Android Auto Wireless

TCNH

Senior Member
Ik vond geen AA wireless nukken, tips en truukjes topic, dus wellicht handig er één te starten?

Mijn ervaringen in elk geval zijn nog niet helemaal 5 sterren, maar hopelijk verbetert er nog wat (vooral op gebied van muziek.. er zit niet voor niks Canton in de auto :rockon:). Paar tips en irritaties:

Verbinden
Verbinden was een eitje, maar omdat de auto een wifi verbinding beschikbaar maakt waar je voor AA wireless mee moet verbinden, viel op mijn telefoon de gegevensverbinding weg. Je hebt dan android auto, maar geen internet. Dat kun je natuurlijk oplossen met een overpriced cubic telecom abonnementje, maar met een beetje zoeken en proberen kwam ik op een simpele fix: Als je telefoon vraagt wel of niet te verbinden met het netwerk (omdat het geen internet heeft), geen van beide antwoorden geven. Gewoon op terug drukken/terug swipen.

Als je zegt "Toch verbinden" krijg je de melding dat je bij cubic moet aanmelden -> geen internet, als je zegt "Niet verbinden" gooit 'ie de wifi eruit (en dus geen verbinding meer met AA wireless.)

Zo lang je telefoon in een soort limbo is en niet weet wat je wil, werkt alles goed :D
Per ongeluk ja of nee geklikt? Niet getreurd: Ga naar wifi instellingen en druk op Netwerk vergeten voor het SSID van de auto. Bij de eerst volgende verbindingspoging komt de vraag-popup weer op en kun je weer spotify luisteren en met waze navigeren.

Audio
De geluidskwaliteit in AA is (veel) minder goed dan wanneer ik spotify gebruik om over bluetooth af te spelen. Ook is er elke x minuten een halve seconde stilte te betreuren. De kwaliteit kun je al een stuk verbeteren door in Spotify te zorgen dat e.e.a. op 'Zeer hoog' staat (zorg wel dat je data abonnementje groot genoeg is ;)), maar daar is nog wel wat te verbeteren. Als iemand een oplossing heeft voor de korte hickups hoor ik het heel graag!

Navigatie
Super prettig dat de virtual cockpit ook als je AA gebruikt met maps gewoon instructies tussen de tellers geeft. Helaas geen kaart, maar wel een pijl, afstand en weg/afslagnaam. Oneindig veel beter dan in mijn vorige auto waar het digitale instrumentenpaneel niets mee kreeg van AA.

'OK Google'
Werkt gewoon top. Geen ruzie met de spraakherkenning in de auto om te navigeren, muziek te kiezen of te vragen tot hoe laat de dichtsbijzijnde Appie open blijft! Je kunt hem starten met OK Google, of door de speech knop op je stuur wat langer vast te houden.


Aanvullingen/Opmerkingen zijn heel welkom. Ben benieuwd naar ervaringen van anderen!

Voor de volledigheid: ik gebruik AA op Amundsen in een Kodiaq FL (september 2021) met een Huawei P30pro (Android 10, ingebouwde android auto, geen losse app dus) en een Samsung Galaxy S20 (Android 11)
 
D

Deleted member 20094

Wireless werkt bij mij prima. Tot nu toe geen problemen ondervonden met de werking van AA.

Wel ben ik nog opzoek naar een app om vanuit AA naar radio te luisteren en naar een mogelijk om vanaf de usb muziek te luisteren
 

TCNH

Senior Member
Wel benieuwd: gebruik je Spotify? En zo ja, heb jij niet de irritante korte onderbrekingen eens in de zoveel tijd? (Halve sec tot 1sec stilte op willekeurige momenten, misschien 1 of 2x per uur)
 

HJFok

Lid
Kan iemand mij uitleggen hoe ik wireless verbinden in moet stellen dan? Ik krijg het niet voor elkaar?
 

TCNH

Senior Member
Kan iemand mij uitleggen hoe ik wireless verbinden in moet stellen dan? Ik krijg het niet voor elkaar?
Als je auto het ondersteunt en je telefoon ook, kun je via app/smartlink knop AA wireless starten.

Als je AA op je telefoon opent via instellingen kun je onderaan nog het schuifje 'Draadloze Android Auto' aanzetten als die nog uit staat. Voor sommige Android 10 telefoons kan het nog nodig zijn om in de ontwikkelaarsopties van AA nog het vinkje "Draadloze projectie toevoegen aan instellingen" aan te zetten.

Ontwikkelaarsopties kun je actief krijgen door in AA 5x op het versienummer te tikken. Het menu item verschijnt daarna in het menuutje rechtsboven.
 
Bovenaan Onderaan