Audio verbeteren

Vinz3nt

Nieuw lid
Ik heb sinds een paar weken een Octavia Combi. Deze kon ik helaas niet zelf kiezen. Desondanks ben ik er blij mee. Hij rijdt prima en de 1.0 motor heeft me positief verrast in toch zo'n grote auto.
Een flink minpunt vind ik het audiosysteem, dat klinkt nogal hol en zonder dynamiek.
Een installatie met een subwoofer hoef ik niet, dat is too much voor mij maar een beetje meer lage tonen zou fijn zijn. Mijn vorige auto was een Renault Mégane met een standaard (geen Bose) geluidsinstallatie met ook 6 speakers. Die klonk echter zeer goed, kon een heel stuk harder zonder vervorming en een mooi vol laag zonder dat dit opdringerig werd.
Zou het schelen als ik de speakers zou vervangen en zo ja met welke? Of is de versterker daarvoor niet toereikend.

En is het normaal met de bass op 0 dat de speakers dan al erg snel vervormen?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee!
 

64rhfx

Senior Member
Hallo. De deuren aan de binnenkant dempen helpt al enorm. Dat zijn nu kille klankkasten.

Suc6 Alex
 

Vinz3nt

Nieuw lid
Hallo. De deuren aan de binnenkant dempen helpt al enorm. Dat zijn nu kille klankkasten.

Suc6 Alex

Bedankt voor je reactie!
Met van dat Dynamat achtige spul dan of zo?
Zijn de deuren van een Skoda makkelijk te demonteren? Bij de Megane was dat een uiterst irritant klusje.
Affijn zal eens een kijkje nemen op YouTube hoe dat te doen.
Dat zal echter niet het vervormende geluid oplossen. Bij lagere volumes en nog minder bass instellen is het wel beter maar dan klinkt het nog kaler.
 

64rhfx

Senior Member
Op dit forum staat ergens hoe de binnenbekleding te demonteren is. En google naar geluid dempen autodeuren of zo. Volop over te vinden.

Grt Alex
 

Vinz3nt

Nieuw lid
Op dit forum staat ergens hoe de binnenbekleding te demonteren is. En google naar geluid dempen autodeuren of zo. Volop over te vinden.

Grt Alex

Kon ik niet zo snel vinden. Heb je een link?
Op YouTube is wel wat te vinden over octavia door sound proofing
 

Mettes

Forumguru
Hoe deurpanelen uitbouwen

1:eek:nderkant deurtrekker verwijderen (hieronder zitten 2 schroeven nl1 onderaan deurtrekker,2de zie punt2)
2:schakelaars ramenbediening eruit wippen (Hier zit een schroef verborgen)
3: onderaan deurpaneel zeskantje (10mm) kwartslag draaien.

4: Deurpaneel los klikken (best met bekledingstool)
5:anti-dreunmat aanbrengen
 

Santi

Lid
Goede morgen,

Als je niets aan je auto wilt veranderen dan heb ik de perfecte oplossing. Heb 2 jaar geleden een audio upgrade bij Integrated Car Audio Solutions te Woerden in laten bouwen.
Deze upgrade bestaat uit een DSP versterker 6-8 kanaals (weet ik even niet meer precies) en een op maat gemaakte subwoofer, welke in de uitsparing voor de wielkast van de kofferbak past. Set wordt met een speciale stekker verbinding tussen de radio en de bestaande speakers aangesloten.
Voordeel is dus dat er aan de originele bekabeling en speakers niets wordt aangepast.
Doordat de Sub de laag weergave van de originele deurspeakers overneemt heb je A: minder resonantie in de deuren en B:een veel mooier en strakke laagweergave. De speakers in de deuren worden zo ingeregeld dat de mid en hoge tonen veel levendiger klinken! Door de DSP instellingen kun je dit nog helemaal naar persoonlijke voorkeur in laten stellen.
Mijn auto gaat volgende week uit de lease en heb vorige week in 20 min mijn set uit laten bouwen. Mocht je interesse hebben laat het mij weten. De set is te koop!
 

EdK

Forumguru
Als je niets aan je auto wilt veranderen dan heb ik de perfecte oplossing.....
Mocht je interesse hebben laat het mij weten. De set is te koop!

Waarom zou ik het kopen als ik volgens je tekst NIETS an me auto wil veranderen ??

En volgens de forum regels zal je toch een (vraag) prijs moeten plaatsen !
 

Canon-Eye

Forumguru
Volgens de forumregels zou er zelfs een apart topic (met vraagprijs) voor aangemaakt moeten worden in de Bazaar/Te Koop afdeling. Hier mag dan natuurlijk wel een link of andere verwijzing naar dat verkooptopic geplaatst worden.
 

