Automatische hoogteverstelling dimlicht

EdjeB

Actief lid
Hoi,


Ik ben nu een maandje in bezit van mijn Superb (2017) en ik merk dat ik het afstelling van het licht niet optimaal vind (zie de ietwat slechte kwaliteit foto hieronder). Volgens mij kunnen de koplampen echt wel verder naar boven afgesteld worden voor een beter lichtbeeld zonder andere weggebruikers hiermee te verblinden.

De vraag die ik dus eigenlijk wil stellen is of de koplamphoogte bij jullie hetzelfde eruit ziet als op de foto. De auto is wel gewoon door de APK-keuring gekomen in januari met deze afstelling en de automatische afstelling werkt trouwens ook gewoon: bij starten van de auto kan ik namelijk zien dat deze in getest wordt (in verticale lijn).

Als deze foto nog te onduidelijk is zal ik wel eens een betere proberen te maken.
1707919242547.jpeg

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en eventuele oplossingen!

Groet,
Edwin
 

Canon-Eye

Forumguru
De automatische hoogteverstelling reageert op wisselende belasting/invering. Daarnaast is er natuurlijk ook een basisinstelling van de koplampen. Deze kan doorgaans worden versteld door middel van een inbusboutje (meestal wit kunststof) te bereiken via een gaatje in de afdekplaat boven de koplamp. Daar kun je die basisinstelling corrigeren, indien nodig.

Tip: als de auto voor een apk-beurt naar de garage gaat, zorg dan voor een geheel lege kofferbak en een zo leeg mogelijke tank (en dus minimale invering achter), want monteurs hebben in mijn ervaring nogal eens de neiging om bij controle van de verlichting deze "aan de voorzichtige kant" af te stellen. Dat helpt echter alleen als de hoogteafstelling niet automatisch gebeurt maar met zo'n afstelwieltje naast de lichtknop; anders kun je een te lage instelling zelf achteraf corrigeren.
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Dit kunnen we zo niet beoordelen. Mijn advies is om de lampen af te laten stellen bij een bedrijf die daarvoor de apparatuur heeft die kan je er alles over vertellen
 

Tees

Donateur
Of als je geen geld uit wilt geven: ga op een vlakke horizontale ondergrond staan voor een muur, en meet de hoogte af als je met je neus dichtbij de muur staat en een meter of 5-10 verderop. De daling zou minimaal 0.5% moeten zijn (oftewel 0.5 cm per meter afstand), en maximaal 2.5%.
Maar een garage heeft daar meetapparatuur voor die vaak wat nauwkeuriger is dan deze methode.
 

EdjeB

Actief lid
Oke dan, bedankt voor de snelle reacties. De verkoper vertelde mij dat dit allemaal automatisch ging en niet afgesteld kon worden; dat nam ik maar voor waar aan.

Ik ga eens kijken of ik deze zelf goed kan afstellen, en @Canon-Eye thanks voor de tip!
 

Canon-Eye

Forumguru
Aan de apparatuur ligt het niet - probleem is eerder de diensdoende monteur die het resultaat ervan moet verwerken. Die hebben toch vaak de neiging om voor de zekerheid nét een tandje te laag af fe stellen.
Dus bij auto's met het bekende afstelwieltje naast de lichtknop helpt het om de auto vooraf achteraan zo licht mogelijk te maken.
 
Lijkt zoals bovenstaand al gezegd en ik zelf ook al meerdere malen heb ervaren, een nette afstelling doch door een erg terughoudende monteur. Om op te lossen gewoon de handmatige stelwieltjes van de koplampen een halve slag tegen de klok in draaien en je lampen schijnen een meter of twee verder. Rechts eventueel nog ieen kwartslagje meer, zodat ook verkeersborden langs de weg netjes uitgelicht worden. Overigens gaan de adaptieve xenon lampen bij hogere snelheid ook uit zichzelf iets verder weg schijnen, dus houdt daar wel rekening mee ivm verblinding tegenliggers.
 
Bovenaan Onderaan