Antera's Skoda Octavia 1 RS

Antera

Donateur
Ik zal me eerst even voorstellen:

ik ben Mark 37 jaar en woonachtig in breda met Vrouw en 2 kids. Heb hiernaast ook nog mijn eigen online webshopje met allerlei leuke artikelen.

maar even mijn verhaal


Na 13 jaar mijn golf GTI 16V te hebben gereden is er een besluit geweest om deze te verkopen of te slopen in onderdelen. Het laatste is gebeurd en ben nog bezig met de laatste onderdelen aan de man te brengen.

Nu de vraag wat gaan we rijden en wat moet het gaan worden.:confused:

Als eerste was al een aantal jaren de drang naar een Turbo motor aanwezig maar eigenlijk nooit de stap kunnen zetten om mijn golf te verkopen.2x geprobeerd maar er toch op terug gekomen.:smiley29:

Nu is het wel duidelijk dat het een Turbo motor moest gaan worden. :super:

Nu nog de volgende vraag. Sedan,Hatchback of station?

Ik wilde een station of een auto met kont . Dit vanwege 2 kinderen en met vakanties een stuk makkelijker dan een golfje.

weer een puntje duidelijk op het lijstje. Wat gaat het nu weer worden dan. met het budget wat ik heb +/- €7000 moest de zoektocht dan maar een beginnen.

na diverse merken te hebben bekeken waaronder oa. : VW passat, Scooby, Evo, Supra en nog wat merken niks naar mijn smaak. Tot een maatje van me voor kwam rijden met zijn octavia 1.8T. Deze motor kende ik natuurlijk al uit het VW wereldje maar in deze auto was de combi compleet. Damn wat een leuke combi.

Dus de zoektocht maar eens gestart en kwam al snel op de RS uit. Alle opties die ik wel wilde zaten er nagenoeg allemaal standaard op. Alleen de Xenon, dakraam, trekhaak en achteruitrij sensoren waren de opties die niet op alle te vinden zijn. Nou zoeken maar.

Nu de kleur nog, damn wat een keuzes allemaal voor een auto. alleen keus uit rood,Geel,Zwart en zilver (helaas geen blauw :shocked:)

En bij deze wilde ik dus mijn zoektocht naar de juiste rs delen met jullie en zal mijn ervaringen die ik tijdens mijn zoektocht heb gedaan hier vermelden.
 

Antera

Donateur
Na wat zoeken kwam ik tot mijn verbazing ineens 2 zwarte RS-en tegen waarvan er een in Groningen stond en de andere in Friesland. Allebei netjes de boekjes erbij en op de foto zagen deze er ook best netjes uit.

Daarom beide maar eens een mailtje gestuurd voor nog meer info en foto's van de stoelen en het verdere interrieur.

Na wat wikken en wegen besloten om naar die in Groningen te gaan kijken aangezien volgens deze goede man de auto echt spik en span was. Geen deuken of andere vreemde dingen en van binnen ook perfect. ook netjes NAp gekregen van hem.

de andere in Friesland had geen mails gestuurd met nieuwe foto's en vond ik mede daarom een beetje vreemd.


Zaterdagmorgen dan maar om 8:00 uur in de auto onderweg naar Eelde (groningen). Met de beurs vol met geld want de auto kon indien gewenst zo mee genomen worden. Hij had hem voor het geval dat al vrijdags voorzien van een nieuwe keuring.

Na ruim 2 uurtjes aangekomen op bestemming en lekker een bak koffie gekregen en even zitten babbelen. Volgens de verkoper was alleen nog een minpuntje en dat was het 3tje op het kenteken. Daar kon ik wel mee leven. Daarna naar de garage gelopen waar hij al netjes klaar stond met de garageplaten. Hij zette hem netjes buiten en was nog steeds vol lof over de auto.


terwijl me maatje en ik naar buiten liepen viel me in het daglicht een paar rare plekken op het dak op. Na goede inspectie bleek het weggevreten lak vermoedelijk van vogelpoep wat niet op tijd eraf was gehaald.

Dat was iets waar ik op zich wel mee kon leven want dan ging hij gewoon naar de spuiter om het dak even over te spuiten.

Na nog eens een goed rondje te hebben gelopen viel me ook op dat het Logo en het VRS logo niet meer netjes waren maar egaal grijs van het kunstof waar het op gedrukt is. Motorkap bleek ook over gespoten te zijn want na inspectie daarvan was duidelijk zichtbaar dat er krassen in zaten die daarna niet zijn weg gewerkt maar gewoon geschuurt en gespoten. ook diverse haren in de blanke lak.

me niet te laten kennen nog maar al wel me twijfels te hebben gekregen gevraagt of ik er een proefritje mee mocht maken. Geen enkel probleem. dus zo gezegd zo gedaan. Rijden maar eens. Tijdens het rijden even de boardcomputer uitgelezen via de Clima en deze gaf alleen storingsmelding 8FA aan. Dus dat zal wel goed.

Na een stukje te hebben gereden en me opviel dat de rs pas bij 3500 rpm begon te trekken, dacht ik terug aan de info die ik al opgezocht had. +/- 2500pm zou de turbo al op gang brengen. Maar goed gestopt om de auto nog eens beter te inspecteren. helaas kwamen er nog wat punten aan het licht.

Om precies te zijn de volgende lijst waarop ik besloten heb me € 7000 in me zak te houden:

- Plekken op het dak
- Motorkap slecht gespoten
- Logo's voorzijde compleet verweerd
- Deuk in dorpel ter hoogte van het achterwiel
- knipperlicht weigerde stelselmatig naar rechts
- binnen verlichting ging wanneer het zin het aan en uit
- storingscode 4FA
- achterraamrubbers tussen klein raam en normaal raam beide zijde stukken van 10cm uit
- stuurwiel compleet afgesleten
- achterremmen in zeer slechte staat

Verder klonk de motor zeer gezond en reed hij verder ook goed, maar had ik er geen goed gevoel bij en ze zeggen dat als je er geen goed gevoel over hebt dat je het niet moet doen. Ik had toch het idee dat deze auto toch iets te veel geleden had.

helaas afgeschreven van de lijst.

foto's van de auto met kenteken ( 84-JT-NV ):

skodaoctavia18trs180pkp.jpg


skodaoctavia18trs180pkp.jpg


skodaoctavia18trs180pkp.jpg


skodaoctavia18trs180pkp.jpg
 

Antera

Donateur
Na in eelde te hebben gekeken hebben we besloten om toch ook maar even naar friesland te rijden om de 2e Zwarte RS te gaan bekijken.


Daar aangekomen stond hij nog half bevroren buiten. Tja dat krijg je he als je niet van te voren belt. Ze kwam meteen naar me toe en hebben hem netjes binnen gezet voor me zodat hij wat kon ontdooien.

Ze hebben hem wel even met de accustarter moet aanslingeren maar dat was meteen lopen. Dat klinkt veel belovend en ook de buitenzijde zag er spik en span uit. Daar heb ik wel wat dingetjes ontdekt maar niet zo erg als bij de eerste.

Dan maar eens de kap open om het motortje te bekijken. Deze klonk wel zuiver maar hoorde wel aan spanrol. Gek eigenlijk want volgens de stikker en de boeken was deze bij 112 vervangen en hij had er nu 150.000 op staan. Ik weer wel dat het vervangen hiervan de nodige tijd maar ook de nodige centen een rol gaan spelen. Daarnaast hoorde we de actieve koolfilter volop tikken en doen. ( achteraf heb ik begrepen dat dit normaal is en geen probleem).

Verder prima, dan op naar het interrieur. Helaas de bestuurderswang was helemaal door gezakt en je voelde meteen de ijzeren beugel. Ook de zitting bleek flink ingezakt en ook de achterbank had een vlek van +/- 20cm doorsnede in de zitting.

