SkodaRJ
Lid
Eigenlijk is dit meer een kijk en voelimpressie, want gereden heb ik geen meter met de wagens. Toch geeft de AutoRAI een mooie gelegenheid om in korte tijd verschillende auto’s te bekijken en betasten
en zo een goede indruk te krijgen van de verschillen. Hierbij mijn indrukken.
Allereerst kwamen wij langs Peugeot waar ik kort in de 407 Coupe heb gezeten. Om eerlijk te zijn: een prachtige wagen. Mooie materialen, knopjes voelen lekker. Niet in andere Peugeots gezeten, ik ken de 307 en vind de afwerking beroerd, de 207 is voor ons te klein.
Nog even in een personen uitvoering van een Peugeot Expres gezeten als ik me niet vergis. Zeer goed alternatief voor een grote MPV als je het mij vraagt. Ruim, mooi afgewerkt. Vrij hoge instap, maar veel makkelijker dan gebruikelijk bij dit soort wagens.
Daarna langs Kia. De wagens waar we in zaten vielen lang niet tegen. Ze hebben bij Kia de laatste tijd veel geleerd over materiaalgebruik en vooral de Carens viel positief op. Ruime wagen, mooie vormgeving, alles voelt degelijk. Helaas bleek uit documentatie dat de 2.0 benzine niet met cruise control geleverd kan worden in tegenstelling tot de 2.0 diesel waar deze voorziening wel op zit. Vreemd.
Toen kwamen we bij BMW. Tja, mooie wagens hoor. Het voelt allemaal echt als een BMW. Wel knap hoe een merk zo z’n identiteit kan houden. Mooie materialen, mooi afgewerkt. Eigenzinnig ook. Toen BMW enkele jaren geleden overstapte op deze toch wat controversiële vormgeving had ik zeker mijn bedenkingen, maar nu alle wagens in lijn zijn gebracht vind ik het toch wel erg mooi.
Daarna langs Mini. Mijn vrouw werd verliefd op de cabrio. Helaas nog gebaseerd op het oude type wat eigenlijk alleen een technische kwestie is want uiterlijk zijn het oude en nieuw type nauwelijks van elkaar te onderscheiden.
Nog even langs Opel omdat we er toch langs liepen. Niet mijn auto. Nooit geweest. De Zafira is natuurlijk wel mooi en praktisch. Ook mijn vrouw wilde snel verder.
Aangekomen bij Nissan. Rond de Quashqai (schrijf ik het goed?) was het erg druk. Niet ingezeten. Leuke auto! Gewaagt en best slim. Net even meer ruimte en iets hoger dan de overig wagens in die klasse. Door naar de nieuwe X-trail. Daar was ik wel van onder de indruk. Grote ruime stoere wagen en toch mooi afgewerkt. Klepje op het dasboard voelt zeer solide aan. Zachte materialen. Helaas geen derde zitrij wat je eigenlijk wel verwacht bij een dergelijk grote wagen. Toch mogen ze deze wagen zo voor m’n deur zetten!
Door naar Ford. M’n vrouw had de S-max op haar droomlijstje staan, maar deze wagen viel blijkbaar iets tegen want ik zag haar interesse afnemen. Ik vond ‘m juist wel mooi. De Galaxy trouwens ook en die is praktischer terwijl ik ‘m zo op de RAI niet eens minder mooi vond. Ik heb de Galaxy echter ook een keer buiten zien staan en dan is het toch wel een beetje een busje aan de achterzijde en komt de S-max veel dynamischer over.
De grote verrassing was de Dacia Logan MCV (als ik het wederom goed schrijf). Mijn vrouw gaf vooraf aan met een grote boog om die auto te willen lopen, maar eenmaal aangekomen moest ze toch toegeven dat die auto er in het echt veel beter uitziet dan op de foto’s. En ruim dat ie is! Als ik de bestuurdersstoel voor mij goed instelde (ik ben ca. 1.85 meter lang), kon ik achter mezelf zitten en ook nog eens op de achterste (derde) zitrij! Zelfs instappen naar de derde zitrij ging eigenlijk best. Materiaalgebruik is eenvoudig en zeker niet slecht. Geen overbodige luxe en wel erg degelijk zo op het eerste gezicht. Veel extra’s te bestellen, van airco, radio/CD tot aan elektrisch bedienbare ramen van de achterportieren toe. En dan die prijs. Spotgoedkoop als je het zo bekijkt!
