Auto radio gestolen en vervangen, nu antidiefstal.

Hi Allemaal,
Ik had in mijn voorstelrondje al aangegeven dat mijn autoradio was gestolen. Dit was de Columbus en zowel uit het handschoenenkastje als uit het middenconsole is de radio gestolen en de bedrading afgeknipt.

Nu ik dit navraag blijkt het sinds een half jaar schering en inslag te zijn met het stelen van Skoda autoradio's. Ik kom er nu ook achter dat het kinderlijk eenvoudig is de radio uit de auto te stelen aangezien de bevestiging echt niets voorstelt. Hier kom ik helaas pas achter nadat het kalf verdronken is terwijl dit feit toch wel duidelijk had moeten zijn bij Skoda en was een waarschuwing misschien wel op zijn plaats geweest, maar goed.

Het vervangen van de radio door een nieuw Columbus systeem kost volgens de dealer ongeveer 5000 euro. Wat maar voor 80% door de verzekering gedekt wordt. Een enorm bedrag voor iets dat zo makkelijk gestolen kan worden.

Probleem is natuurlijk dat wanneer ik een nieuw, amper beveiligd, Columbus systeem laat plaatsen deze ook zo weer verdwenen kan zijn. Daar heb ik niet zo'n zin in en ik ben aan het rondkijken wat de mogelijkheden zijn. Aan de ene kant ben ik benieuwd wat de mogelijkheden zijn zo'n systeem (en eventueel de auto) beter te beveiligen.

Aan de andere kant ben ik benieuwd welke alternatieven er zijn. Ik heb wat mogelijke vervangende systemen gezien, maar ik vraag me af of hiermee ook de auto specifieke dingen als bandenspanning resetten en dergelijken te bedienen zijn. Ik heb ook gemerkt dat de voorkeursinstellingen van mijn elektrisch verstelbare stoel niet meer werken, dus de vraag is hoe het daar mee zit.

Als mensen wat ervaringen hebben of wanneer er misschien eerdere discussies zijn waar ik van zou kunnen profiteren, houd ik mij aanbevolen.

Met vriendelijke groeten, Niels
 

MRNX

Forumguru
wat een ellende @NielsvN :troost:! En ik maar denken dat ze niets aan deze systemen hebben. Ik heb helaas geen technische info voor je, sterkte met het oplossen!
 

TB404

Actief lid
Ik ben er ook bang voor. Meerdere berichten gelezen dat het populaire systemen zijn. Hopelijk gebeurt het niet.

Ik kan mij echter niet voorstellen dat een dergelijk systeem 5k moet kosten om in te bouwen. Dat is wel een belachelijke prijs eerlijk gezegd.
 

EdK

Forumguru
Tsja in de 2DIN zou een Zenec of een Alidingetje kunnen passen.
Maar zo te zien is daar de stekker ook al geknipt !??
Dan bij je handschoen kastje zou je een blindplaat moeten plaatsen, of die bestaan ??
Durf je niet te zeggen.
Weet ook niet of die bekabeling in iedergeval aangepast / gerepareerd moet worden...
Dus ja al met al weer een fijne streek van het beroepsgilde der dieven...
 

hemi24

Forumguru
… de radio gestolen en de bedrading afgeknipt.

Maar dan ook werkelijk elke kabel doorgeknipt..! :nailbiting:
Je zou toch willen dat zo’n randdebiel ter plekke dood zou neervallen!?! :mad::angry:


Vraag me af in hoeverre een aftermarket systeem de wageninstellingen ondersteunt die je normaal gesproken in het scherm van je mediasysteem moet doen?
 

Wullum

Actief lid
Achgetverdemme, halen ze ze er nog steeds uit? Ik dacht dat dat over was sinds de units uit twee delen bestaan?
Zo te zien valt de schade mee?
Bij mij is in 2006 destijds de Columbus (toen nog één geïntegreerde unit) uit mijn O2 gejat toen die net een half jaar oud was... Moeten hier nog wel foto's van rondzwerven. Enige beschadiging was een deukje in het linker voorportier en ook hier was de bedrading doorgeknipt...
Lijkt erop dat er af en toe van die golven zijn van navi-jatterij... Een collega meldde destijds dat er een link was tussen vakanties in Oost-Europa en navi-diefstallen in NL, in de week voor die vakanties worden nog gauw een stel navi's "gerooid" die gelijk over de grens verdwijnen... Andere collega keek voor de grap eens op eBay bij de oost-oosterburen en waarempel, twee dagen later dook de Columbus daar op... Maar zonder echt bewijs kon ik daar niks mee...
 

leon-cupra

Forumguru
Blijkbaar moeten ze de beveiliging van Skoda omzeilt hebben. Volgens mijn broer is (was dus) een originele Skoda navi onbruikbaar na diefstal. Chasisnr wordt weggeschreven in de software van de navi waardoor het steeds foutmeldingen geeft in een andere wagen. Blijkbaar hebben de dieven hier nu een “oplossing” voor aangezien ze terug massaal gestolen worden.
 

hemi24

Forumguru
Bij mij is in 2006 destijds de Columbus (toen nog één geïntegreerde unit) uit mijn O2 gejat toen die net een half jaar oud was...

