Auto start niet na vervangen multieriem

Rossie

Nieuw lid
Goedemorgen allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb een Skoda fabia combi 1.4 16v uit 2005

Ik zit met een niet startende auto,
De multiriem was geknapt,nu ben ik gister bezig geweest om een nieuwe multieriem erop te zetten, dat was vrij simpel leek mij, spanrol ontspannen nieuwe snaar erop en klaar, auto starten en hij liep weer, daarna auto uitgezet nog wat andere klusjes gedaan in me loods, maar toen ik naar huis wilde gaan starte ik de auto en hij sloeg gelijk weer af....
Nog is een keer goed gekeken en ik zag dat er nog een klein stukje oude multiriem tussen een poelie zat, dus multieriem er weer van af, dat stukje er tussen uit gepeuterd, alles goed gecontroleerd of alles er nu wel tussen uit was, snaar er weer op en starten maar... althans dat dacht ik, motor gaat gewoon rond hij heeft compressie alleen hij wil net dat laatste beetje niet geven om te starten, kan het op 1 of andere manier zo zijn dat ie van ze moment is afgesprongen? Ik heb voor de duidelijkheid niks met me D snaar gedaan, niet eens stiekem naar gekeken. Misschien weet hier iemand het antwoord, ik hoor het graag!

Alvast bedankt
Groetjes Roy
 

Wouter1

Forumguru
Een te lege accu?
Door een gebroken multiriem zal de dynamo het niet gedaan hebben, en zal de accu niet volledig opgeladen zijn.
 

turboturbo

Forumguru
Wat ook mogelijk is, is dat één van de door de multiriem aangedreven poulies vastgelopen is. Dat kan gemakkelijk gebeuren als er bijv een nieuwe riem op is gezet die net weer even strakker staat en dat kan net het laatste zetje zijn voor een al slechter geworden poulie.

Dus even multiriem weer los en alle poulies proberen met de hand te draaien. Zit er een vast? Die repareren.
 

Rossie

Nieuw lid
Ik ben even in de weer geweest, accu kabels erop gehad maar geen verandering, reserve sleutel erbij gehad, voor het geval hij de sleutel code niet meer kon lezen, geen verandering, alle zekeringen nagelopen, de multiriem er weer af gehad, alle poelies na gelopen, gewoon allemaal in orde, voor mij een raadsel.. mochten er nog goede ideeen zijn dan hoor ik het graag, van de week maar de garage ff bellen om hem uit te laten lezen lijkt me voor nu de kortste klap
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst welke versie van de 1.4 16V heb je? (zowel van de 75 pk als van de 100 pk variant zijn diverse motorcodes, dus ook kleine verschillen tussen de blokken).

Als de startmotor de motor wel rond trekt, lijkt daar dus niet het probleem te zitten. Meest waarschijnlijke is dat er door de stukken oude multiriem iets is geraakt, of dat bij de werkzaamheden iets los is geraakt. Hoor je bijvoorbeeld wel de brandstofpomp aanslaan als je het portier open trekt? Is er wel een ontstekingsvonk?

Misschien de stekker van de LMM of welke benaming het dan ook bij jouw auto mag hebben losgeraakt, door rondslaand stuk multiriem? (bij geen LMM-signaal, krijgt de motor bij de meeste versie geen brandstof en geen ontsteking, de ECU blokkeert dat dan).
 
Bovenaan Onderaan