Antenne splitser...welke of waar?

Tallguy

Forumguru
Voor mijn aanstaande (de auto in dit geval /forum/images/graemlins/smile.gif ) wil ik een wired GPS/TMC muis aansluiten op mijn PDA cradle. Om een goede TMC ontvangst te kunnen krijgen wil ik de TMC aansluiten op de auto antenne. Maar...die is uiteraard al gekoppeld aan de autoradio.

Als het goed is kan je hier een Y-splitter voor kopen, maar...waar kan je die dingen kopen? Ik zit me het rotje te google'n, maar vind niet echt een duidelijke site waar het item op staat.
Kan iemand mij adviseren met een site?
 

Pim

Lid
bij www.dietz.biz :
Antennenanschluss-Set für TMC Artikel-Nr. 8604: Durch die verlustarme Splittung des UKW Signals ermöglicht das Set den Anschluss einer TMC-Box an die bereits vorh. Radioantenne. Antennenverlängerung 250 cm ist beigefügt.
25,99 EUR

Ik heb er een kabeltje vandaan waar ik mijn iPod shuffletje zonder craddle oid direct aan de aux-port van mijn Nexus kan hangen, gewoon via de koptelefoonplug. Als je dat een Skoda dealer vraagt gaat het licht uit....
 
Kijk hier maar eens.

Bestelnr. 320195.8A
€ 16,95
Vingers wég !

De locale oscillator van je autoradio en je TMC ontvanger slaan elkaar om de oren met dit Y-stuk. M.a.w. je gaat géén betere ontvangst krijgen met je TMC ontvanger, maar een pak meer storingen in je auto-radio en mogelijk geen TMC ontvangst meer.

Als er iemand met dit ding toch goeie resultaten heeft behaald zou ik om professionele redenen het merk van zijn/haar auto-radio en zijn TMC ontvanger willen weten.
 

Hansman

Nieuw lid
Vingers wég !

De locale oscillator van je autoradio en je TMC ontvanger slaan elkaar om de oren met dit Y-stuk. M.a.w. je gaat géén betere ontvangst krijgen met je TMC ontvanger, maar een pak meer storingen in je auto-radio en mogelijk geen TMC ontvangst meer.

Als er iemand met dit ding toch goeie resultaten heeft behaald zou ik om professionele redenen het merk van zijn/haar auto-radio en zijn TMC ontvanger willen weten.

Ik heb een Stream radio en een Mio C520T PNA.

Ik heb een Y-kabel geplaatst en de ontvangst van zowel de radio als van de TMC zijn perfect. Ontvangst is beter dan met de standaard kabel die voor de autoruit langs gelegd moet worden. Antennekabel is nu tevens mooi weggewerkt. (zie foto)

Info y-kabel: GPS Y-Kabel 2,5mm FAKRA (A61457)


Omschrijving:

- Y-Antenneadapter FAKRA met 2,5 mm jackplug
- verhoogt de TMC-ontvangst over de aanwezige Autoradioantenne met FAKRA aansluitng
- Geschikt voor de NL-31xR Serie, NL-212R CompactFlash Radio, BT-313T en de NL-409T

(is een Duitse kabel. Picco is enige Nederlandse leverancier.)

Besteld bij: www.Picco.nl
Kosten: 46,95 incl. verzendkosten)

Let op!! Als je een Stream radio hebt, dan moet je een FAKRA stekker hebben. (zie foto)
 

Bijlagen

  • y-kabel.jpg
    y-kabel.jpg
    42,9 KB · Weergaven: 42
  • Mio onderaanzicht.jpg
    Mio onderaanzicht.jpg
    21,1 KB · Weergaven: 46
Ik heb een Stream radio en een Mio C520T PNA.

Ik heb een Y-kabel geplaatst en de ontvangst van zowel de radio als van de TMC zijn perfect. Ontvangst is beter dan met de standaard kabel die voor de autoruit langs gelegd moet worden. Antennekabel is nu tevens mooi weggewerkt. (zie foto)

Info y-kabel: GPS Y-Kabel 2,5mm FAKRA (A61457)


Omschrijving:

- Y-Antenneadapter FAKRA met 2,5 mm jackplug
- verhoogt de TMC-ontvangst over de aanwezige Autoradioantenne met FAKRA aansluitng
- Geschikt voor de NL-31xR Serie, NL-212R CompactFlash Radio, BT-313T en de NL-409T

(is een Duitse kabel. Picco is enige Nederlandse leverancier.)

Besteld bij: www.Picco.nl
Kosten: 46,95 incl. verzendkosten)

Let op!! Als je een Stream radio hebt, dan moet je een FAKRA stekker hebben. (zie foto)
Dit is de dan ook een goeie manier, via een impedantieaanpassing. Spijtig genoeg ook een dure, maar wel een effectieve.

Een kleine voetnoot voor mensen die gebruik maken van een radio die zélf de antenneversterker van fantoomspanning voorziet (originele Skoda radio's b.v.), daar waren de laatse keer dat ik het nageken heb, specifieke DC ontkoppelde versies van deze adapter voor.

M.a.w , de radio-antenne krijgt de spanning doorgelust, maar de TMC module niet.

Bij installaties waarbij je de AE-verterker met een adapter van stroom voorziet, sluit je je "splitser" tussen de autoradio en de adapter aan. Op die coax staat normaliter géén spanning.
 

mkmons

Actief lid
En dát is nou precies wat ik zoek om een beter TMC signaal te ontvangen op mijn VDO PN2050. Die ga ik dan nu dus ook bestellen. Prijs is overigens inmiddels gezakt tot een acceptabele 28 euro.
 
Bovenaan Onderaan