Auto start niet automatisch met laden als hij op slot staat

Dag,
Ik heb de volgende issue met mijn Enyaq. Ik heb een thuislader die staat ingesteld om te laden tussen 10u en 16u om zo optimaal gebruik te maken van mijn zonnepanelen.

Als ik de dag ervoor netjes mijn laadkabel aansluit, de auto op slot doe dan start hij de volgende dag niet automatisch met opladen om 10u.

Pas als ik de auto van het slot doe, dan komt het signaal blijkbaar wel door en laad hij wel op. Daarna kan ik hem uiteraard weer op slot doen en blijft hij laden.

Het probleem is dus dat de auto, wanneer op slot, niet het signaal krijgt om te gaan laden.

Ervaart iemand anders dit probleem?

Het is natuurlijk totaal niet wenselijk om mijn auto van het slot te hebben, zodat die signalen om te laden wel doorkomen.

Jessedew

Forumguru
Heb je Skoda Connect op je telefoon gekoppeld aan de auto? Is er nog een bepaald minimum accu percentage ingesteld, heb je een vertrek schema? Het lijkt me eerder dat je het ergens in die instellingen moet zoeken dan dat de auto niet op slot staat.

Ohja, er zijn forum deelnemers die je nu gaan verzoeken je voor te stellen bij de meet en greet. :D

Dank, ik zal me straks even voorstellen op de meet en greet pagina.

Situatie is als volgt

Ik heb wallbox laadpaal bij huis
In de wallbox laadapp ingesteld dat hij tussen 10u in de ochtend en 16:30u in de middag moet laden met 6a (zodat hij mooi 4.4kw energie trekt gelijk aan mijn zonnepanelen)

Als de auto is aangesloten en niet op slot staat dan reageert hij hier heel mooi op en begint om 10u met laden
Maar... als de auto op slot staat voor die tijd dan start hij dus niet het schema

mvg
Lammert

Tees

Donateur
Ik heb geen Enyaq of ander EV, maar volgens mij is dit probleem vaker langs gekomen hier. Ik herinner me dat de auto na een bepaalde tijd in een slaapstand gaat, en in dit geval blijkbaar niet door de laadpaal gewekt kan worden.

Ik denk dus dat het advies van @Jessedew om dit via de app te regelen een stuk kansrijker is. Dan wordt de auto vanzelf wakker op de ingestelde tijd om vervolgens aan de laadpaal te vragen om te gaan leveren. Dus ergens in de hoek van een laadschema in de auto instellen.

Wat fijn dat jullie zo snel reageren. Dank!
Wel jammer, want dit maakt het niet makkelijk om dergelijk systemen op elkaar af te stemmen. En de skoda biedt in hun eigen app nu niet laadschema's aan.
|
Ik ben in ieder geval geholpen en ga zoeken naar alternatieve oplossingen.

Jessedew

Forumguru
juist wel, althans, ik kan het wel instellen bij de Octavia, dus bij jou kan dat vast ook. Zie screenshot.

Je vind dit in de Skoda app, onder kopje auto (auto klaar om:) klik hierop en dan rechter tabblad schema's. Daar kan je een schema instellen.

Zelf laad ik i.v.m. goedkopere stroom, meestal in de nacht. Als het salderen eraf is ga ik overdag laden.

Bijlagen

• Screenshot_20250514-133321_Mykoda.jpg
    Screenshot_20250514-133321_Mykoda.jpg
    227,7 KB · Weergaven: 5
Bovenaan Onderaan