Volkswagen Polo

sitechris

Donateur
Polootje van GF inmiddels gechipt. Had ik eerder moeten doen. Auto rijdt veel en veel lekkerder. Nu 147 pk ipv 95 (105 op rollerbank overigens).

tuning-polo-oud-vs-nieuw-768x652.png


https://driveaholic.nl/duurtest-volkwagen-polo-chiptuning/
 

sitechris

Donateur
Ik heb de Polo voor de verandering eens meegenomen op vakantie. Als stuurmansauto natuurlijk niet te vergelijken met de Fiesta ST (die had ik twee maanden eerder mee op vakantie), maar als reisauto echt dikke prima. Hele goede stoelen (R-line sportstoelen), goede geluidsisolatie en een volwassen rijgedrag. Het sportonderstel hoeft voor mij niet zo op de Polo, maar comfort is prima te doen. Topsnelheid op (veel te) drukke Autobahn 215 op teller (auto is gechipt, 147 pk). Stabiliteit prima, bij stevig remmen merkte ik wel dat de remmen een beetje op waren. Maar vooruit.

Het grootste compliment? De auto rijdt en voelt aan als een Golf. Hooguit heb je wat meer hardere plastics, maar verder scheelt het niet veel. Ik ben echt wel een beetje 'maatje' geworden met de auto. Daarom mag hij ook blijven. Sterker, dit is wat mij betreft de ideale tweede auto.

Hier een uitgebreid verslag inclusief wat fotootjes.
https://driveaholic.nl/duurtest-volkswagen-polo-stuurplezier-in-de-alpen/

20211018_154918-768x432.jpg


20211018_145725-768x432.jpg


20211018_154953-768x432.jpg


20211018_153935-768x432.jpg
 

MarcoO2

Forumguru
Klinkt goed. Die R-line stoelen zullen wel schelen; de standaard stoelen in een polo vind ik ronduit ruk.
 

sitechris

Donateur
ja, dat scheelt enorm. Standaardstoelen zijn kwalitatief erg matig. Geldt overigens ook voor standaardstoelen Fabia/Rapid en Ibiza, terwijl bijvoorbeeld de sportstoelen in Ibiza FR ook prima zitten.
 

Cordoba

Forumguru
Chris, je schrijft dat de navigatie steeds de weg kwijt was, maar Android auto niet. Kan dat door een slechte antenne komen (ik neem aan dat Android auto de antenne van de foon gebruikt), of komt dit door de software?
 

Captain Hook

Forumguru
Interessant verslag van je Alpen tripje @sitechris .

Meest opmerkelijke vond ik deze uitspraak:
Het weggedrag levert ook nauwelijks verrassingen op
in combinatie met:
Daarvoor is het een Volkswagen en we weten allemaal dat Volkswagens ‘middle-of-the-roadauto’s’ zijn

Da's toch juist een groot pluspunt? Dat betekent dat het een hele veilige, stabiele, voor vrijwel iedereen geschikte auto is. Prima toch? :jaja:
Ik zou onder geen beding dagelijks in een auto willen rijden die allemaal verrassingen oplevert.
 

sitechris

Donateur
Chris, je schrijft dat de navigatie steeds de weg kwijt was, maar Android auto niet. Kan dat door een slechte antenne komen (ik neem aan dat Android auto de antenne van de foon gebruikt), of komt dit door de software?
Goede vraag, weet ik eigenlijk niet. Ik weet in ieder geval wel dat je op de gewone navi absoluut niet kan vertrouwen. Files ziet hij niet, te laat of hij geeft aan dat er een file staat terwijl de weg vrij is. Op terugweg Android Auto gebruikt en dat is veeeeel accurater.

Interessant verslag van je Alpen tripje @sitechris .

Meest opmerkelijke vond ik deze uitspraak:
Het weggedrag levert ook nauwelijks verrassingen op
in combinatie met:
Daarvoor is het een Volkswagen en we weten allemaal dat Volkswagens ‘middle-of-the-roadauto’s’ zijn

Da's toch juist een groot pluspunt? Dat betekent dat het een hele veilige, stabiele, voor vrijwel iedereen geschikte auto is. Prima toch? :jaja:
Ik zou onder geen beding dagelijks in een auto willen rijden die allemaal verrassingen oplevert.

Goed en interessant punt.

Wat ik bedoel te zeggen: ik houd zelf van auto's met een levendig weggedrag. Neem de Ford Fiesta ST. Als je in een bocht plotseling gaslost dan weet je dat de achterzijde bliksemsnel roteert. Met andere woorden, de auto gooit de kont om. Dat vind ik zelf heel vermakelijk en geeft echt een andere dimensie aan autorijden. Soms gooi ik hem bewust om voor de leuk, maar het is ook leuk om de roterende achterzijde te gebruiken voor een betere exitspeed. Dat betekent dat je de achterzijde heel licht laat opkomen, precies genoeg om je neus in de juiste directie te krijgen. Dat spel is heel erg leuk (en ook best lastig) om te spelen. Is de auto hierdoor voorspelbaar? Ja en nee. Ja, want met ESP in racestand kun je het simpelweg eigenlijk nooit te bont maken. Op het moment dat de achterzijde te snel roteert, grijpt het ESP uiteindelijk wel in. Het ESP in racestand laat overigens al veel toe en dan merk je dat het wel een twee-handen-aan-het-stuurauto is. Ik ben wel eens verrast door het uitblijven van ingrepen. Met het ESP uit kan de Ford Fiesta ST echt wel eens listig uit de hoek komen. Bijvoorbeeld als je bochtuit net een fractie te vroeg gasgeeft, dan voel je zowel de kont roteren als dat de vooras vecht voor tractie (sper helpt daarbij wel enorm). Dat betekent dat je zowel wat torque steer als de roterende achterzijde moet verwerken. Dan heb je wel je handjes vol en dat zorgt soms wel eens voor hartslagverhogende momentjes. .

Alleen.....geldt hiervoor het woord verrassing of niet? Misschien toch wel niet, omdat je uiteindelijk wel weet hoe de auto reageert. Mss niet in je eerste rit, maar als je de auto beter hebt leren kennen weet je wel wat je te wachten staat. Dus ik ga het woord verrassing in het artikel dan ook aanpassen. Het woord 'spektakel' dekt de lading beter imo.

En dat veel VAG's op veilig en stabiel staan afgesteld? Bij een auto als de Volkswagen Polo wellicht meer een voor- dan een nadeel omdat het niet perse een auto voor de leuk is. Ik denk dat 99% van de kopers juist op zoek is naar dit soort eigenschappen. En dan is de totaalsom bij VAG vaak juist erg prettig. Die zijn gewoon goed in het bouwen van dit soort semi-sportieve auto's (R-line, FR, S-line, RS-line etc). Bij hele sportieve auto's (bv SEAT Leon CUPRA R, Golf GTI Clubsport etc) vind ik het wel een nadeel. Neem bv de SEAT Leon CUPRA R. Een enorm competente auto die op de Landstrassen onverslaanbaar is. Qua performance en rondetijden een magistrale auto, maar op de Landstrassen was het weggedrag te eenzijdig. Hooguit wat onderstuur als je het te bont maakte, overstuur was niet op te wekken. Daar ging het vooral om pure snelheid en dat is op de Landstrassen niet altijd mogelijk omdat de gripgrenzen zo ver weg liggen dat je dan idioot hard gaat. Bij de Ford Fiesta ST kun je ook bij lage snelheden direct al spelen. Dat maakt de auto enorm toegankelijk voor juist de Landstrassen. Bij de SEAT moest je eigenlijk het circuit op om de grenzen van de auto te verkennen.

Overigens is VAG wel degelijk bezig met het verscherpen van rijgedrag. Dat zie je terug bij de nieuwe Golf R en Audi RS3, waar je nu zelfs een driftmodus hebt. Of dat op de openbare weg bruikbaar is vraag ik me af, maar het geeft wel aan dat VAG de sportieve rijder iets beter wilt bedienen. De vorige generatie RS3 was een heerlijke rechtuitbrander maar op een bochtige weg niet de #1 keus.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Goed en interessant punt.