We hebben daar even onze meegebrachte broodjes opgegeten en gingen toen door naar Skoda. Ik heb voor het eerst in de nieuwe Fabia gezeten. Het is allemaal weer net even anders en toch ook wel weer zeer herkenbaar. Geen verrassing eigenlijk. Niet het gevoel van ja, dat wordt onze volgende auto over een paar jaar. Zeker geen mega sprong voorwaarts. Uiterlijk is wel aardig en toch ook weer erg herkenbaar, beetje Suzuki Swift en iets van een Mini. Als Skoda daar een paar jaar eerder mee was gekomen, oké, maar nu had ik last van een déjà-vu.
Er stond een Superb L&K en die was wel heel erg mooi. Vooral in de donkergrijze kleur. L&K badges op rugleuning van stoelen en voorschermen. Mijn vrouw zei zullen we die dan maar nemen, waarop ik me haast verslikte want ik zag er ook een prijskaartje bij staan. Toch nog steeds een erg mooie wagen.
Naar de Octavia hebben we verder niet gekeken. Ik heb die wagen meermaals bij de dealer bekeken en vind het een mooie wagen maar mijn vrouw twijfelt.
Mijn vrouw attendeerde me naar aanleiding van een TV spotje op de Seat Altea XL. Bij de stand aangekomen, moet ik haar gelijk geven. Veel mooier dan op foto’s, vooral in die roodbruine kleur waarin de wagen op de RAI stond. Prachtig. Je kunt ook ruim achterin zitten, wel vreemd dat de klaptafeltjes naar beneden dichtklappen. Ik zou dat toch andersom construeren, of niet? Iets zwaars erop en het tafeltje klap dicht. Misschien wel juist gedaan om te voorkomen dat de boel kapot gaat? Dasboard moet je van houden, ik vind het een beetje te veel van het goede.
Toen langs Audi meen ik. Even in de witte TT-cabrio gezeten want dat vind ik qua uiterlijk op dit moment de enige mooie Audi. Het is alsof je een maatkostuum aantrekt als je in die Audi gaat zitten. Meteen een grote smile op je gezicht in die auto. Ja, doe mij maar een witte….
Als ik me niet vergis kwamen we toen langs Honda. We zagen daar een nieuw type SUV, als ik me niet vergis een CR-V? Die drieletterige afkortingen duizelen me een beetje. Wat klink het mooi als je een deur dicht doet bij die auto. Prachtig. De wat speelse afwerking van het interieur, bijvoorbeeld de handgrepen aan de binnenzijde van de portieren, vond ik wat minder. Het komt op mij een beetje gemaakt ‘techno’ over. Ik weet niet hoe ik het anders moet uitdrukken.
En toen? O ja, Lexus meen ik. In het kleinste model gezeten. Is dat niet de IS? Mooie afwerking! Alles sluit naadloos op elkaar en voelt als voor de eeuwigheid gebouwd. Prachtige geluidsinstallatie! Mooi gebouwde auto door mensen die liefde voor het vak hebben, dat kun je aan alles zien. Beetje te klein alleen en een beetje veel te duur voor pappa. Mijn zoon van 5 is gek op Lexus. Ik geef ‘m gelijk en hoop dat hij later een goede baan vindt…
Even in de Toyota Avensis gezeten. Ik vind dat een mooie wagen van buiten en van binnen viel die tegen. Zeker als je net uit een Lexus stapt. Speling op de middenconsole, knopjes voelen wat iel etc. Wel weer mooi geluid uit de radio.
De Auris hebben we verder niet bekeken. Een hatchback trekt ons niet. Misschien als er later een sedan of combi komt van deze wagen. Verder eigenlijk gewoon een Corolla met een andere naam en een aparte middenconsole.
Ik herinner me dat we daarna een nieuwe Mercedes C-klasse hebben bekeken. Mooi wagen om te zien. Echt mooi. Ook het interieur. Mijn vrouw vertelde me toen dat ze het direct voelt als ze in een duurdere wagen gaat zitten en dat ze niet precies kon uitleggen waar dat van komt. Ik denk fijne stoelen, mooie materialen en net even wat meer aandacht aan alles besteed. Een beetje jammer dat je achterin niet kan zitten vanwege de zeer beperkte ruimte op de achterbank.
