Auto trekt naar rechts

Frenkie

Forumguru
Aangezien mij Karoq binnenkort weer naar de dealer moet voor een reguliere beurt, vraagje aan alle experts hier.
Ik merk dat mijn auto iets naar rechts trekt op het moment dat ik optrek (bv bij verkeerslicht, of (in mindere mate) van 50-80 op een recht stuk weg). Het stuur draait dan ook iets naar rechts toe. De vorige keer dat ik bij de dealer was heb ik dit ook aangegeven, toen werd vermeld dat dit komt omdat de aandrijving niet exact gelijk is en dat dit standaard is (producteigenschap?). Ik vond het een vreemd verhaal, maar op dat moment kon ik er weinig mee.

Nu rij ik de laatste tijd veel met een geremde aanhanger. Als ik hiermee iets harder rem zodat de aanhanger de duw geeft om in zijn eigen remmen te komen, dan gaat de auto ook iets naar rechts toe. In mijn optiek heeft dat dan weinig meer met de aandrijving te maken.
Heeft iemand hier een idee wat dit zou kunnen zijn? Of hebben anderen hier soortgelijke ervaringen mee?

Frank
 

Tees

Donateur
Daar is ie weer, de befaamde PON producteigenschap! :deuk::banghead:
Wat een stierenpoep weer...

Uitlijnen zou inderdaad stap 1 zijn, zou in 90% van de gevallen daarmee opgelost moeten zijn.
 

Thijs4motion

Forumguru
als je het stuur normaal vasthoudt, moet je dan echt corrigeren om deze rechtuit te houden?

hou ook rekening met de eigenschappen van je auto, bandenspanning belading van de auto en het wegdek uiteraard.
uitlijnen kan helpen, maar niet alles is af te stellen aan een auto (zoals velen hier denken van wel)
 

Tees

Donateur
Bandenspanning kan je zeker ook zelf checken, en het wegdek loopt idd vaak naar rechts af. Maar dat kan je controleren door (als het veilig kan!) eventjes midden op de weg te gaan rijden. Verder weet ik niet welke eigenschap van een auto ervoor zou moeten zorgen dat een auto afwijkt van de rechtuit stand, een auto moet gewoon rechtdoor gaan als we geen externe verstorende factor is (zoals hierboven genoemd)
 

hemi24

Forumguru
Het is normaal dat een auto standaard iets naar rechts trekt.
Ook het verhaal van je dealer over de aandrijving kan kloppen omdat de versnellingsbak uit het midden is geplaatst.

Checken van een correcte uitlijning zou ook mijn eerste advies zijn, maar pas op: een hoop bedrijven doen dit, maar weinig zijn er echt goed in thuis..!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Ik heb exact dezelfde ervaring, maar dan met een Octavia. Bijzonder is wel, dat het met winterbanden iets minder is dan met de zomerbanden. Ook het aanhanger-effect doet zich bij mij voor. De uitlijning is al twee keer gecontroleerd. Opvallend vind ik wel dat mijn vorige auto (Leon), de tijdelijke Scala en Fabia het niet doen. De tijdelijke Octavia combi die ik twee weken geleden meekreeg deed wel weer exact hetzelfde. Het lijkt dus toch een product specifieke feature (of bug)?
 

Pindasaus

Forumguru
Ik heb eens gehoord dat scheef afgesleten banden (door verkeerde uitlijning) ook opzij trekken kunnen veroorzaken, zelfs als de uitlijning weer klopt.
 
Laatst bewerkt:

wittekat

Nieuw lid
Heb dit wel eens gehad toen er (nieuwe) winterbanden onder waren gezet. Was een bekend probleem volgens de garage, moest terugkomen om de banden op een andere plek onder de auto te zetten. Vond het een raar verhaal, maar ze hadden RV omgewisseld met LA en toen was het probleem verholpen!
 
Bovenaan Onderaan