Automatische lichtschakelaar werkend krijgen - advies gevraagd

Vanenkelen

Forumguru
In vorige auto's (Focus, Passat) heb ik altijd een lichtschakelaar met auto-stand gehad en alle bijbehorende (comfortverhogende) functionaliteiten: zoals CH/LH en automatisch aan/uitschakelen van de verlichting. In mijn huidge auto (zie handtekening) zit deze schakelaar niet en heb ik deze functionaliteiten dus ook niet en dat vind ik stiekem toch een beetje jammer.

Nu lees je vaak dat het bij veel O2C's van na de facelift het redelijk makkelijk is om dit toch werkend te krijgen, mits je een RLS (Regen Licht Sensor) hebt. Nu heeft mijn auto deze volgens mij wel. Ik heb sowieso een regensensor en dan schijn je automatisch ook een lichtsensor te hebben (dat zit in één en dezelfde unit achter de binnenspiegel).

Dan zijn er voor zover ik nu gevonden heb twee opties:
  1. Optie 1. Je koopt een lichtschakelaar met auto-stand en zet via VCDS de optie ADL aan.
  2. Optie 2. Je gebruikt de standaard schakelaar en draait draadje 2 en 3 van de stekker (aan de achterzijde) om en zet via VCDS de optie ADL aan.
Daarna zouden de overige functies zoals CH/LH ook (na aanzetten in VCDS) ook moeten werken.

Nu zag ik recent een lichtschakelaar met auto-stand voorbijkomen op de bazaar hier en heb de gok genomen. Schakelaar vervangen was een eitje en de aanpassingen in VCDS ook. Maar helaas optie 1 werkt dus niet bij mij. Op de auto-stand gaat het licht gewoon werken alsof je het op de aan-stand hebt staan en CH/LH werken niet automatisch.

Om alles uit te sluiten wilde ik ook optie 2 eens proberen (misschien was mijn 2e hands schakelaar wel niet goed), dus wilde ik draadje 2 en 3 van de lichtschakelaar omdraaien om te kijken of het met de standaard schakelaar wel zou lukken. Maar daar ontdekte ik het volgende:

Draadje 2 ontbreekt, een lege plek in de stekker.... Dat verklaart een hoop.

Mijn vraag nu aan jullie, heeft het zin om met dit projectje verder te gaan? En daarbij dus de volgende vragen:
  1. Heeft het zin om draad 2 alsnog te trekken?
  2. Zo ja, waar gaat die heen? Heb nog niet de tijd erin gestoken om mijn halve dashboard uit elkaar te halen ;)
  3. Moeten er nog meer draden getrokken worden?
  4. Ontbreken er nog meer modules/componenten?
Als iemand hier tips of ervaringen mee heeft, of installatieschema's..... graag!
 
Ik volg dit onderwerp met belangstelling. Lijkt mij leuk om relatief simpel automatische verlichting te krijgen. Helaas reageert er niemand. Even een schopje omhoog geven!

Vanenkelen: hoe krijg je die schakelaar simpel gedemonteerd? Dan kan ik bij mijn auto ook eens kijken. En wat betekent "via VCDS de optie ADL" aanzetten?

Overigens Van Enkelen, (even offtopic) de achterklep gaat prima vanzelf open met de veertjes! Zelden van een klein klusje zoveel plezier gehad!
 

Vanenkelen

Forumguru
Dank voor je schopje Skodaad, ik stond zelf ook op het punt dat te doen. Meer dan 130 keer bekeken, maar inderdaad nauwelijks reacties. Hoop toch dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en iets kunnen helpen.
:dankje:

Door ADL aan te zetten vertel je je auto (computer) dat je een RLS hebt en een schakelaar met Auto stand. Die optie kun je aanzetten door middel van een VAG-COM kabel en het softwareprogramma VCDS. Zie ook het subforum VAG-COM voor meer info en mogelijkheden.

Ik ben bang dat mijn auto de lichtschakelaar met auto stand niet ziet, omdat draad 2 ontbreekt. Iemand een idee of het trekken van die draad een oplossing gaat bieden?

En ook maar even off-topic: mooi dat het is gelukt met de veren. Bij mij doet ie het de helft van de keren...

Edit: demonteren van de schakelaar is heel simpel. Zet de schakelaar uit, druk hem nu in en draai hem voorzichtig naar de stadslicht stand, dat lukt maar een klein stukje, daarna kun je hem er simpel uit trekken. Om te zien of je draadje 2 hebt moet je de stekker achterop los maken: lipje induwen met bijvoorbeeld een schroevendraaier en rustig draaien dan wipt 'ie zo los. Het kan zijn dat je een klein beetje tape moet verwijderen om het goed te kunnen zien.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
ik heb je stukje al een aantal keer doorlezen en moest ik je kunnen helpen hebben, dan had ik het al lang gedaan!

bij deze: alweer een schopje omhoog ;)
 

Vanenkelen

Forumguru
Dank Joske, we wachten af.... En anders ga ik gewoon een keer als ik tijd heb de boel open slopen en kijken wat er gebeurt... :-)
 

Vanenkelen

Forumguru
Kijk....! Dat is een goede tip. Ben een weekendje weg en dus niet echt de tijd om het grondig door te lezen, maar de eerste posts hebben het er al over dat het alsnog trekken van de ontbrekende draad relatief simpel is en dat het daarna een kwestie van coderen is.

Dank @Joske, een tip de goede richting op!
 

