Auto-functie DRL versus Stadslicht Skoda Rapid

Silvia

Nieuw lid
Afgelopen zondag hadden we een storing met de verlichting van onze Skoda Rapid uit 2015. Stadverlichting deed het helemaal niet meer. Uiteindelijk heeft de storingsmonteur zekering 57 en 58 eruit gehaald en er weer ingezet en toen was het probleem verholpen.

Wij hebben ons rijverlichting altijd op de stand ‘Auto’ staan. Wat ons sinds de storing van afgelopen zondag opvalt is dat bij het openen van de deuren de stadsverlichting alleen aan gaat als het ‘donker’ is. Voor de storing ging altijd de stadsverlichting standaard aan. Ongeacht hoe donker het buiten is.

We hebben ondertussen van alles geprobeerd om dit weer te herstellen, maar het lukt ons niet meer om het te krijgen zoals het was. Hebben al gestoeid met zekering 17 en het activeren/deactiveren van de DRL (blz 60 uit het instructieboekje), maar allemaal zonder het gewenste resultaat.

Kan iemand ons helpen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
 

Silvia

Nieuw lid
Ja sorry, ik zie dat mijn verhaal niet helemaal klopt.
Voorheen hadden we bij het starten van de auto op de stand ‘Auto’ altijd dimlicht.
Sinds de storingen hebben we bij het starten van de auto op de stand ‘Auto’ DRL (zonder verlichting achter).
We willen weer terug naar altijd dimlicht.
 

Cordoba

Forumguru
Dan is er dus iets heel anders aan de hand. Het lijkt er op dat de programmering om de achterlichten mee te laten branden met DRL gewist is. (mogelijk doordat de ECU zonder stroom heeft gezeten tijdens werkzaamheden van de storingsmonteur?) Waarschijnlijk moet dit opnieuw geprogrammeerd worden.
 

Silvia

Nieuw lid
Wat ik eigenlijk wil weten is of het mogelijk is voor een Skoda Rapid (bouwjaar begin 2015) om als de knop van de verlichting op ‘Auto’ staat dat bij het starten van de motor de dimverlichting automatisch aan gaat en bij het stoppen van de motor de dimverlichting automatisch uit gaat. Volgens mij stond het zo ingesteld voor onze storing.
 

Rallye

Forumguru
Dat is vast wel mogelijk, maar misschien via een codering (waar je een programma voor nodig hebt als VCDS of VAGCOM). Standaard loopt de “auto”-stand inderdaad zoals nu ook bij jou over de daglichtsensor, zodat het licht aangaat als het donker genoeg is. Anders zo het ook niet een “auto”-stand zijn, maar “always on”.

Mijn vraag is dan wel waarom je altijd dimlicht aan wilt hebben, als je al DRL hebt en de auto-functie goed zou werken? Gaat het er dan om dat je de achterlichten altijd aan wilt hebben? Want dat kan vaak ook in combinatie met DRL worden ingesteld.

Wel gek overigens dat het eerst anders ingesteld was. Heb je de Rapid vanaf nieuw of gebruikt gekocht?
 
Laatst bewerkt:

Silvia

Nieuw lid
We hebben de Rapid nieuw gekocht.

Na de storing begin vorige week viel het ons op dat de (achter)lichten niet meer aan gingen bij het open klikken van de deuren. Ook tijdens het rijden ging het groene lampje voor de dimlichten steeds aan en uit (wat voor DRL logisch is).

Ik weet zeker dat de achterlichten altijd standaard aan waren. Ik twijfel nu of we op de auto stand nu DRL + achterverlichting hadden of dimlicht.

Voor mijn gevoel hadden we altijd dimlicht aan, maar ik ben er pas op gaan letten na de storing.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn vraag is dan wel waarom je altijd dimlicht aan wilt hebben, als je al DRL hebt en de auto-functie goed zou werken?
Dáár zit - voor mij althans - nou net de kneep: die autofunctie laat het afweten door opkomende nevel/mist niet of te laat te detecteren.

Mijn Fabia heeft geen autostand, de achterlichten+stadslichten voor zijn gekoppeld aan het contact en branden dus altijd (tegelijk met de DRL) zodra het contact aangaat. Als ik de lichtschakelaar van 0-stand naar 1 draai gaat de DRL uit en de dashboardverlichting aan, draai ik door naar stand 2 dan komen de dimlichten én het groene controlelampje in de teller erbij. Zo is het wat mij betreft goed - ik heb al vrij snel de neiging om op dimlicht over te gaan, daar heb ik helemaal geen automaat voor nodig.
Voordat ik deze Fabia had, reed ik al een kleine 40 jaar onder alle omstandigheden (zomer of winter, dag of nacht, zon of regen) met minimaal dimlicht aan. Mijn voorlaatste auto (O2c van 10/2007) had een extra stand op de lichtschakelaar waarbij dit altijd via het contactslot aan en weer uit ging. Dat was voor mij wel praktisch.

Ik zie trouwens ook nogal eens achterlichten aanfloepen bij een auto die net een meter of 25 in het "donker" van een tunnel of viaduct rijdt en dan moet ik me toch weer even bewust bedenken dat het niet de remlichten zijn, dus dat ik niet hoef te reageren. Ook al een goeie reden waarom iedereen ALTIJD met de achterlichten aan zou moeten rijden...
 

Rallye

Forumguru
Na de storing begin vorige week viel het ons op dat de (achter)lichten niet meer aan gingen bij het open klikken van de deuren. Ook tijdens het rijden ging het groene lampje voor de dimlichten steeds aan en uit (wat voor DRL logisch is).

Dat het lampje van de dimlichten aan gaat (en de dimlichten zelf natuurlijk ook) heeft met de automaat-stand van de knop en de lichtsensor te maken, niet zozeer met de DRL.

Ik weet zeker dat de achterlichten altijd standaard aan waren. Ik twijfel nu of we op de auto stand nu DRL + achterverlichting hadden of dimlicht.

Dat de achterlichten (en voor trouwens ook) niet aan gaan als je de deuren openklikt betekent dat coming home/leaving home niet aanstaat. Dat is weer een andere functie.

Standaard was in 2015 bij Skoda DRL aan, achterlichten uit. Coming home/leaving home is meestal in te stellen, maar bij een Rapid weet ik dat niet zeker. Met VCDS of VAGcom kan iemand (@Antera bijvoorbeeld) waarschijnlijk instellen wat je wilt: DRL met achterlichten aan en dimlicht op de automaat of altijd dimlicht aan.
 
Bovenaan Onderaan