Automatisch verlichting overschakelen naar linksverkeer

Skivo

Donateur
Heeft nog iemand het probleem dat de verlichting zich spontaan aanpast naar links verkeer?
Ja, dit issue 2x gehad. Allebei na starten van de motor. Hij geeft dan aan dat de auto is ingesteld voor links verkeer. In het menu geprobeerd deze weer op rechts verkeer te krijgen, maar die optie kon ik niet meer kiezen. Oplossing: motor uit, wederdom starten en weer terugzetten in menu naar rechts verkeer. Ik ben er (nog) niet achter waardoor de wijziging naar links verkeer wordt getriggerd. Wellicht bij volgende dealer bezoek even kijken of er een software update beschikbaar is?! Mischien kunnen ze iets uitlezen in de logs. (Mijn auto is van november 2016.) Ik ben niet van plan met de auto naar Engeland te gaan dus misschien maar bij @Antera deze optie voor links verkeer uit laten zetten als het vervelend wordt :pieker: :laugh:. Echter afgelopen twee maanden geen errors meer gehad met verlichting.
 

Jan A

Actief lid
Wat ik wel al eens heb gehad, is dat de lichten 'beneden' blijven staan ipv terug naar boven draaien net na het starten van de motor. Stoppen, contact uit, contact aan, starten, klaar! Sindsdien niet meer voorgehad.
 

RudiV

Nieuw lid
Daarstraks ook gehad, voor de eerste maal. Gewoon tijdens rijden terwijl dit een instelling is die je alleen in stilstand kan aanpassen. Lijkt erg op een ander fenomeen dat ik soms heb: bij starten door start-stop springt maxidot display plots op een ander scherm, alsof je aan het rechtse scrollwieltje zou gedraaid hebben. Afhankelijk van wat er op staat geeft dat dan de optie om navigatie te stoppen, een andere radio zender of de opties voor assistentiesystemen.

Nog iemand dit al gezien ?
 

Jan A

Actief lid
Ik heb wel al eens gehad dat mijn lichten bij de initialisatie beneden blijven staan. Best vervelend als je dan al vertrokken bent. Na herstart terug OK en nooit meer voorgehad.
 
Bij de dealer hebben ze een update gedaan van de software. Daarna heb ik het nog niet voor handen gehad.
 

pdejonghe

Nieuw lid
Ik heb hetzelfde probleem. Gemiddeld komt het eens per week voor. Auto gaat binnenkort twee dagen naar de dealer voor tests en update.
 

Connexie

Forumguru
Afgelopen vrijdag ook naar de dealer geweest het het probleem dat de koplampen laag blijven staan bij koude start. Uiteraard was het vrijdag niet het geval, dus de techneuten konden er niets mee. Canbus pakt geen foutmelding, dus is de auto goed. Jammer dat de heren nog nooooit van zo’n probleem hadden gehoord.

Storing kwam de laatste maand sporadisch voor, maar afgelopen week 3 van de 5 ochtenden. Daar wordt je dus niet vrolijk van.
Direkte herstart levert niets op, een minuut of twee rijden en dan herstarten doet de storing magisch verwijderen. Alsof er eerst iets op temperatuur moet komen. Ben benieuwd wat de oplossing blijkt te zijn cq gaat zijn bij @pdejonghe.

Mijn S2 had een dergelijk probleem trouwens ook, maar slechts een paar keer (< 5) in twee jaar tijd.
 

RudiV

Nieuw lid
Dit heb ik dus sinds een week of 2 ook, nog niet naar garage mee kunnen gaan, deels omwille van vrees dat ze het toch niet kunnen reproduceren en het dus verloren moeite is. Is inderdaad na koude start, lichten gaan naar beneden, doen hun links-rechts ding en blijven beneden staan. Lichtzone slechts enkele meters voor de auto, straat verder rijden, contact af en terug starten lost probleem op. Lijstje van de sporadische storing wordt weer langer, buiten dit: af en toe lichten naar linksverkeer, verspringen van multidot bij starten motor, plots niet beschikbaar zijn van parkpilot en geen camerabeeld van achteruitrijcamera,...
 

Djgoldilock

Nieuw lid
hier ook al regelmatig op linksverkeer gesprongen en nu het hier gezegd wordt ivm de lampen die laag blijven staan, heb ik deze week ook gehad. Ik dacht eerst dat ik niet goed wakker was omdat de lampen zo kort voor de auto op de grond schenen, het was toen al licht aan t worden dus verde rgeen aandacht aan gegeven.
Binnenkort ook naar de garage voor nazicht dan zal ik het ook allemaal proberen te melden en kijken wat ze ermee kunnen
 
Bovenaan Onderaan