En goed verduidelijkt ook. Hangt er maar helemaal van af wat voor type rijder je bent. Wil je gewoon veilig en comfortabel van A naar B, dan is zo'n Polo (of vergelijkbare auto) gewoon prima. Verlang je meer, in de zin van uitdagend en spannend rijgedrag, zoals hier beschreven, dan is een Fiesta ST bv een prima keuze. Dat is dan wel het andere uiterste. Daar tussenin heb je natuurlijk ook mensen die een snelle auto zoeken, maar de auto vooral als comfortabele daily willen gebruiken, met af en toe eens het aanspreken van het vermogen. Die hebben niet zo'n behoefte aan "fratsen" als omgooien en driften. In die categorie val ik en ik prijs me gelukkig de perfect daarbij passende auto te hebben gevonden.
 

sitechris

Donateur
Inmiddels uitgebreid met de vernieuwde Polo kunnen rijden. Onderhuids grotendeels hetzelfde gebleven. Dus zelfde onderstel, zelfde motoren, zelfde dash (op ander aircopaneeltje na) en zelfde stoelen. Toch blijft het een prettige daily. Het is geen spannende auto, maar wel een robuuste, veilige, comfortabele en volwassen auto. Een prima auto voor het A naar B werk en ook voor wat langere reizen prima geschikt. Zeker als je het sportonderstel negeert en kiest voor het standaardonderstel. Wel is de 'tech' wat nieuwer. Dus navigatie is bij de tijd, led-matrix koplampen, autonoom rijden fase 2 etc.

Wat mij betreft nog steeds een prima keus, zij het prijzig.


20211015_095400-768x432.jpg


20211015_095759-768x432.jpg


20211015_102042-768x432.jpg


20211015_101728-768x432.jpg


20211015_101956-768x432.jpg
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb nu toevallig een week een Polo als leenauto. Gewoon een simpele basisuitvoering, enige luxe is de Beats audio. Prima autootje, alleen die stoelen… ;(
 

MarcoO2

Forumguru
Eens. In de beide Octavia’s die ik had zaten sportstoelen, in de Leon die erop volgde zaten de beste stoelen die ik ooit heb gehad, en nu in mijn Golf heb ik de ergo-stoelen (prima, maar halen het niet bij de Leon).
 

dirkie996

Forumguru
@Cordoba , zullen dan eerder de uitzonderingen zijn ....
Toen ik besliste voor 'n opvolger van de Octavia RS, keek ik eerst wat m'n behoeftes waren, welk bedrag ik wou spenderen ( en niet over die grens gaan), en waar ik na overname, het beste financiële plaatje zou krijgen. Dus eerst prijs laten maken voor de Karoq, maar dealer en mij zaten iets teveel uit elkaar qua prijzen. Toen bij VW gaan kijken voor de Tiguan, maar dit kwam nog 'n stuk duurder uit. Dan nog eens gesproken met de Skoda dealer, en we kwamen tot 'n prijs, waar ik mee kon leven, en binnen m'n budget.
Maakt 't voor mij nu uit of er VW of Skoda op m'n stuurwiel staat? Nee, want aan m'n leeftijd kijk ik meer wat ik krijg voor m'n geld en hoe ik me daarbij voel. Ik ben wel 'n liefhebber van autorijden op zich, maar absoluut geen behoefte aan 'n statussymbool.
 

leon-cupra

Forumguru
@dirkie996 dan ben je 1 van de uitzonderingen ;)

De eerdere reactie van mij was ook tussen de vergelijking Audi en de rest. Daar is “relatie” toch iets anders. Een Audi koper, genre A6/Q7 zal niet gauw thuis komen dan met een Superb/kodiaq.
 

sitechris

Donateur
Ja logo doet natuurlijk veel. Al moet Audi wel uitkijken, want met modellen als de Q4 wordt het verschil met de Skoda en VW broertjes wel heel erg klein. Dan gaan zelfs de meest verstokte Audifielen echt wel twijfelen.
 
Bovenaan Onderaan