Audi A3

WillemJan

Forumguru
Allen,

Ik heb het genoegen gehad om een maand ofzo in een Audi A3 (benzine 1.4TFSI ambition SB) te mogen rijden. Daarvoor had ik een S2. De A3 was goed uitgerust met een standaard radio (met MP3 speler). Als extra een panoramadak.

De voordelen

Het grote voordeel van de A3 vind ik toch wel de perfekt af te stellen cruise control. Je kunt hem echt op de kilometer nauwkeurig afstellen. En ook gemakkelijk de snelheid naar boven of naar beneden toe bijstellen. Zo'n perfekte cruise control heb ik op geen enkele Skoda gezien. Helaas...

In vergelijking met de S2 accelereert deze auto veel beter.

En het start-stop systeem werkt heel goed: de auto in zijn vrij en geen pedalen ingetrapt. De motor gaat uit. Zodra je de koppeling of de rem indrukt, gaat de motor aan en kan je de auto in zijn 1 zetten. Dit systeem heeft me niet in de steek gelaten.

En voor de leasers: deze auto valt in de 20% categorie!

De nadelen

Als je uit een S2 komt, dan is de A3 een klein hokje. En met het panoramadak is was deze uitvoering duurder dan de S2 Business Line 1.4TSI! Dat geeft des te meer aan dat je veel betaalt voor een stel 'ringen'.
Wat betreft de grootte wint een F1 Combi het nog van deze auto.

Met vriendelijke groeten,
Willem-Jan
 

Rolle

Senior Member
Misschien even off-topic ivm start-stop systeem.

Als het systeem enkel de motor uitschakelt als je stil staat en geen pedalen ingedrukt hebt zou het bij mij geen nut hebben. Er werd mij bij mijn rijopleiding namelijk geleerd om je voet op de rem te houden wanneer je stilstaat aan bv. een verkeerslicht.

De achterliggende gedachte daarbij is dat als er iemand achteraan tegen u rijdt je door de schok niet vooruit zou schieten en bv. je voorligger op zijn beurt raken of op de andere weghelft zou geraken.

Of is het de bedoeling dat je de handrem gebruikt?
 

WillemJan

Forumguru
@Rolle: ik ben het met je eens. Helaas - of gelukkig - kan ik het nu niet meer testen. In ieder gval sprong de motor weer aan als ik het rempedaal intrapte.
Ik denk inderdaad dat je de handrem moet gaan gebruiken. Ook wel handig als het wegdek schuin loopt....
 

Bakkertje

Forumguru
Wel grappig inderdaad dat je voor een auto die veel van z'n techniek deelt toch zoveel meer betaald. En dan te bedenken dat er zoveel rondrijden. Maar goed, de mensen hier op het forum rijden doorgaans in een skoda, dus die hebben al door dat je voor de ringen (te) veel betaald. Maar ja het blijft wel een audi..

@Rolle mij hebben ze juist geleerd om je voet niet op de rem te houden, daarvan trekken je remschijven krom. Het zou beter zijn om de handrem te gebruiken..
 

Gieliovd

Forumguru
Ik hou toch lekker mijn voet of hand op de rem als er niemand achter me staat.

Geeft mij een beter gevoel als mijn remlichten branden als ik stilsta!

Schijven die krom trekken zal bij normaal gebruik niet aan de orde zijn, de schijven hebben naar mijn mening genoeg dissipatie om tijdens normaal gebruik nooit echt heet te worden. Als je snelweg rijdt (en dus geen stoplichten tegenkomt) dan is het een ander verhaal als je plots van 130 naar 0 moet bij een afrit.

Op de motor is het lastiger. Daar moet je al heel snel je rem inhouden, anders rol je alle kanten op. Maar ja, die dingen trekken ook veel sneller krom. Dus probleem! Er zit geen handrem op.
 

LenK

Forumguru
Ik laat mijn rempedaal na een remactie altijd een paar keer wat opkomen. Door de automaat ga ik dan iets bewegen en wordt de remschijf op een ander punt vast geknepen.
Bij licht loslaten van het rempedaal gaan de remlichten ook niet uit.
2 vliegen in 1 klap dus. Vermijden van mogelijke remschijf problemen en voordeel van oplichtende remlichten (bij mij ook lekker fel door LED's).
Maar dit verhaal gaat natuurlijk alleen op voor een automaat.
 
Bovenaan Onderaan