Automatische kofferbak wil niet altijd goed open

Hallo Skodisten :)

Beetje een boeiend probleem: Als ik op mijn o4 combi de knop van de achterklep zelf bedien, gaat niet altijd de kofferklep open. Hij piept dan wat tegen me, maar blijft dicht. Als ik het ding een handje help door na het drukken op de knop de klep een rukje te geven, gaat ie wel weer lief automatisch open. Ook met de knop op de afstandbediening gaat ie niet altijd (vaker niet dan wel) automatisch open.

In contrast: Als ik vanuit de auto de knop op de deur bedien, gaat ie 100% van de tijd open.... Sluiten gaat ook in alle gevallen goed (knop op de kofferklep, langdurig inhouden van AB of knop op de deur).

Iemand tips?

jongetje

Forumguru
Ja heb ik ook regelmatig dat hij niet altijd open wilt. En hij piept bij mij dan ook. Ik heb geen zin om ermee naar de garage te gaan. Die gaan toch zeggen dat er niets aan de hand is ben ik bang en ik en dan een halve dag kwijt.

Patron

Forumguru
Ligt niet aan de ab, heb het met alle 3 de sleutels. Komt gelukkig bij mij niet vaak voor, maar soms ook wel met de hendel van binnenuit.

Oke, ik begrijp dat dit redelijk standaard is :D Ik zal vanavond nog eens een dansje rond de auto doen om te kijken of afstand een ding is, maar als ik de reacties zo lees ga ik er aan moeten wennen...

hemi24

Forumguru
Werkt het vanaf elke afstand niet, of werkt het wel als je dichterbij de wagen staat?

Voorheen wel meegemaakt dat er wagens waren waarbij je de klep wel op afstand kon openen, maar niet vanaf dezelfde afstand sluiten. Dit was iets wat je met coderen kon aanpasse.

Naja de knop op de achterklep werkt het best als ik dichtbij de auto sta, maar das niet direct de schuld van de VAG groep maar van het feit dat mijn armen slechts een bepaalde lengte hebben ;) Voor de AB weet ik het niet. In alle eerlijkheid: Vanwege de keyless entry gebruik ik de AB niet enorm.

mennor

Forumguru
Hier ook precies wat TS beschrijft. Ik vermoed dat de bewaking vindt dat de aandrijving nét te zwaar wordt belast bij het openen. Dit omdat een miniem zetje mee al genoeg is om de klep verder probleemloos open te laten gaan.
Zoals Kanonsoog al zegt, ‘producteigenschap’…

First world problem vind ik, dus ik maak me er niet druk om.

Oh eens @mennor : Het is vervelend maar wel "deze champagne is niet koud genoeg" vervelend. Ik ga er vast mee leren omgaan... Omdat ik toch wat eigenwijs ben ga ik de rubbers morgen ff insmeren met rubber-behandelaar-stick. Sowieso geen slecht idee volgens mij, en wie weet helpt het iets. Want ik vermoed ook dat het een overactief veiligheidssysteem of overbelaste aandrijving is idd.

Berghuis

Donateur
Herkenbaar maar ook weer niet :lezen: Ik heb dit gehad bij een O4 uit 2021. Werkte vaker niet dan wel. Echter bij mijn huidige O4 uit 2023 nog nooit het probleem ondervonden.

Alpha

Donateur
Ik herken dit niet maar heb dan ook een hatchback uit 2022. Merendeel heeft een combi hier geloof ik.

Duijzer

Donateur
Ik heb het ook wel eens, maar bij mij zijn de motor(s) in de veren versleten. Die zijn erg prijzig, ergens rond de 1000,- om ze te vervangen. En het is voor mij nog niet 1000euro-irritant... De dealer zal zeggen dat het een producteigenschap is, want die weten ook wat het kost. En een hoop gedoe om daar een garantieclaim bij de importeur voor neer te leggen.

Skodaatje1980

Actief lid
Hallo Skodisten :)

Beetje een boeiend probleem: Als ik op mijn o4 combi de knop van de achterklep zelf bedien, gaat niet altijd de kofferklep open. Hij piept dan wat tegen me, maar blijft dicht. Als ik het ding een handje help door na het drukken op de knop de klep een rukje te geven, gaat ie wel weer lief automatisch open. Ook met de knop op de afstandbediening gaat ie niet altijd (vaker niet dan wel) automatisch open.

In contrast: Als ik vanuit de auto de knop op de deur bedien, gaat ie 100% van de tijd open.... Sluiten gaat ook in alle gevallen goed (knop op de kofferklep, langdurig inhouden van AB of knop op de deur).

Iemand tips?

Ik kan alleen de achterklep sluiten door op de knop te drukken van de achterklep zelf. Op de AB kan ik drukken wat ik wil maar dan gaat de achterklep niet dicht. Of doe ik iets fout?

Kan niet beloven dat /of je wat fout doet, maar waar ik in het begin in trapte: De knoppen in/op de auto doen het met 1 keer drukken de knop op de AB vereist bij openen EN sluiten dat je de knop ingedrukt houdt voor een tijdje.

Inmiddels heb ik de rubbers ingesmeerd met rubber-rommel dus morgen even kijken of ie in een keer open wil. Eerste tests waren veelbelovend.

Update: Het insmeren van de rubbers heeft voor mijn gevoel wel iets geholpen, maar als de bak langdurig dicht is geweest is het nog steeds lastig openen. Afstand lijkt geen rol te spelen. Met de AB is het goed zichtbaar als ie bereik heeft (scroll van de indicatorlampen) en als ie bereik heeft doet ie een poging. Soms met piep, soms direct goed. Wel grappig: Ik heb soms het gevoel dat ie niet open gaat omdat ik er zelf te dicht achter sta...

Voor de liefhebbers overigens: Nextzett 91480615 Rubber onderhoudsstick gebruikt. Rubbers voelen wel zachter aan :)

Bovenaan Onderaan