Antenneversterker voor radio en GPS

Beste forumleden,

Heb al wat gezocht, maar kan geen antwoord vinden, dus plaats ik maar even een vraagje...

Een tijdje geleden wist mijn navigatiesysteem de weg niet meer (RNS510). Logisch, want hij kon geen satellieten vinden. Ook had ik op sommige radiozenders wat storing/ruis.
Bij de garage waar ik de auto heb gekocht (geen Skoda dealer) heb ik het probleem voorgelegd omdat ik nog garantie heb op het autootje. Het probleem is toen opgelost door een losse GPS antenne onder het dashboard te plaatsen, althans het probleem met de navigatie. Volgens zeggen ligt er ergens in de kofferruimte een antenneversterker die het probleem zou zijn. Het uit-en inbouwen van deze versterker kost veel tijd, zodat een nieuwe afspraak is ingepland. Gisteren was het zover en is het probleem definitief verholpen. De radio doet het volgens mij prima (heb nog geen storing gehoord) en de navigatie werkt ook. Hij zag op het moment dat ik daar wegreed 8 van de 11 satellieten...

So far so good zou je zeggen. De oplossing die ze zeggen te hebben toegepast is het 'controleren van de bekabeling' en het 'resetten van de ontvangst versterker'.
Het resetten van de versterker zit me niet helemaal lekker. Ik vraag me af of je zo'n ding wel kunt resetten en hoe je dat dan doet. Als je alleen de stroom eraf moet halen is het zo moeilijk niet en hadden ze dat eerder al kunnen doen...

De vraag is dus of iemand kan bevestigen dat dit de oplossing zou kunnen zijn geweest.
In alle eerlijkheid kan ik me voorstellen dat ik nu 'toevallig' weer goede radio ontvangst heb en ze de GPS antenne hebben laten zitten. Ik zou dat laatste kunnen controleren, maar ik krijg de afdekplaat van de radio niet los om hem los te kunnen schroeven.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Peter.
 

brepus13

Forumguru
kijk even op youtube oid. die rand is heel makkelijk los te klikken, zeker als je een plastic tooltje gebruikt. kun je het in ieder geval checken achter radio. Voor de rest, tel je zegeningen, als het nu werkt wees er blij mee :-)
 
Ja, misschien moet ik het maar zo laten.
Mocht iemand toch nog meer weten over die versterker, dan houd ik me aanbevolen...
 
Bovenaan Onderaan