak.
 

Monteurtje

Forumguru
Dat de ventilator al is vervangen had je wel eerder mogen zeggen. Als het voor die tijd niet zo was. Dan hebben ze bij de reparatie iets niet goed gedaan. Niet verder kijken. Auto bij de garage neer zetten, zij moeten het oplossen.
 
Ik weet niet of het daarvoor ook was (de koude lucht in een bocht), toen de reparatie werd uitgevoerd was het nog niet zo koud buiten dus ik kan het niet vergelijken, auto deze zomer gekocht.

Ik ben gister wel bij de dealer geweest ivm het trillen op de hoogste stand van de aanjager, dhr vond het binnen de marge en acceptabel. Dit trillen/resoneren is wel pas na de reparatie gekomen.

Ben bang dat men het niet serieus zou nemen als ik begin te klagen over een vage koude tocht in een bocht. Of die tocht en het trillen op de hoogste stand met elkaar samenhangt is ook lastig uit te leggen.

Toevallig is ook nog het regelapparaat in de auto defect (niet gemeld sorry haha) en is besteld (de cornerfunktie blijft branden, rechts). Als men dat gaat vervangen, kan ik vragen of ze de interieurfilter na willen kijken?
 

piair1982

Forumguru
Vragen kan altijd, probeer altijd zo duidelijk mogelijk te zijn bij de dealer... Dat voorkomt ritjes terug... Succes!
 
Bovenaan Onderaan