Automaat of handbak?

JvdP

Nieuw lid
Goedenavond,

Nieuw op het forum en fijn om te zien dat dit actieve platform veel kenners heeft :giggle:.

Na jaren een VW T4 California camper gereden te hebben (deze gaat binnenkort in de verkoop) zoeken we een betrouwbare opvolger voor zo'n maximaal 10.000 km per jaar. Ons oog viel op een Octavia, gewoon een degelijke auto met een ok prijskaart, zo lijkt het, én een trekgewicht van 1300kg voor onze boot. De station uitvoering zal het worden zodat we in ieder geval genoeg ruimte hebben.
Ik richt mijn pijlen op een auto uit 2018-2020 met max. rond de 150.000km op de teller, het liefst automaat. Wat is jullie ervaring met deze keuze? Ik heb gelezen dat de automaat voor wat problemen kan zorgen maar andere gebruikers ontkennen dit weer.

Ben benieuwd naar de reacties.
Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,
Joep
 

Tees

Donateur
Je geeft aan dat je de voorkeur voor een automaat hebt, dus dat is dan t uitgangspunt lijkt me.
DSGs zijn mooie bakken, maar er is idd wel eens wat mee. Staat tegenover dat er héél veel van geproduceerd zijn, dus de vraag hoe veel er daadwerkelijk problemen hebben. Maar een probleem is wel vaak duur.

Ik geef niets om een automaat, en gegeven dat een automaat duurder in de aanschaf is en dure reparaties kan geven, was voor mij de keuze heel simpel.
 

1983jeroen

Forumguru
Ik ben recent overgestapt van een Octavia 1.0TSI handgeschakeld naar een 1.5TSI automaat.
Ben me ervan bewust dat een DSG automaat meer kosten met zich mee kan brengen, maar het geeft zoveel comfort dat ik dat er wel voor over heb mocht het ooit zover komen.

Je kunt de DSG ook nog softwarematig laten aanpassen zodat hij de versnellingen beter gebruikt waardoor de bak waarschijnlijk langer mee gaat.
Kost wel wat, maar kan potentieel nog veel hogere kosten besparen.
Ik heb dat wel voor de zekerheid gedaan recent.

Heb je al proefgereden?
Gezien het 1300kg trekgewicht kijk je denk ik naar de 1.0?
Prima motor hoor. Best vlot en ik trok er een caravan van ca. 1250kg mee.
 

JvdP

Nieuw lid
Ha Jeroen,
Ik heb nog niet proef gereden, eerst maar even de camper verkopen . Een vriend van ons rijdt zakelijk een handgeschakelde Octavia en hij is er erg over te spreken. Jaren geleden heb ik ook zakelijk een automaat gereden en dat comfort sprak me heel erg aan. Of het een 1.0 of 1.5 wordt ben ik nog aan het onderzoeken. Ik ben niet zo’n sportieve rijder dus voor het vermogen zou ik het niet perse doen. De overweging is als de een beter is dan de ander.
Dank voor de tip over het tunen! Zou je me een indicatie van de prijs kunnen geven? En, heb je enig idee wat de kosten zijn om, als er geen trekhaak onder zit, deze eronder te laten zetten?

Groet Joep
 

johanl

Actief lid
Een trekhaak kan vanaf een euro of 600 voor een vaste tot ongeveer 900 voor een afneembare. Ik heb het zelf pas laten doen via trekhaakcentrum.nl en tot nu toe geen klachten (maar gebruik het alleen voor een fietsendrager).
 
  • Leuk
Waarderingen: JvdP

1983jeroen

Forumguru
De 1.0 is sowieso zuiniger dan de 1.5.
Bij 10.000 per jaar maakt dat allemaal wat minder uit dan met mijn 35.000km

Alleen DSG aanpassen kost 399 bij Vagtechniek. Ik heb meteen chiptuning erbij laten doen. Totaal was 600 euro.

Trekhaak kun je mooi gebruiken voor onderhandelingen als je bij de dealer koopt heb ik afgelopen 2 keer gemerkt.
Dealer vroeg €1000,- voor een vaste, maar heb dit kunnen halveren zonder veel moeite.
2 verschillende dealers binnen 2 jaar met ongeveer hetzelfde resultaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: JvdP

serum

Senior Member
Rijden nu sinds een half jaar in een 1.0 tsi handgeschakeld, station. Bevalt uitzonderlijk goed. Motor is voor mij meer dan pittig genoeg, verassend soepel. Ondertussen alweer 12000 erop gezet en het comfort en de souplesse vind ik noemenswaardig. (komend uit een V50 met 2.4i 5 cilinder met 170pk) Verbruik is erg gunstig, op 12000km nog niet ongunstiger dan 1:20,5 getankt en op de 195 16" winterbanden is het gemiddeld 1:21,5 bij de laatste tankbeurten. Hij is enorm ruim. Ik ben 1m93, kan er fijn in zitten na een kleine aanpassing van de voorstoel (paar busjes van 10mm aan de voorkant onder de geleiders geplaatst). Per saldo erg tevreden en ik stap er iedere keer met plezier in.
 
  • Leuk
Waarderingen: JvdP
Bovenaan Onderaan