Vanenkelen

Forumguru
Ben weer een stapje verder in dit projectje. Voorlopige conclusie is in ieder geval dat het zou moeten lukken. Er zijn genoeg mensen op Briskoda die dit bij zowel pre-facelift als facelift modellen van de O2 succesvol uitgevoerd hebben. De informatie op Briskoda is erg waardevol en ik ben inmiddels tot een stappenplan gekomen. Nu nog de stappen gaan uitvoeren :jaja:.

DISCLAIMER: Ik moet dit allemaal nog zelf gaan doen, maar op basis van de informatie op Briskoda heb ik alvast onderstaand stappenplan opgesteld. Ik heb dit dus nog niet getest!
En Engelsen rijden natuurlijk met het stuur aan de "verkeerde" kant, dus de foto's die ik van Briskoda heb gebruikt zijn in spiegelbeeld ;).

Die extra draad moet er komen en daarvoor zou onderstaand stappenplan de oplossing moeten zijn.

1. Bestel de ontbrekende draad met onderdeelnummer 000979009E
2. Verwijder de verlichtingsschakelaar (in 0-stand induwen en naar rechts draaien, dan er uit trekken).
3. Koppel de stekker los en zorg dat deze niet wegvalt achter het dashboard.
photo.JPG
4. Monteer de nieuwe draad op positie 2 (die nu leeg is bij mij) in de stekker.
5. Verwijder het paneel aan de linkerkant van je dashboard (waar de zekeringen zitten).
6. Verwijder de panelen rondom de lichtschakelaar (voorzichtig met een scherp voorwerp er uit wippen). Ook aan de andere kant van het stuur.
7. Hierdoor worden een aantal schroeven zichtbaar die allemaal losgeschroeft moeten worden.
8. Nu is het hele paneel te verwijderen.
2011-05-26 at 20-31-41.jpg
9. Vlak boven het gaspedaal zit de BCM (board computer module).
10. Alle vier de connectoren moeten losgemaakt worden waarna hij naar je toe geschoven kan worden.
15992.jpg
11. In tegenstelling tot onderstaande schema's moet ik voor mijn O2 facelift Terminal A en Pin 20 hebben. (Dat wordt dus nog even zoeken). Onderstaande schema's zijn voor de prefacelift.
15991.jpg 15993.jpg
12. Monteer de nieuwe draad in terminal A pin 20.
13. Zet de boel weer in elkaar.

Hierna zou ADL en CH/LH activerern in VCDS genoeg moeten zijn om de boel werkend te krijgen.

Binnenkort (even moed verzamelen) ga ik een poging wagen en zal ik de bevindingen uiteraard hier terugkoppelen.

Nog een vraagje aan een ieder die het zou kunnen weten:
Op het Briskoda forum wordt geklaagd dat de draad met onderdeelnummer 000979009E niet herkend wordt door dealers. Zou iemand die daar toegang tot heeft eens willen kijken in de partslist of deze draad bekend is / te bestellen is? Op ebay heb ik hem al wel gevonden (klik), maar wordt niet naar Nederland verstuurd.
$T2eC16F,!zUFIbj7-0tqBSYNklM-)Q~~60_57.JPG
 

Joske

Forumguru
@Vanenkelen

het opgegeven artikelnummer wordt alleszins erkend door ETKA, met een richtprijs van €2,25 .. dus moet gewoon bij de dealer te krijgen zijn.

Naamloos.jpg
moet ik nog eens kijken voor stroomloopschema's voor je?
 

Joske

Forumguru
en nog een stroomloopschema van de schakelaar (denk toch dat dit het is wat je zoekt?)
ook apart in bijlage te openen met programma naar keuze ;)

stroomloopschema lichtschakelaar octavia 2009 facelift.jpg
 

Bijlagen

  • stroomloopschema lichtschakelaar octavia 2009 facelift.jpg
    stroomloopschema lichtschakelaar octavia 2009 facelift.jpg
    147 KB · Weergaven: 16

Vanenkelen

Forumguru
Joske, je bent een held!

Thanks, dat zijn weer twee puzzelstukjes minder. Ga volgende week mijn dealer bellen en het draadje bestellen!

Dat eerste programma is ETKA toch? Maar wat is dat tweede waarin die schema's staan? En hoe kom ik aan dat programma.....:tegek:. Dat scheelt een hoop als je zulk soort informatie boven tafel kunt halen.
 

Vanenkelen

Forumguru
Die link had ik inderdaad al eens ergens anders gevonden, staat volgens mij op meerdere plekken op sf.nl, maar daar kon ik het draadje toen niet in vinden.

Waarom zou jouw berichtje weggehaald worden, is dit van dubieuze afkomst?
 

Joske

Forumguru
Die link had ik inderdaad al eens ergens anders gevonden, staat volgens mij op meerdere plekken op sf.nl, maar daar kon ik het draadje toen niet in vinden.

Waarom zou jouw berichtje weggehaald worden, is dit van dubieuze afkomst?
goh, weet het niet :)
is een systeem van VW welke natuurlijk te grabbel gegooid wordt door een Pakistaan (dacht ik toch, heb er al eens een keertje mee gemaild, vriendelijke kerel!) dus of het zo legaal is... maar goed, altijd wel ergens te vinden op het www, als je maar goed rondkijkt. Maar van deze site ben ik heel tevreden, werkt heel goed en overzichtelijk.

Aan de maker had ik gevraagd of het niet mogelijk was om "backwards" te werken, dus maw jij geeft een artikelnummer in en dan krijg je de tekening ineens te zien. Is in veel gevallen bijzonder handig!
 
Bovenaan Onderaan