Aries wieldoppen gespoten

Ik was niet zo'n fan van de wieldoppen die ik voor mijn winterset heb, dus ik heb (n.a.v. een Photoshop in een ander topic) toch maar besloten om wat materiaal te halen en te kijken wat er gebeurt.

Ik had nog nooit iets gespoten dus ik heb vast wat onhandigs gedaan ... ik hoor het graag!

Even mijn stappen in foto's:

foto 1.jpg
Ik heb eerst de wieldoppen van de auto afgehaald (goh....) en goed schoongemaakt en ontvet met Dasty, water en een microvezeldoekje. Vervolgens heb ik ze goed drooggewreven met een theedoek - niet aan mama vertellen, oké? - en vervolgens met een haarföhn helemaal droog geblazen.

foto 2.jpg
Daarna heb ik primer op de doppen gespoten, in totaal 3 lagen. Dat kostte me één spuitbus. Ik heb ze daarna niet geschuurd, volgens mij had ik dat beter wel kunnen doen...

foto 3.jpg
Ik ben daarna aan de gang gegaan met de matzwarte verf. Daarvan heb ik 5 dekkende lagen op de wieldoppen gespoten. Wel even opletten: je moet ook de randjes goed spuiten. Het logo in het midden is een van de lastige delen, omdat er zoveel randjes aanzitten. Dat heb ik dus vanuit meerdere hoeken gedaan.

foto 6.jpg
Dit is het resultaat na de 5 lagen. Daarna heb ik nog twee laagjes heel dun opgebracht, als een soort nevel. Hierdoor is de verf niet helemáál glad geworden, precies zoals ik bedoelt heb. Nu een nachtje in de garage laten drogen en morgen eens kijken of het een verbetering is ... anders kan ik altijd nog nieuwe doppen kopen, zo duur zijn ze niet. In totaal heb ik twee spuitbussen zwarte lak gebruikt.

foto 8.jpg
Close-up van de wieldop. Niet slecht toch, voor een eerste keer? Nu maar hopen dat de verf ook houdt!

Totale kosten? €6,60 aan verf en €0,10 aan Dasty. Te koop bij de Action resp. Wibra!
 

Canon-Eye

Forumguru
1)
Ik hoop wel dat je garage verwarmd is?
Beneden de 5 tot 8 graden Celsius zouden er problemen met het drogen/uitharden kunnen ontstaan.

2)
En nu met een penseeltje de verhoogde delen van het logo zilver maken, of candy white?
 

Cordoba

Forumguru
Precies zoals Canon-Eye al schrijft zou ik de pijl en vleugel en de ring er omheen (dus de hoger liggende delen) mat zilver/alu maken (of had ze zo gehouden) zodat je mooi contrast hebt met de rest van de dop, en de kleuren zoals het nieuwe logo. Ik ben benieuwd hoe het op de auto staat.
 
Het leek me nogal lastig afplakken en daarom heb ik het maar niet gedaan. De logo's in candy white vind ik wél een heel erg goed idee. Ik ga ze eerst op de auto zetten morgen, hopen dat het lijkt op de Photoshop..
 

Cordoba

Forumguru
Michel wat je ook kunt doen: wachten tot de zwarte verf goed is uitgehard (misschien een paar dagen in huis leggen) en dan met matwitte plastidip het hart van de dop spuiten, dan hoef je alleen het grote deel wat af te plakken zodat je alleen het dieper liggende deel spuit, en de overtollige plastidip vervolgens verwijderen. (link voor een filmpje waar een logo zo in contrasterende kleur wordt gespoten heb ik al eens geplaatst)
 

Canon-Eye

Forumguru
Het leek me nogal lastig afplakken en daarom heb ik het maar niet gedaan.
Groot gelijk. Dit is de betere volgorde, want nu kun je de verhoogde vlakken heel voorzichtig een beetje opruwen met een fijn schuurpapiertje en vervolgens met een klein penseeltje (en een vaste hand) in de gewenste kleur zetten.

Hou een afgeknotte satéprikker en een doekje bevochtigd met geschikt oplosmiddel bij de hand, als er dan een druppeltje "in de put" mocht lopen dan kun je dat makkelijk weghalen. Puntje moet van die prikker af, want anders prik je door je doekje heen.
 
Ik ga eens kijken of ik ergens wat witte verf en een penseeltje kan scoren. Op de een of andere manier lijkt me dat een beter idee dan de Plastidip, die vind ik wat te bewerkelijk, volgens mij beschadig ik de wieldop als ik die Plastidip ga weghalen...
 

Inge

Lid
Michel niet met witte verf doen - gebruik de plasti-dip. Als de verf uitloopt en je moet het verwijderen - heb je ook meteen je zwarte verf te pakken en beschadigd. Dit gebeurd ook na een paar dagen uitharden. Kijk even op u-tube naar wat plasti-dip filmpjes - dit is vermoed ik veel makkelijker.
 

Jasper02

Banned
Ik zou niet het hele hart spuiten. Ik zou het gewoon zo laten. En als je het logo wilt kleuren.. Zou ik alleen het opliggende gedeelte doen met een sponsje of met iets anders tamponeren.
 

Inge

Lid
Ziet er goed uit - mooi contrast! :xyxthumbs:

Misschien een aanvulling voor je wishlist - chromen deurklinken? Of ipv van chroom alles in het zwart dan combineert dat weer mooi met je wieldoppen. :winkie:
 
Hoe meer chroom, hoe beter! ;) Hoewel ik weet dat lang niet iedereen het daarmee eens is.

Ik vind mijn zwarte wieltjes mooier dan toen ze nog grijs waren. Ik ben trots op mezelf!
 

Inge

Lid
Mee eens- ik vind chroom ook altijd erg mooi! :laugh:

Maar waarom dan je doppen zwart? ipv chroom? als je toch alles in het chroom wilt!
 
Yep, ziet er clean uit zo.
Vind het voor een first timer sowieso erg netjes gedaan dat spuitwerk :worshippy:

Zag laatst een Citigo met wieldoppen in Gun Metal Grey, ook niet verkeerd.
Mss wat voor een volgend experimentje :grin:
 

MennoW

Forumguru
eigenlijk moet je plastic primer gebruiken, en na elke laag met waterproof schuren.
ik hoop dat het blijft zitten.
 
Betekent dat, dat je geen plannen meer hebt om het logo te 'witten', of dat je het voorlopig even afwacht?
Ik wacht het eventjes af. Eerst maar eens zien of het blijft zitten. Het idee vind ik wel top, maar als ik budget voor lichtmetaal vind gaan de wieldoppen toch de garage in, never to return. ;)
 
Bovenaan Onderaan