Automatisch remmen

Toen ik net mijn nieuwe Octavia had was ik verrast dat de auto ook uit zichtzelf remde als de auto uitrolde. Dus niet zo zeer wanneer de ACC aan staat, maar ook zonder ACC ingesteld, bijvoorbeeld in het dorp wanneer ik op een voorganger aan kwam rijden. Ik heb de indruk dat dit nu niet meer gebeurd, ik rijdt altijd in de 'D' stand overigens.

Vergis ik me nu echt, werkt dit helemaal niet zo? Remt hij alleen op de ACC of heb ik een instelling ergens aangepast waar ik geen weet van heb?
 

Patron

Senior Member
Bij mij werkt dat gewoon nog. Hij houdt rekening met de ingebouwde navigate die snelheden kent bijvoorbeeld.
Afremmen op voorgangers, rotondes etc. Er is nog een insteling waarmee hij helemaal op de navigatie afgaat, dan hoef je bijvoorbeeld niet af te remmen voor een rotonde (met ACC aan) en neemt hij de goede snelheid op de rotonde en neemt daarna weer in snelheid toe,
 

Smeeuwis

Donateur
Bij de Enyaq is dat Predictive ACC. Die houdt rekening met het wegverloop en snelheidslimieten. In mijn auto kan ik dat met twee vinkjes uit zetten. Werkt dat in de O4 niet net zo?
 

SuperBeeb

Forumguru
Dat doet mijn 2017 Passat ook. Is toch gewoon de noodrem-assistent? Staat los van ACC of drive mode. Te dicht op voorganger, fiets die plotseling oversteekt, of gewoon een lange grashalm bij t parkeren (ook achteruit :banghead:): remingreep, rood symbool op dashboard (en gezakt voor je examen ;) ).
 

hemi24

Forumguru
Nee, is niet de noodrem-assistent het komt of uit de pACC, of uit de ECO-assist.
De remvertraging wordt aangepast bij kruispunten, bochten en ook binnenrijden bebouwde kom, ook zonder dat de cruise control actief is.
 
Recuperatie instelling veranderen in het wagen menu.
Die staat waarschijnlijk op automatisch. Als je die op uit zet dan gebeurt het niet.
Echter met de PHEV zou ik het aan laten. Je went er vrij snel aan.

heeft niks te maken met de eco assistent of de acc. Die staan bij mij beide uit.
 

hemi24

Forumguru
@Disaster-Master : jouw auto is slimmer dan je zelf blijkbaar weet. Of het is je nog niet opgevallen, dat kan natuurlijk ook.
Als je de standen wel aanzet zul je merken dat de auto in verschillende situaties ook anders reageert en afremt.
Ook daaraan wen je vrij snel…
 
Dat doet mijn 2017 Passat ook. Is toch gewoon de noodrem-assistent? Staat los van ACC of drive mode. Te dicht op voorganger, fiets die plotseling oversteekt, of gewoon een lange grashalm bij t parkeren (ook achteruit :banghead:): remingreep, rood symbool op dashboard (en gezakt voor je examen ;) ).
Die ken ik, dat is Frontassist. Maar die bedoel ik niet, het is echt tijdens het rijden en niet op de ACC stand, maar gewoon rijden en met gas los uitrijden
 
Nee, is niet de noodrem-assistent het komt of uit de pACC, of uit de ECO-assist.
De remvertraging wordt aangepast bij kruispunten, bochten en ook binnenrijden bebouwde kom, ook zonder dat de cruise control actief is.
Precies dat ja, ik zal de Eco assistent weer eens opzoeken. De meldingen op het dashboard van dat ding vond ik vervelend. Die ben ik nu kwijt, maar het proactief remmen dus ook. Als dát de consequentie is van het uitzetten van Eco, dan denk ik dat ik dat eenvoudig accepteer ;)
 
Recuperatie instelling veranderen in het wagen menu.
Die staat waarschijnlijk op automatisch. Als je die op uit zet dan gebeurt het niet.
Echter met de PHEV zou ik het aan laten. Je went er vrij snel aan.

heeft niks te maken met de eco assistent of de acc. Die staan bij mij beide uit.
Deze optie heb ik niet in mijn Wagen menu als optie... Ik kan niets aan of uit zetten met betrekking tot Recuperatie
enige plek waar ik iets van 'Remmen ' zie is hier:

Als ik dat uitzet, dan werkt ASR niet en krijg ik een waarschuwing op het centrale deel van mijn tellers te zien.
Ik heb ook geen PHEV, maar een Mild Hybride
 
Laatst bewerkt:
Eco-assistent uitgezet?
Jep, de Eco stand weer aangezet en nu krijg ik ook weer de melding in het display dat ik mijn gas moet loslaten... (om dit te voorkomen had ik de Eco stand uitgezet). Nu de Eco stand weer aan staat, werkt het remmen op voorliggers weer.

Dus, bedankt @hemi24
 
Laatst bewerkt:
Deze optie heb ik niet in mijn Wagen menu als optie... Ik kan niets aan of uit zetten met betrekking tot Recuperatie
enige plek waar ik iets van 'Remmen ' zie is hier:

Als ik dat uitzet, dan werkt ASR niet en krijg ik een waarschuwing op het centrale deel van mijn tellers te zien.
Ik heb ook geen PHEV, maar een Mild Hybride
Ahh.. ik dacht dat je een plugin had.. nee dan zit die optie er idd niet gezien dat betrekking heeft op de bijladen van de accu..
 
Gisteren én vandaag met de eco stand 'aan' gereden, snap niet waarom ik deze uitgezet heb. Het is veel fijner rijden met deze functie aan, het remmen op de voorganger is heel prettig en het haalt voor een deel ook de onrust met het remmen weg. Ik heb dit vandaag ook gecombineerd met de rijmodus Eco aan, dat is een prima combinatie. Ik begin voorzichtig blij te worden van de auto.

Nogmaals dank aan een ieder die hier meegedacht heeft!
 

Rallye

Forumguru
Grappig dat je het zo fijn vindt dat de auto dat voor je doet. Ik erger mij juist kapot aan dat soort zaken (Lane assist, travel assist en die snelheidsassistent - die het ook nog eens vaak fout heeft). Ieder zijn ding.
 
Nou @Rallye, fijn is een groot woord. Het liefst wil ik helemaal niets in de auto wat iets voor mij bepaald, maar ik heb nou eenmaal eens in de 5 jaar een andere, lees nieuwe auto vanuit het werk. Een youngtimer is bij ons onbespreekbaar, dus wordt het een nieuwe. Met alle elektrische hypes die er zijn, hybride of volledig ben ik met deze O4 nog goed bedeeld. Alleen de techniek voor het mild hybride deel wat Skoda aan het huidige model heeft toegevoegd, dat is geen verbetering. Ik kan het alleen niet uitzetten, dus moet ik er het beste van maken.
Vanuit dát oogpunt ben ik heel blij met de instelling die de Eco biedt, want zonder die instelling zou ik denk ik de auto op een gegeven moment de Rijn in gereden hebben,
 
Bovenaan Onderaan