Nog even langs de GL gelopen, indrukwekkende auto. Ook erg mooie en degelijke materialen gebruikt.
Toen richting Jaguar. Mijn vrouw viel bijna flauw van een groene Jaguar XK Convertible op een draaischijf. Meeste mensen bleven achter de omheining staan, wij niet in gingen naar binnen waar mijn vrouw met enige schroom in die wagen ging zitten en ik veel foto’s van haar heb genomen. Het zal waarschijnlijk de enige keer zijn dat ze in haar droomwagen zit dus dan moet je een beetje brutaal zijn, toch?
Nog even langs Land Rover. Het blijven mooie wagens. De donkerblauwe (Buckinghamblue) Land Rover Discovery 3 waar we een tijd geleden op uitnodiging van Land Rover mee proefreden is nog steeds mijn droom. Wat een klasse uitstraling heeft die wagen. Daar kan wat mij betreft niets tegenop. Zie ook het verslag van mij over die wagen in deze rubriek.
Nou ja, die Rolls Royce, Bugatti, Lamborghini Murciélago, Ferrari 599 Firano etc, waren ook wel erg mooi hoor…
Het wordt een lang verslag. Snel verder. Wat ik me nog herinner is een Fiat Croma met een erg leuk actiepakket. Ruime auto, mooi en stijlvol afgewerkt en niet te vergeten voor dat geld als je bijvoorbeeld een leasewagen zoekt en status niet hoog op je lijstje staat (en bij welke Skoda rijder is dat het geval?).
In een Alfa Spider gezeten en er zijn foto’s gemaakt die op de website van Alfa Romeo staan. Ik durf de link hier niet te plaatsen want ik sta er vreselijk op. Misschien wel omdat ik toch behoorlijk onder de indruk was van die auto. Pure emotie, hoe doen ze dat toch? Ik zat wel wat hoog terwijl de stoel in de laagste stand stond. Ik keek tegen de ruitomlijsting aan.
Ik zal vast wat vergeten zijn, maar wat ik niet vergeten ben is dat het een geweldige dag was. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen want het was een boel typwerk.
Allereerst kwamen wij langs Peugeot waar ik kort in de 407 Coupe heb gezeten. Om eerlijk te zijn: een prachtige wagen. Mooie materialen, knopjes voelen lekker. Niet in andere Peugeots gezeten, ik ken de 307 en vind de afwerking beroerd, de 207 is voor ons te klein.
Nog even in een personen uitvoering van een Peugeot Expres gezeten als ik me niet vergis. Zeer goed alternatief voor een grote MPV als je het mij vraagt. Ruim, mooi afgewerkt. Vrij hoge instap, maar veel makkelijker dan gebruikelijk bij dit soort wagens.
Daarna langs Kia. De wagens waar we in zaten vielen lang niet tegen. Ze hebben bij Kia de laatste tijd veel geleerd over materiaalgebruik en vooral de Carens viel positief op. Ruime wagen, mooie vormgeving, alles voelt degelijk. Helaas bleek uit documentatie dat de 2.0 benzine niet met cruise control geleverd kan worden in tegenstelling tot de 2.0 diesel waar deze voorziening wel op zit. Vreemd.
Toen kwamen we bij BMW. Tja, mooie wagens hoor. Het voelt allemaal echt als een BMW. Wel knap hoe een merk zo z’n identiteit kan houden. Mooie materialen, mooi afgewerkt. Eigenzinnig ook. Toen BMW enkele jaren geleden overstapte op deze toch wat controversiële vormgeving had ik zeker mijn bedenkingen, maar nu alle wagens in lijn zijn gebracht vind ik het toch wel erg mooi.
Daarna langs Mini. Mijn vrouw werd verliefd op de cabrio. Helaas nog gebaseerd op het oude type wat eigenlijk alleen een technische kwestie is want uiterlijk zijn het oude en nieuw type nauwelijks van elkaar te onderscheiden.
Nog even langs Opel omdat we er toch langs liepen. Niet mijn auto. Nooit geweest. De Zafira is natuurlijk wel mooi en praktisch. Ook mijn vrouw wilde snel verder.
Aangekomen bij Nissan. Rond de Quashqai (schrijf ik het goed?) was het erg druk. Niet ingezeten. Leuke auto! Gewaagt en best slim. Net even meer ruimte en iets hoger dan de overig wagens in die klasse. Door naar de nieuwe X-trail. Daar was ik wel van onder de indruk. Grote ruime stoere wagen en toch mooi afgewerkt. Klepje op het dasboard voelt zeer solide aan. Zachte materialen. Helaas geen derde zitrij wat je eigenlijk wel verwacht bij een dergelijk grote wagen. Toch mogen ze deze wagen zo voor m’n deur zetten!
Door naar Ford. M’n vrouw had de S-max op haar droomlijstje staan, maar deze wagen viel blijkbaar iets tegen want ik zag haar interesse afnemen. Ik vond ‘m juist wel mooi. De Galaxy trouwens ook en die is praktischer terwijl ik ‘m zo op de RAI niet eens minder mooi vond. Ik heb de Galaxy echter ook een keer buiten zien staan en dan is het toch wel een beetje een busje aan de achterzijde en komt de S-max veel dynamischer over.
De grote verrassing was de Dacia Logan MCV (als ik het wederom goed schrijf). Mijn vrouw gaf vooraf aan met een grote boog om die auto te willen lopen, maar eenmaal aangekomen moest ze toch toegeven dat die auto er in het echt veel beter uitziet dan op de foto’s. En ruim dat ie is! Als ik de bestuurdersstoel voor mij goed instelde (ik ben ca. 1.85 meter lang), kon ik achter mezelf zitten en ook nog eens op de achterste (derde) zitrij! Zelfs instappen naar de derde zitrij ging eigenlijk best. Materiaalgebruik is eenvoudig en zeker niet slecht. Geen overbodige luxe en wel erg degelijk zo op het eerste gezicht. Veel extra’s te bestellen, van airco, radio/CD tot aan elektrisch bedienbare ramen van de achterportieren toe. En dan die prijs. Spotgoedkoop als je het zo bekijkt!
We hebben daar even onze meegebrachte broodjes opgegeten en gingen toen door naar Skoda. Ik heb voor het eerst in de nieuwe Fabia gezeten. Het is allemaal weer net even anders en toch ook wel weer zeer herkenbaar. Geen verrassing eigenlijk. Niet het gevoel van ja, dat wordt onze volgende auto over een paar jaar. Zeker geen mega sprong voorwaarts. Uiterlijk is wel aardig en toch ook weer erg herkenbaar, beetje Suzuki Swift en iets van een Mini. Als Skoda daar een paar jaar eerder mee was gekomen, oké, maar nu had ik last van een déjà-vu.
Er stond een Superb L&K en die was wel heel erg mooi. Vooral in de donkergrijze kleur. L&K badges op rugleuning van stoelen en voorschermen. Mijn vrouw zei zullen we die dan maar nemen, waarop ik me haast verslikte want ik zag er ook een prijskaartje bij staan. Toch nog steeds een erg mooie wagen.
Naar de Octavia hebben we verder niet gekeken. Ik heb die wagen meermaals bij de dealer bekeken en vind het een mooie wagen maar mijn vrouw twijfelt.
Mijn vrouw attendeerde me naar aanleiding van een TV spotje op de Seat Altea XL. Bij de stand aangekomen, moet ik haar gelijk geven. Veel mooier dan op foto’s, vooral in die roodbruine kleur waarin de wagen op de RAI stond. Prachtig. Je kunt ook ruim achterin zitten, wel vreemd dat de klaptafeltjes naar beneden dichtklappen. Ik zou dat toch andersom construeren, of niet? Iets zwaars erop en het tafeltje klap dicht. Misschien wel juist gedaan om te voorkomen dat de boel kapot gaat? Dasboard moet je van houden, ik vind het een beetje te veel van het goede.
Toen langs Audi meen ik. Even in de witte TT-cabrio gezeten want dat vind ik qua uiterlijk op dit moment de enige mooie Audi. Het is alsof je een maatkostuum aantrekt als je in die Audi gaat zitten. Meteen een grote smile op je gezicht in die auto. Ja, doe mij maar een witte….
Als ik me niet vergis kwamen we toen langs Honda. We zagen daar een nieuw type SUV, als ik me niet vergis een CR-V? Die drieletterige afkortingen duizelen me een beetje. Wat klink het mooi als je een deur dicht doet bij die auto. Prachtig. De wat speelse afwerking van het interieur, bijvoorbeeld de handgrepen aan de binnenzijde van de portieren, vond ik wat minder. Het komt op mij een beetje gemaakt ‘techno’ over. Ik weet niet hoe ik het anders moet uitdrukken.
En toen? O ja, Lexus meen ik. In het kleinste model gezeten. Is dat niet de IS? Mooie afwerking! Alles sluit naadloos op elkaar en voelt als voor de eeuwigheid gebouwd. Prachtige geluidsinstallatie! Mooi gebouwde auto door mensen die liefde voor het vak hebben, dat kun je aan alles zien. Beetje te klein alleen en een beetje veel te duur voor pappa. Mijn zoon van 5 is gek op Lexus. Ik geef ‘m gelijk en hoop dat hij later een goede baan vindt…
Even in de Toyota Avensis gezeten. Ik vind dat een mooie wagen van buiten en van binnen viel die tegen. Zeker als je net uit een Lexus stapt. Speling op de middenconsole, knopjes voelen wat iel etc. Wel weer mooi geluid uit de radio.
De Auris hebben we verder niet bekeken. Een hatchback trekt ons niet. Misschien als er later een sedan of combi komt van deze wagen. Verder eigenlijk gewoon een Corolla met een andere naam en een aparte middenconsole.
Ik herinner me dat we daarna een nieuwe Mercedes C-klasse hebben bekeken. Mooi wagen om te zien. Echt mooi. Ook het interieur. Mijn vrouw vertelde me toen dat ze het direct voelt als ze in een duurdere wagen gaat zitten en dat ze niet precies kon uitleggen waar dat van komt. Ik denk fijne stoelen, mooie materialen en net even wat meer aandacht aan alles besteed. Een beetje jammer dat je achterin niet kan zitten vanwege de zeer beperkte ruimte op de achterbank.
Nog even langs de GL gelopen, indrukwekkende auto. Ook erg mooie en degelijke materialen gebruikt.
Toen richting Jaguar. Mijn vrouw viel bijna flauw van een groene Jaguar XK Convertible op een draaischijf. Meeste mensen bleven achter de omheining staan, wij niet in gingen naar binnen waar mijn vrouw met enige schroom in die wagen ging zitten en ik veel foto’s van haar heb genomen. Het zal waarschijnlijk de enige keer zijn dat ze in haar droomwagen zit dus dan moet je een beetje brutaal zijn, toch?
Nog even langs Land Rover. Het blijven mooie wagens. De donkerblauwe (Buckinghamblue) Land Rover Discovery 3 waar we een tijd geleden op uitnodiging van Land Rover mee proefreden is nog steeds mijn droom. Wat een klasse uitstraling heeft die wagen. Daar kan wat mij betreft niets tegenop. Zie ook het verslag van mij over die wagen in deze rubriek.
Nou ja, die Rolls Royce, Bugatti, Lamborghini Murciélago, Ferrari 599 Firano etc, waren ook wel erg mooi hoor…
Het wordt een lang verslag. Snel verder. Wat ik me nog herinner is een Fiat Croma met een erg leuk actiepakket. Ruime auto, mooi en stijlvol afgewerkt en niet te vergeten voor dat geld als je bijvoorbeeld een leasewagen zoekt en status niet hoog op je lijstje staat (en bij welke Skoda rijder is dat het geval?).
In een Alfa Spider gezeten en er zijn foto’s gemaakt die op de website van Alfa Romeo staan. Ik durf de link hier niet te plaatsen want ik sta er vreselijk op. Misschien wel omdat ik toch behoorlijk onder de indruk was van die auto. Pure emotie, hoe doen ze dat toch? Ik zat wel wat hoog terwijl de stoel in de laagste stand stond. Ik keek tegen de ruitomlijsting aan.
Ik zal vast wat vergeten zijn, maar wat ik niet vergeten ben is dat het een geweldige dag was. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen want het was een boel typwerk.