Maar goed ook hier maar eens even mee rijden. Wat me wel meteen opviel was dat deze wel van 2500rpm voelbaar begin te trekken en dat het gevoel zeker steeds sterker werd. Dit motortje liep naar mijn idee beter dan de 1e en ook dit kon me maat beamen.

ook met deze even gestopt en eens een rondje eromheen gelopen. Wat had ik gevonden:

- Kleine deukje op de hoek van de bumper( is te overleven)
- Achter + voorremmen hadden al flinke groeven ( tijd voor vervanging)
- stoel ingezakt
- wang ingezakt
- bijgeluid motor
- Voorraam aan binnenzijde zeiknat ( druppels liepen ervanaf)

Dit allemaal in het achterhoofd even terug gereden en eens met de verkoper gepraat.

voorraam kwam door de vorst. Dit vond ik een vreemd verhaal. Het voorraam was echt zeiknat van binnen. Hij wilde daarin tegen wel de stoel en de bank weer 100% in orde laten maken en 2 nieuwe achterbanden + APK en een beurtje, maar omtrend de motor, die mij het meeste zorgen bezorgde, deed hij niks mee en ook niet met de remmen. Daarintegen was over de prijs niet veel te onderhandelen.

Ik heb gezegd er over te gaan nadenken maar het bijgeluid van de motor kon idd een spanrol zijn maar als het dat niet was wat is het dan en wat voor kosten brengt dat met zich mee.

helaas ook deze gaat aan mijn neus voorbij.

foto's:

skodaoctaviahatchbackbe.jpg


skodaoctaviahatchbackbe.jpg


skodaoctaviahatchbackbe.jpg


skodaoctaviahatchbackbe.jpg



Al ben ik er nagenoeg wel 100% van overtuigd dat het een RS in het zwart zou moeten gaan worden. Aangezien deze kleur naar ik begreep niet zo veel blijkt voor te komen zal de zoektocht niet snel gaan. Maar we hebben geduld en hoop in de zomer toch wel de juiste gevonden te hebben.

Ik houd jullie op de hoogte
 

MarcoO2

Forumguru
Leuke zoektocht! Heel verstandig dat je je niet laat leiden door emoties, maar rationeel te werk gaat bij de aanschaf van zo'n leuke wagen. Ben benieuwd waar je uiteindelijk mee thuis komt!
 

Antera

Donateur
Op dit moment is er in mijn optiek geen RS in het zwart te koop. Is over de grens kijken geen optie

Zie de zwarte combi onder deze link --> http://nl.automobile.de/suche/cgi/expose.pl?ID=18142623&druck=1
Leuke kilometerstand en prijs.


Helaas is dit een combi en mijn voorkeur gaat uit naar een sedan helaas. Zwart bied de voorkeur maar heel misschien dat Zilver of rood toch nog een optie is. Al ben ik van rood bang dat deze kwa kleur vervagen of is dat tegenwoordig niet meer zo? Grijs heb ik nu ook al 13 jaar gereden maar moet daar nog eens over nadenken of ik dit wel een mooi gepast kleurtje vind voor mezelf:crazy:
 

Falcon

Donateur
Als je nog 1000 euro erbij gooit kan je hem laten carwrappen in alle kleuren die jij wilt :)
 

Antera

Donateur
Update: Kijkje naar 3e RS

Zo zaterdag op naar de 3de RS. We hebben nog eens rond gekeken en een mooie rode gevonden. Deze heb ik al door een maatje van me die vlak bij de dealer woont waar hij staat even laten bekijken aangezien ik dan iets meer weet dan voor niks misschien wel op en neer te rijden.

Het betreft een rode met 115.000 op de teller. De auto blijkt zonder enig krasje/deukje te zijn en verder helemaal origineel en standaard en roder dan rood. Het enigste minpuntje is een beugel die ze geplaatst hebben voor de telefoonhouder en waarvoor ze een heel klein randje hebben weg gefreest van het raamwerk van het middenconsole en helaas 16 inch ipv 17 inch maar goed daar kennen we altijd nog wat aan doen. Boekjes was hij helaas vergeten te vragen maar daar ga ik morgen achtereen en meteen een afspraak maken om zaterdag deze RS eens aan een grondig onderzoek te werpen en natuurlijk een ritje te maken, om daarna indien alles naar wens is eens een woordje te babbelen.

de vrees is dat deze naar me zin zal zijn :-)