Tijd gaat misschien snel, maar ook weer niet zó snel...
Zal een Nexus geweest zijn, aangezien de Columbus er pas in 2008 was!

@leon-cupra : zou me niet verbazen als ze het VIN-nummer van de nieuwe wagen overschrijven met het VIN-nummer van de “donorwagen”...
 

Wullum

Actief lid
Tijd gaat misschien snel, maar ook weer niet zó snel...
Zal een Nexus geweest zijn, aangezien de Columbus er pas in 2008 was!
Oeps, je hebt gelijk... Is ook alweer zó lang geleden... Die O2 was wel de fijnste auto ooit, ook al vrat hij banden als Cookiemonster koekjes...
 
Inmiddels na 2 weken zoeken een mogelijkheid gevonden om de unit in het dashboard te beveiligen. Het heet een Navirem en zorgt er voor dat ze deze unit niet makkelijk kunnen verwijderen. Het zal niet 100% beveiliging zijn, maar geeft in ieder geval een mogelijke afschrikkende werking. Ik ga kijken of ik deze kan laten installeren als ik ook de radio laat vervangen. Zijn er mensen die al ervaringen hebben met deze navirem ?
 

leon-cupra

Forumguru
Geen ervaring mee maar ziet mij er wel goed uit. Moet je wel hopen dat de inbreker het stickertje herkent en jouw wagen links laat liggen. Anders zal je dik schade hebben aan het interieur.
Ik ga de naam wel bijhouden. Mss komt het van pas wanneer hier een M2 komt. Heeft ook een gegeerd navi systeem :nono:
 

Bakkertje

Forumguru
Doet me denken aan de Columbus die uit mijn O2 gestolen was (de RNS510 versie), ook de kabel afgeknipt.
Daar is toen een JVC dubbel din systeem in gekomen.

Voor de RNS variant is toen een navilock bedacht:
gallery_4_5_977802.jpg


Die is er inmiddels ook voor de MIB systemen:
navilock%20golf%207.jpg
 
Van de week is mijn nieuwe systeem geplaatst. Zoals eerder vermeldt heb ik er gelijk een Navirem bij laten plaatsen. Een impressie van hoe het er nu uit ziet:
Het valt mij op dat het middenscherm wat verder naar voren is gekomen dan dat het oorspronkelijk zat. Het is wel netjes afgewerkt. Verder is dit dus de Navirem die ook met stikkers op de ramen duidelijk wordt gemaakt.

Verder valt mij op dat de bassen minder diep lijken te zijn dan met de oude radio, maar misschien is dat verbeelding. De subwoofer achterin werkt wel, want ik voel hem trillen als de radio aan staat.

Verder werken de geheugens van de elektrisch verstelbare stoel niet meer. Ik heb al geprobeerd deze te resetten met informatie uit het forum, maar is nog niet gelukt. Zou dit kunnen liggen aan het niet goed verbinden van de radio? De voorkeuren kun je opslaan en de stoel automatisch laten verstellen bij het openen van de auto. Als iemand hier nog een idee over heeft, houd ik me aanbevolen.
 
Laatst bewerkt:

BigCheese

Forumguru
Hmm dat dat nog steeds op grote schaal gebeurde was me niet bekend. Hier in Beverwijk schijnen nogal eens onderdelen gejat te worden zo rond de dinsdag, dan is hier de automarkt. Airbags worden dan nogal eens als vermist opgegeven. Gelukkig staat mijn Octavia (met Columbus systeem) altijd in de garagebox.

Wat betreft je stoel: die kun je koppelen aan een sleutel toch? Dat zal je dan opnieuw in moeten stellen.
 
Doet me denken aan de Columbus die uit mijn O2 gestolen was (de RNS510 versie), ook de kabel afgeknipt.
Daar is toen een JVC dubbel din systeem in gekomen.

Voor de RNS variant is toen een navilock bedacht.
Die is er inmiddels ook voor de MIB systemen.
Ik heb hier ook ooit eens naar gekeken. Dit systeem is bedoeld voor de Golf 7 en ik dacht mij te herinneren dat het niet past in de O3. Weet niet meer van wie ik dat vernomen heb..
 
Navirem inclusief plaatsen was 308 Euro. Volgens mij was dat inclusief de BTW. Hij past precies over het element in het dashboardkastje en zorgt dat ze die er niet uit kunnen halen. Waarschijnlijk zal met veel tijd en veel sloopwerk de navirem wel te verwijderen zijn, maar hopelijk schrikt het voldoende af.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik kan me nog goed de foto's herinneren van de auto's waarbij het interieur compleet gesloopt was, omdat de dieven er in de auto achter kwamen dat er een navilock opzat die er niet zo makkelijk uitging :D
 
Bovenaan Onderaan