Apple car play probleem

golfjemk7

Nieuw lid
Sinds begin Mei ben ik in het bezit van een SuperB 1.5 uit 2020.
Na de aanschaf had ik wat problemen met de navi en apple CarPlay.
Navigatiestysteem was vaak de weg kwijt, niet in een compleet andere stad maar de gps positie was niet nauwkeurig. Apple CarPlay was hetzelfde verhaal terwijl dit voor mij een grote rede van de aanschaf van deze auto was.
Na hier wat gelezen te hebben blijkt de GPS antenne vaak het issue te zijn, deze is door de dealer (Pouw) netjes onder garantie vervangen, zij gaven inderdaad aan dat deze defect was.

Ik had hierbij verwacht dat het probleem opgelost is. De navi op het scherm lijkt beter te werken maar zit er ook nog wel eens naast. Nu gebruik ik altijd CarPlay en zowel op via "kaarten" als "google maps" werkt het gewoon niet goed.
Op de snelweg lijkt het redelijk te werken maar bij vertrek klopt er vaak gewoon niks van... ik krijg de melding: "ga naar de route" of zit volgens de CarPlay navi in een andere straat dan ik daadwerkelijk ben.

Zijn er nog dingen die ik zelf kan proberen?
-De gps sensor is dus nieuw.
-De iPhone van mijn vrouw ervaart hetzelfde probleem.
-Ik las hier op het forum nog iets van een losse stekker/slecht contact?
- ja deze auto heeft voorruitverwarming, blokkeert dit het gps signaal?

Rallye

Forumguru
Even twee dingen uit elkaar halen. Je navigatie heeft een eigen GPS-antenne en wordt volgens mij ook gevoed door andere zaken (snelheid) voor als de ontvangst minder is. Bij CarPlay navigeer je op je telefoon - en wordt dus de GPS van de telefoon gebruikt. Als beide het niet goed doen heb je dus twee problemen. Bij de telefoon kan dat best de voorruitverwarming zijn. Je telefoon ligt immers in de auto. De GPS-antenne van de navigatie zou niet mogen worden beïnvloed door de voorruitverwarming.

Je zou je telefoon eens op andere plek in de auto kunnen leggen, maar je telefoon blijft afhankelijker van de ontvangst en zal het dus vaker (even) mis hebben.

golfjemk7

Nieuw lid

Dit vraag ik mij af..
Als ik mijn telefoon niet met CarPlay verbind werkt de navigatie foutloos..
Dit wil dus zeggen dat de gps sensor van mijn telefoon prima werkt.

Antera

Donateur
Welke software draait hij er is misschien een update die je problemen kan oplossen. Stuur me dit eventueel even via onderstaand whatsapp nummer

Rallye

Forumguru
Waar heb je naar gekeken? Of er nog updates zijn? Misschien goed om even te plaatsen welke software je nu hebt. Zeker met auto’s zonder OTA kan @Antera meer dan jij.

Rallye

Forumguru
Toch de telefoon maar eens ergens anders neerleggen? CarPlay kan echt niet bij de GPS van je auto, zie bijvoorbeeld de uitleg van TomTom: https://help.tomtom.com/hc/nl-nl/articles/360013959339-GO-Navigation-app-met-CarPlay

Edit: weer wat geleerd.

BMW lijkt daar anders over te denken, zie https://faq.bmw.nl/s/article/Apple-CarPlay-GPS-signaal-Jpu7e?language=nl_NL
Ook bij Apple wordt dat opegemerkt, zie https://discussions.apple.com/thread/255275683?sortBy=rank en
Wellicht is jouw GPS-antenne dus niet goed?

Laatst bewerkt:

golfjemk7

Nieuw lid
Ook al het een en ander over gelezen maar de gouden tip zit er helaas (nog) niet tussen.

Mijn antenne is 3 weken geleden vervangen..

Bovenaan Onderaan