Santi

Lid
Heren,

Mijn welgemeende excuses. Mijn stukje was niet bedoeld om hier mijn "handel" te verkopen.
Wat ik bedoel met niets aan de auto veranderen is dat je aan de standaard ingebouwde speakers niets verandert of hoeft te vervangen. Ook alle originele bedrading blijft in tact. De versterker en sub worden uiteraard toegevoegd, maar dit is zoals ik aangeef mooi weggewerkt alsof het er bijna niet is (geen grote sub in de kofferbak en de versterker zit onder het dashboard).
Alle verbindingen zijn met stekkers op de originele aansluitingen, dus bij eventuele uitbouw is auto audio weer helemaal origineel in 20 min.
Werdt in de voorgaande berichten gesproken over deurbekleding demonteren en bitumen demping platen aanbrengen....Dat is met deze oplossing niet nodig omdat er geen grote resonanties meer in de deuren komen doordat de lage tonen worden weg gefilterd en door de Sub zijn overgenomen.
Heb de afgelopen jaren geen betere oplossing gevonden.
hopelijk kan deze info de goedkeur verdragen. Hoef de set hier verder niet te verkopen en heb ook geen belang bij het bedrijf. Hoop met mijn positieve ervaring anderen goed te informeren.
gr,
Lennart
 

Vinz3nt

Nieuw lid
Hoi bedankt voor je suggestie.
Ik moet zelf over 2 maanden weer een andere auto uitzoeken. Ik weet nog niet zeker of ik weer dezelfde auto neem alhoewel ik wel heel tevreden ben met deze auto (met inderdaad de slechte audio als enige echte minpunt).
Ik hou deze optie wel in mijn achterhoofd. Bedankt.
Stuur anders even een pm zodat we de forumregels verder niet breken wat uiteraard nooit de bedoeling is natuurlijk!
 
Goede morgen,

Als je niets aan je auto wilt veranderen dan heb ik de perfecte oplossing. Heb 2 jaar geleden een audio upgrade bij Integrated Car Audio Solutions te Woerden in laten bouwen.
........... De set is te koop!

Hoi, staan de Forumregels wel toe de kosten van deze aanpassing aan de auto te vermelden ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ai, € 1000 + voor een DSP versterker, dat gaat t niet worden.

Bovendien: Mij valt op dat CD en USB ingangen een r.u.k. geluid geven, snerpend hoog, GEEN laag , terwijl het geluid van/via de radio stukken beter is.

De digitale 'verwerking' van muziek (de D/A omvormers) lijkt dus totaal ondermaats...... jammer. Ik mis mn Pioneer radio-CD speker en JBL speaker uit mn ouwe Passat nu al ......
 

JeSko

Forumguru
CD en Bluetooth geven in mijne net het beste geluid, Radio en SD ( heb geen USB ) klinken matiger.
 
iemand nieuwe speakers ingebouwd ? In mn Passat TDI (2004) had ik JBL in de deuren laten zetten , tweeters uit, en dat klonk stukken beter dat dit...
 

Kiddigital

Nieuw lid
Er is niet ff een quick fix…

Welke head-unit gebruik je nu? FF andere D/A converter(s) is niet 1-2-3.

Kijk eens naar een Match mini DSP/amp.. kan je eea inregelen en beter vermogen en sturing van de standaard speakers.

Stap 2 zou een speaker upgrade zijn, echter dat gaat meestal niet goed als je dat gewoon op de bestaande installatie doet. Een DSP/amp ertussen is dan vaak noodzakelijk.

En zoals hier al eerder aangegeven, als je andere/betere speakers plaatst dan is het zeer verstandig om de deuren te dempen en te zorgen voor een stabielere montage door bv mdf ringen te gebruiken om de speakers in te monteren. Vaak zijn de standaard plastic montage plaatsen niet stevig genoeg en gaat de boel trillen. Zonder deze extra maatregelen gaat meestal een hoop van het rendement van nieuwe speakers verloren.

Overigens, dempen van de deuren (klankkast) en steviger vast zetten van de bestaande speakers kan al een stap zijn.

Houd er rekening mee dat de standaard speakers vaak niet met hogere vermogens van versterkers overweg kunnen. Worden dan snel overbelast.
 
Is bij een van de leden bekend of in (of achter) een standaard Navi/radio een DSP zit, afgestemd op de standaard speakers?

Auto is gebouw in okt 2014, unit in dashbord kastje, 2 SD ingangen _+ CD

Ik denk een Bolero screen (..)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan