Automatisch inklappende buitenspiegels geluid

redriver

Actief lid
Wanneer ik de auto (Skoda Octavia 3 combi 2018) afsluit klappen de buitenspiegels automatisch in. Dit gaat wel gepaard met wat gekraak en andere, in mijn ogen , niet normale geluiden. Is zowel links als rechts. Ik weet dat je de functie uit kunt zetten. Vraag is of dit mechanisme onderhoud nodig heeft in de zin van smeren o.i.d ?

En zo ja, is dit zelf te doen ? Iemand dan instructie hoe uit te voeren ?

Foto ter illustratie ;)

complete-set-folding-exterior-mirrors-for-skoda-octavia-5e.jpg
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb bij mij de rubbers wel eens ingesmeerd met zuurvrij vet, dan is het weg.
Je kunt de functie (bij mij in ieder geval) ook uitschakelen in het menu van de auto (op je navigatie)
 

Tees

Donateur
Ik zou zelf beginnen met een klein beetje siliconenspray ertussen te spuiten. Bij voorkeur voorkomen dat t op de lak komt, doet geen kwaad maar is lastig te verwijderen zonder specifieke siliconenreiniger.
 

marwin

Forumguru
Na 2, O3's verder hebben ze dit allemaal gehad en blijkt een product eigenschap te zijn en tot op heden heeft het nooit tot problemen geleid..
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

1983jeroen

Forumguru
De mijne heeft het ook. Heb geprobeerd van buitenaf te smeren, maar zonder resultaat.
Las ergens dat het spiegelglas er uit moet en je dan de veer kunt smeren.
Heb de auto pas sinds gisteren, dus nog niet geprobeerd
 

redriver

Actief lid
Die spiegel kun je er inderdaad "uitklikken", daarvan staan wel filmpjes op YT. Ik zal ook s kijken of er iets te smeren valt. Uitschakelfunctie heb ik ook dus dat is ook nog een optie.
Ik heb bij mij de rubbers wel eens ingesmeerd met zuurvrij vet, dan is het weg.
Je kunt de functie (bij mij in ieder geval) ook uitschakelen in het menu van de auto (op je navigatie)
Welke rubbers zijn dat dan precies ?
 

JeSko

Forumguru
Doen ze allemaal de VAG spiegels, als je de spiegel al eens open hebt gehad zoals ik besef je snel dat het allemaal maar rommel is, het werkt wel maar elegant is het allerminst. Rubbers smeren kan je doen, maar ze worden gewoon al krakend oud hoor dus ik zou me er geen zorgen om maken.
 

hemi24

Forumguru
Als je één keer begint met smeren gaat het van kwaad tot erger omdat er dan vuil blijft plakken..!
Dus beter niet aan beginnen!

De spiegels van mijn 2 jaar oude Kodiaq maken exact hetzelfde geluid als die van de 3 jaar oude Golf 7 van de buurman en dat is hetzelfde als toen beide wagens nieuw afgeleverd werden…
 

EdK

Forumguru
Tsja elk mechanisch bewegend deel heeft in theorie onderhoud nodig.
En een zelf inklappende spiegel die dus een scharnier/draaipunt heeft zal ook wat onderhoud nodig hebben.
Maar bij onderhoud doen komt voor je iets weer gaat smeren ook stukje schoonmaken ervan erbij wat nodig is.
Telkens alleen maar siliconenspray bij spuiten is dus niet de manier....

En ja het eerst schoonmaken van deze dingen geeft zwarte handen en nagels en dan haakt het grootste deel van de mensen al af en gaan over op korte termijn onderhoud..... we spuiten of smeren nog wat bij en JA het geluid is weer weg dus het is wel goed !!
Alleen op bepaald moment komt het gepiep of geknars steeds sneller terug....
En dan gaat het stuk het is het allemaal maar bagger spul en dat zou niet mogen.....

En het maakt niet uit wat het merk is hoor, of het nu VAG is of Mazda of miele of AEG
Elk product heeft van tijd tot tijd goed onderhoud nodig
 

redriver

Actief lid
Ik heb de functie nu gewoon uitgeschakeld. Wanneer we ergens parkeren kan ik de spiegels altijd handmatig inklappen met de spiegelknop in het bestuurdersportier. Thuis op de oprit toch niet zinvol.
 
Ik heb dit ook met mijn Octavia, mijn Golf 7 had hier overigens nooit last van (om in te gaan op de generaliserende uitspraak over alle VAG spiegels). Op Youtube is een filmpje te vinden over iemand die het mechanisme van de spiegel insmeert, maar zelfs daarna was het geluid nog hoorbaar.
 

redriver

Actief lid
Ik heb dit ook met mijn Octavia, mijn Golf 7 had hier overigens nooit last van (om in te gaan op de generaliserende uitspraak over alle VAG spiegels). Op Youtube is een filmpje te vinden over iemand die het mechanisme van de spiegel insmeert, maar zelfs daarna was het geluid nog hoorbaar.
Heb je toevallig ook een link naar dat filmpje ?
 

1983jeroen

Forumguru
Alleen de rubbers insmeren helpt bij mij niet.
Denk toch de veer dan, maar voorlopig durf ik het glas niet te verwijderen.
Weet niet of het standaard is, maar mijn spiegels zijn zelf dimmend dus dat glas is best kostbaar.
 

JeSko

Forumguru
Spiegels kan je weinig fout aan doen, effe met een korte ruk goed kracht zetten langs boven en je hebt het glaasje los hoor.
 

1983jeroen

Forumguru
Net de spiegelkap verwijderd. Dit kan ook zonder het glas te demonteren. Glas zo duwen dat je met een dunne platte schroevendraaier bij de 2 lipjes kunt. Bij een lichtgrijze spiegelkap zie je dat natuurlijk wat makkelijker dan bij een zwarte.

Je ziet precies hetzelfde gebeuren als in het filmpje. Voor zover ik kan zien is de veer aan de onderkant wat roestig waardoor die niet lekker meer loopt. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat WD40 uiteindelijk de oplossing bleek in het filmpje.
Bij mij heeft het er ook voor gezorgd dat hij weer soepel loopt. Maar het dunne vet loopt ook zo weer weg door een gaatje. Daarom heb ik er uiteindelijk wat dikker vet in gespoten. Voorlopig heb ik weer een stille spiegel
 

Bijlagen

  • IMG_20220710_192300770_HDR.jpg
    IMG_20220710_192300770_HDR.jpg
    576,6 KB · Weergaven: 34
  • IMG_20220710_192246959_HDR.jpg
    IMG_20220710_192246959_HDR.jpg
    675,2 KB · Weergaven: 37
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan