Automatische airco probleem

Ik heb in mijn Rapid mijn climate control eigenlijk altijd op 'auto' staan met 'A/C' (airco) aan. Het enige wat ik doe is temperatuur bijstellen.

Sinds een week of 2 heb ik nu al een aantal keren de ervaring tijdens een het rijden dat als ik de temperatuur op 22 graden zet (om een beetje te verwarmen), dan heb ik binnen 5 minuten een flink beslagen voorruit. Oplossing is dan of de temperatuur weer terug naar 21 of 21,5 graden, maar dan koelt het systeem weer flink, of ik moet de ontwasemingstand een aantal minuten vol op de voorruit laten blazen.

Iemand enig idee waardoor dit zou kunnen komen? Het is hoogst irritant als je de verwarming een graadje hoger wilt zetten, denkt dat je airco in de auto hebt en eigenlijk weer ouderwets met een sponsje je ruit moet gaan dweilen terwijl je met 130 over de snelweg raast. En dat anno 2018 met een Rapid... ;)
 

TurboT

Forumguru
Wanneer is je interieur filter voor het laatst vervangen. Dit is vaak de boosdoener. We leven in september. Dus het wordt kouder/vochtiger en is de kans op condens groter.
 

Zwapp

Forumguru
Volgens mijn ervaring is dat redelijk normaal, als je de auto uit zet met de airco aan blijft er vocht achter in het systeem, als je de auto na een paar uur weer start komt er eerst een strot vochtige lucht uit de blazers, helemaal als de airco niet aangesproken word en je gaat verwarmen.
Mijn tip is om 10min voordat je de auto uitzet de airco uit te zetten en de ramen op een kiertje zodat de meest vochtige lucht uit de auto is.
Dit voorkomt ook eventuele schimmelvorming.
 

EdK

Forumguru
Vochtige lucht heb je niet meer in de auto op dat moment hoor, een airco ontvocht namelijk..
 

0ri0n88

Forumguru
Ik zette altijd de kleppen dicht met lucht van buiten. Houdt een hoop vochtige buitenlucht tegen als je auto stilstaat.
Dat eerder uitzetten is wat mij betreft best passé met de huidige climatronics die als ze op temp zijn rustiger gaan draaien (converter technologie) en niet als een ouderwetse AC standaard staan te loeien als je hem ingeschakeld hebt.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Dan alsnog wordt de verdamper wel nat/vochtig. En duurt het even voordat al dat vocht verdampt is na het verlaten van de auto. Stilstaand vocht helpt schimmel ontstaan.

Wanneer je de airco zo'n 5 à 10 min voor aankomst al uitdoet, zal de verdamper door de buitenlucht en rijwind al veel sneller opgedroogd zijn dan wanneer 'nat' weggezet.
 

0ri0n88

Forumguru
Kan zo zijn, maar primitief en in geval van dagelijks de auto gebruiken imo niet noodzakelijk.

Nog nooit last mee gehad en ik heb echt altijd de airco aan staan.
 

turboturbo

Forumguru
Kan zo zijn, in dat geval ook zeker doen zoals je gewend bent. Het is dan ook maar een tip van Zwapp, net zo goed als jouw advies om de kleppen op recirculatie te zetten voor verlaten auto. Grappig genoeg heb ik dat vaak gedaan maar toch reset de klep zich kennelijk vanzelf na verloop van tijd (althans bij mijn O1) want de volgende ochtend hoor ik 'm weer opnieuw dichtgaan als ik de auto op contact zet....

Ik doelde verder met mijn reply slechts op jouw opmerking over nieuwe converter technologie volgens mij niet ervoor zorgt dat een verdamper minder nat wordt (en dus kans op schimmelwerking daarmee afgedaan is)

Het is geen regel dat als je dat niet opvolgt dat je dan schimmel problemen moet krijgen :)
 

0ri0n88

Forumguru
@turboturbo ieder zijn mening uiteraard, maar de verdamper zit niet in het interieur en dat beetje meer of minder vocht gaat naar mijn idee het verschil niet maken en zeker niet met hoge buitentemperaturen en een warme auto is dat spulletje zo opgedroogd.

Een airco met convertertechnologie die het hele spulletje binnen al op temp heeft schakelt zichzelf bij tijd en wijle zo goed als uit en loost het overtollige condensvocht.
Het zou niet zoveel uit mogen maken of er is meer aan de hand.

Bevroren leidingen of verdampers kunnen dit soort problemen eerder veroorzaken dan dat je je AC laat draaien tot het moment je de auto stopt en dan moet je eerder denken aan kapotte sensoren en ventielen.
Een goed werkende climatronic zou dat niet zomaar mogen hebben.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan