Automatisch Dimlicht

Hoi, ik heb interieurverlichting (led) aangebracht in mijn citigo. Ik zou deze graag automatisch willen laten aangaan als het dimlicht gaat branden. Iemand een idee waar, in het interieur, ik de plusdraad het beste kan aftappen? Als ik weet waar het dimlicht draad zich bevind ben ik er volgens mij al.... advies is welkom!
 

Canon-Eye

Forumguru
Bedoel je nou dat je in het donker standaard wilt rijden met brandende interieurverlichting? :pieker:

Dát lijkt me niet bevorderlijk voor een goed (=veilig) uitzicht op de donkere wereld voor je uit...
 

Canon-Eye

Forumguru
Ook (of zélfs) dat verklaart nog niet waarom dit handig en/of aangenaam zou kunnen zijn.

Navigatiesystemen dimmen doorgaans ook als het donker wordt. En ooit hadden we dimbare dashboardverlichting; dit alles juist vanuit de gedachte dat je in het donker beter zicht op de buitenwereld hebt naarmate je binnen in de auto minder omgevingslicht hebt.
Ik zie daarom de logica van zo'n wens nog niet, maar ik wil best nog wat bijleren...
 

Antera

Donateur
Binnenverlichting gaat niet automatische branden alleen de verlichting van de knoppen enz. Je kan dit in principe van elke knop aftakken zolang je maar let op de juiste polatiteit
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat het niet gaat om volledig interieurverlichting, maar minimale verlichting zodat tijdens het rijden zaken in de auto zijn te vinden (ook voor passagiers). Ik weet dat er interieurverlichting units zijn waar inderdaad een paar leds inzitten die een flauwe verlichting kunnen geven tijdens het rijden. Als het inderdaad die constructie is, zou ik denken dat je het af moet tappen van dashboardverlichting of zoals Antera aangeeft van andere verlichte knoppen.
 

Rallye

Forumguru
Maar dan zou je dus ook moeten kunnen wisselen tussen volledig aan en gedeeltelijk. Hoe moet dat dan?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Maar dan zou je dus ook moeten kunnen wisselen tussen volledig aan en gedeltelijk. Hoe moet dat dan?

In plaats van de normale interieurverlichting gaan er een paar ledjes iets opgloeien als je rijdt (verlichting aan), en de gewone interieurverlichting blijft geschakeld zoals normaal. Je hebt dus alleen een extra draad nodig om die leds van stroom te voorzien. Dit staat ook wel bekend als W8 verlichting.

Voorbeeld:
IMG_0803.JPG
IMG_3949.JPG
 

turboturbo

Forumguru
Mijn Passat B7 had dit af fabriek dus zeg het mij maar...
Was dat wellicht een soort opvolger van de bekende W8 verlichting units die onder veel VAG rijders geliefd is?
024.jpg


Die heeft led lampjes die heel flauw een soort sfeer verlichting geven.

Edit: dit vond ik op een ander forum en bevestigd de info van @Antera
Draad trekken is vrij simpel, pak als trekdraad een stukje draad met harde kern, bijvoorbeeld 2,5mm2 draad voor het lichtnet thuis. Haal aan de bestuurderskant het deurrubber los waarvan de helft bekleding is. Haal deze los tot ongeveer de handgreep in het plafond. Nu steek je vanuit tussenin de handgreep en het begin van de a-stijl je trek draad over het hemeltje. Trek hierbij voorzichtig en niet te ver het hemeltje iets naar beneden. Als je een beetje goed mikt kom je uit bij de uitsparing voor je verlichting.

De draad kan je nu langs de astijl naar beneden leggen. Trek de kap waar ook het deurtje voor je zekeringskastje in zit eraf en knoop de draad achter aan de verlichtingschakelaar (grijsblauwe draad).
Een 12V+ draadje trekken naar de verlichtingschakelaar dus :geek:
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Voor de duidelijkheid: een trekdraad is gewoon de draad die gebruikt wordt om de uiteindelijke/benodigde draad er doorheen te trekken. De draad aansluiten op de verlichtingsschakelaar (voor verlichting knoppen/instrumenten) wil niet zeggen dat er 12 Volt op komt te staan, ik zou geenszins verbaasd zijn als hier nog wat componenten voor zitten zodat de spanning beperkt blijft tot 5 Volt.

Als ik het goed heb is voor de huidige generatie Octavia/Superb ook zoiets beschikbaar als 'sfeerverlichting met instelbare kleur'.
 

Canon-Eye

Forumguru
minimale verlichting zodat tijdens het rijden zaken in de auto zijn te vinden (ook voor passagiers)
Bij mij hebben de 3 passagiers (net als ikzelf trouwens) zonodig een eigen gericht leeslampje om even iets op te zoeken of zo - en dan snel weer uit.
Meer of langduriger licht wil ik binnen echt niet hebben...
 

Rallye

Forumguru
Ah, juist. Dat heeft mijn Octavia ook. Wordt de versnellingspook mooi uitgelicht. Mijn collega met zijn Golf is helemaal jaloers....
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik snap wel dat je verlichting wilt binnen, ik neem aan dat je niet de gewone interieur verlichting bedoeld, die aangaat als je de deur open doet.
Ik heb inderdaad die W8 verlichting die de middenconsole verlicht en dat is bijzonder prettig. In mijn vorige auto had ik dat niet maar in de auto daarvoor wel en ik miste het enorm in mijn vorige auto. Volgens mij wordt het ook wel waterval verlichting genoemd.
Daarnaast is bij bij de voetenruimte voor en achter ook verlicht en dimbaar en ik heb nergens last van hoor.

Wel heb ik last van mensen die met verkeerd afgestelde koplampen rondrijden. Achter me valt wel mee, vanwege dimmende binnen- en buitenspiegels, maar als tegenligger is het ronduit gevaarlijk!
 

Phoenix2149

Senior Member
Zou inderdaad niet aanraden om de normale (deur geschakelde) binnen verlichting standaard aan te zetten. Dat mag ook niet vanwege veiligheid.

W8 verlichting is een focus verlichting (punt verlichting) op een bepaald voorwerp zoals deurhendel of versnelling pook of bekerhouders. Belangrijk hierbij is dat het je in het zicht naar buiten zittende onderdelen niet belicht (aka dashboard) wat spiegeling kan veroorzaken.

Verlichting bij de voeten (onder dashboard en voorstoelen) is bij voorbeeld iets wat je zicht niet beïnvloed en dat is prima.

Zelf twijfel ik enorm over de veiligheid van de led-strip in de deuren van mijn Octavia. Leuk en chique maar leidt ook af. Zeker eerste paar keer in het donker denk je iets te zien als je afslaat. Even wennen, maar misschien zet ik het uit.
 

Antera

Donateur
|de w8 binnenunit is erg mooi. Leds eventueel zelf te vervangen voor de kleur die je wenst als je een beetje kan solderen :-). de units zijn er standaard in rood en in groen leverbaar
 
Bovenaan Onderaan