Automatische update kaartmateriaal Columbus navigatie

Vfrans

Nieuw lid
Beste forum leden,

Vandaag het Skoda magazine van september 2008 ontvangen en gelezen en ik zag toen een interessant artikel bij de nieuwe SuperB. Ik zal hieronder het het op blz. 10 geschrevene siteren:

"Nog een innovatie voor de Superb is het Columbus navigatiesysteem met touch screen en harddisk. Dit systeem heeft een geheugen van maar liefst 30 GB, waardoor er geen cd's of dvd's meer nodig zijn. Maar dat is niet het enige voordeel. Elke keer als de auto wordt gestart, zoekt het systeem automatisch naar updates, waardoor de route-informatie altijd actueel is, waar u zich ook bevindt. Door het touch screen is het systeem makkelijk te bedienen, een lichte aanraking met de vingertop op het scherm is voldoende".

Nu wist ik het meeste van wat hier boven beschreven is al maar ik werd getriggerd door de volgende zin : "Elke keer als de auto wordt gestart, zoekt het systeem automatisch naar updates, waardoor de route-informatie altijd actueel is, waar u zich ook bevindt".

Ik heb dan ook aan jullie twee vragen en wel deze:
1) Hoe werkt dit systeem van updaten van de route-informatie?
2) Zit dit systeem ook op de Columbus navigatie van een Octavia van 2008?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties hierop.
 

higgy

Forumguru
Tekst is wat misleidend. Bedoeld wordt dat de TMC-module de verkeersinformatie bijwerkt, en uiteraard zit dat ook al op reeds geleverde Columbii.
Jij dacht waarschijnlijk aan het automatisch updaten van de kaartsoftware.
Daar wordt o.a. bij Navteq aan gewerkt maar dat is vooralsnog toekomstmuziek hoor.

De verschijnfrequentie van nieuwe kaartsoftware op DVD is 1 a hooguit 2x/jaar.
 

EdK

Forumguru
De verschijnfrequentie van nieuwe kaartsoftware op DVD is 1 a hooguit 2x/jaar.

Dit tijdsbestek is ruim voldoende !
Garmin levert elk jaar een update voor zijn GPS systemen, maar de GPSshop in Notter ( de GPS winkel van NL ) geeft zelf ook aan dat eens in de 2 a 3 jaar een kaartupdate ruimschoots voldoende is !!
 

Vfrans

Nieuw lid
Higgy, het lijkt erop dat ik het artikel verkeerd geintepreteerd heb het is zeer aannemelijk dat hier de verkeersinformatie bedoeld wordt. Bedankt voor jouw reactie.
 

___JC___

Forumguru
Hoe werkt dat in het Colombus systeem precies? Als er een file doorgegeven wordt op je route dan geeft ie dat aan en geeft meteen alternatieven?
Dat betekend dat je altijd op navigatie moet rijden dus om te weten dat je een file tegen gaat komen naar je werk? Dan hoop ik wel dat je de navigatiestem uit kan zetten...
 

van inkel

Forumguru
Hoe werkt dat in het Colombus systeem precies? Als er een file doorgegeven wordt op je route dan geeft ie dat aan en geeft meteen alternatieven?
Dat betekend dat je altijd op navigatie moet rijden dus om te weten dat je een file tegen gaat komen naar je werk? Dan hoop ik wel dat je de navigatiestem uit kan zetten...

Mij ervaring met mevrouw columbus is dat ze pas bij lange files naar een alternatieve route gaat zoeken.
 

klojo80

Nieuw lid
werkt wel redelijk vind ik, alleen jammer dat je meestal al in die file staat als je de geluidsmelding krijgt! idem met wegwerkzaamheden!
de tmc gegevens zijn blijkbaar zo nauwkeurig dat ze maar aangeduid staan vanaf de werken of file zelf.

ik moet dus af en toe spieken op mn display om te zien vanaf waar er gewerk wordt of file is
 

Klaasje

Forumguru
Je moet de naviagtie stem op Dynamisch zetten. Dan gaat Truus alleen praten wanneer je van de route afwijkt of als er meldingen zijn op je route
 

Klaasje

Forumguru
wanneer je op setup drukt en dan navigatie. Daar kun je zeggen of meldingen aan/ uit of dynamisch moeten worden weergegeven.

Dit moet je wel weer bij elke nieuwe route aanzetten
 
Beste mensen,

Op het gevaar af afgeschoten te worden :1439:, maar ik heb het écht niet kunnen vinden in de wirwar van Columbus-draad...

Ik heb vorige week na de 1e beurt een dubbele update gekregen van enerzijds de software en anderzijds het kaartmateriaal. Toen ik vroeg wat de wijzigingen waren, kreeg ik het vage antwoord "zie het als een nieuwe versie van Windows"... Dan maar de échte kenners :xyxthumbs: vragen:

Welke wijzigingen zijn er in de Columbus-software en in de kaarten?

Ik reed onlangs over de nieuwe A73, inmiddels toch al een jaartje in gebruik volgens mij, maar helaas... nog niet herkenbaar.
Kan ik ergens een versie checken???
 
Bovenaan Onderaan