AQW motor welke olie

Noord26

Forumguru
Staat in je boekje.

Elke motor hoort maar 1 soort olie in te gaan. Standaard 1.4 blok meestal 10W40 toch?
 
Staat in je boekje.

Elke motor hoort maar 1 soort olie in te gaan. Standaard 1.4 blok meestal 10W40 toch?


bij mijn AQW motor gaat volgens het boekje 5w40 in en ik gebruik altijd het merk van kroon oil die heeft ook de juiste viscositeit voor een AQW motor
 

Dax

Lid
Ikzelf, na navraag bij de lokale Skoda dealer want onze boekjes niet compleet, ook 5W40 vol synthetisch toegepast (van de Action, welke best goed schijnt te zijn )
 
he dax olie van de action kan wel maar dan heb je denk ik niet de juiste viscositeit betekend dus de beste olie samenstelling voor jou type motor en dat is wel heel belangrijk om schade en slijtage in de toekomst te voorkomen en niet alleen dat de olie van de action is net water en gaat niet lang mee denk nog geen 10000km de olie die ik vermelde gaat 30000km mee en koste 60euro op olie ga ik toch echt niet besparen zijn toch de witte bloedlichaampjes voor de motor:D
 

Joske

Forumguru
De type-aanduiding geeft reeds de viscositeit weer. Hoe lager het eerste getal, hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen (goede start en smering in koude omstandigheden). Hoe hoger het tweede getal, hoe dikker de olie blijft bij hogere temperaturen (goede smering in warme omstandigheden).

Dus als er op een flacon van Action dezelfde cijfers staan als voorgeschreven (maw de viscositeit) heb je de correcte olie. Natuurlijk wordt het verschil in kwaliteit (en dus prijs) bepaald door de aanwezigheid van bepaalde additieven in de oliën. Die additieven bepalen dan mee de kwaliteit van de olie. Elke motor heeft zijn specifieke olie-eisen bepaald vanuit fabriek, daar moet je je zobiezo wel aan houden!

Ik zal het volledige document (over olie) in het downloadcentrum plaatsen voor diegene die er meer info over wenst. ;)

downloadcentrum
 

Dax

Lid
Ik had van de week wat interessante linkjes gevonden betr. de action 5w40 : bleek gelijk te zijn aan een A-merk olie die voor het 6 voudige verkocht wordt normaliter, en nog wat posts op andere forums die allen erg positief waren over deze ( betere motorloop, lager verbruik ) dus ik heb er wel vertrouwen in =]
 
Bovenaan Onderaan