Paar foto's:
015sak.jpg


dscf6739.jpg


017qk.jpg


dscf6736v.jpg
 

Antera

Donateur
Wie is U?? Ja ook maar eens de 1.8T gaan proeven heb dat al jaren gewilt en heb er nu eens mee gereden en weet nu wel wat ik wil ja. en de Octavia is dan de auto bij uitstek met een mooie uitrusting en mooi kwam prijs enz. en natuurlijk nog steeds VAG
 
ik ben wilko oude voorzitter van de vr6club
je weet wel die kerel die die vr6 had met die works velgen en die 4 uitlaten
heb zelf een paar jaar een leon 1.8t gereden zijn heerlijke blokken
ben nu overgestapt op de octavia2
 

Antera

Donateur
:winkie:Lang niet gezien en gesproken. Ik weet het al geloof dat jouw Octavia ook niet helemaal standaard was. Heb iets gehoord als het klopt wat ze zeggen. Ik heb de centjes niet voor de versie 2 dus ga het maar eens doen met de 1.8T. vermoed dat ik daar nog wel even wat plezier aan zal hebben. We gaan eerst de juiste maar eens vinden en dan hopelijk niet te gek gaan doen net als met de golf was
 

Antera

Donateur
Vandaag de reis gemaakt Naar apeldoorn voor de Rode RS.

Na eerst de nodige onderzoekjes te hebben gedaan naar de herkomst en het onderhouds verleden. Hij blijkt in Groningen gekocht te zijn door een Dhr De Jaeger en deze is altijd eigenaar geweest. Onderhoud is netjes gepleegd en geen bijzonder problemen gehad alleen een deurslot wat niet goed functioneerde wat ook opgelost is. ( kwaaltje met losse soldeerpunten). er waren dus geen onregelmatigheden te vinden. ook de NAP klopte helemaal. Riem was bij 90.000 vervangen. Airco is vorig jaar nagekeken en bijgevult enz. Alles dus top.

Daar aangekomen stond hij buiten te wachten. Nu was ik nog niet overtuigd van de rode kleur maar de RS is niet gewoon rood dit is Tornado of ferrari rood ( kleur is niet goed vast te leggen op camera). Damn wat mooi. Was eigenlijk al wel verkocht. Wat zag het er allemaal goed uit. Hier en daar wat kleine steenslag maar verder niks aan te vinden. Na goed te hebben rond gekeken maar eens gevraagd of we de binnenzijde mochten bekijken. dat was natuurlijk geen probleem. Meteen even de storingen opgevraagd met de climat. Geen enkele foutcode 444 00 stond erin. Dit betekend dus geen enkele storing. Ook waren er op de originele VRS matten een speciale rubber matten set voor in de wintermaanden enz. Voor en achter maar ook een grote in de kofferbak. Alles gewoon helemaal gelikt.

Tijd voor een proefrit. Na een stuk te hebben gereden wel erachter gekomen dat de banden het wel gehad hadden. Ook ontdekte ik stoelverwarming wat ik in andere RS'en nog niet had gezien. Ook loopt er een vreemd gootje van het dak naar de spiegel???? Is dit regensensor of misschien zelfdimmende binnenspiegel??

Na de proefrit goed te hebben doorstaan en duidelijk een zeer goed en soepel motortje zonder rare dingen te hebben gereden en gevoelt was voor mij wel duidelijk. Dit moest hem worden. Nu nog eens worden over de prijs. Na zeker 1 uur te hebben zitten praten en de nodige verschillende offerte's te hebben gehad werden we het dan toch eens over de prijs en de daarbij horende zaken die hun voor hun rekening zouden nemen.

Kortom een voor mij super deal.

Nu begint het lange wacht om hem op te halen. Ik kan hem pas ophalen op 19-2-2011. dus nog veel geduld. Maar zie er al helemaal naar uit. Foto's volgen ter zijner tijd.
 

Wasmachineman

Forumguru
Gefeliciteerd Antera! Mooi rood is inderdaad niet lelijk, zei mijn vader vroeger al!
Fijn dat de speurtocht afgelopen.
 
hey gefeliciteerd met je aanschaf
als je een regensensor hebt kan je dat heel snel zien je spiegel heeft dan 2 kapjes ipv de vaste voet
alvast succes met het wachten
 

Antera

Donateur
dan zal ik eens kijken als hij afgeleverd word. Want wor dbeetje lastig met 150km afstand tussen mij en de O1
 
Bovenaan Onderaan