Amundsen Android auto Skoda Scala

BabiPangang

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Sinds deze week ben ik mijn nieuwe Scala gaan ophalen (België) en krijg ik de Android Auto onmogelijk (wireless, bedraad werkt gewoon) aan de praat. De verkoper zegt dat ie met zijn iPhone (is natuurlijk Carplay ipv Android Auto) probleemloos draadloos kan verbinden met zowel de Scala als Kamiq.

Uiteraard heb ik de correcte optie erbij genomen waarmee dit mogelijk is. Online vind ik ook in marketing-materiaal overal terug dat zowel Android Auto als Carplay wireless kan werken, echter lijkt het er bij mij op dat dit alsnog gelimiteerd is tot 'Carplay only'?

Iemand nog enig idee/tips hieromtrent? Ik kom er alvast zelf niet meer uit met de beschikbare documentatie. De dealer kan me ook niet verderhelpen met Android Auto aangezien dit 'officiëel niet werkt wegens licentie-debacle met Google', uiteraard heb ik de Android Auto app manueel erop staan (laatste versie inmiddels). Zouden ze in de infotainment-software misschien een beperking gemaakt hebben op vlak van Wireless Android Auto dan (lijkt me onwaarschijnlijk want bedraad werkt het gewoon perfect)...

Bedankt voor het lezen alvast, hopelijk kom ik zo toch nog iets meer te weten! Ik kan zulke zaken namelijk slecht laten voor wat ze zijn vooraleer ik zekerheid heb over hoe het nou écht allemaal zit... :)

Specs indien hulpvol:
-Scala Style 1.0TSI DSG7
-Infotainment Amundsen
-Pack Technology
  • Wireless SMARTLINK (Verbinding tussen smartphone en radio)
  • Wireless Charging (draadloos opladen van smartphone)


Press Release waar duidelijk wordt gesproken over wireless Apple Carplay and Android Auto support
https://www.skoda-storyboard.com/en...rtlink-technology-for-smartphone-integration/
 

hemi24

Forumguru
Heb je wel Android Auto op je mobiel staan?

Zo staat het in de digitale handleiding (van een Kodiaq weliswaar, maar dat za weinig verschillen) :

CA926D26-BD2B-415C-B36C-96B862329C47.png
 

spikehome

Forumguru
Android auto is officieel niet in nl via de Playstore.
In België weet ik het niet.
Maar je kán zo een apk downloaden en installeren.
Moest ik ook met mijn samsung s7 en golf.
 

BabiPangang

Nieuw lid
Bedankt voor de vele reacties alvast!

Het gaat inderdaad specifiek over het draadloos Android auto gebeuren. Bedraad werkt gewoon perfect. Ikzelf heb een OnePlus 6 waar officieel dan inderdaad geen ondersteuning voor is.

Echter krijg ik het ook niet werkzaam met de Samsung Galaxy s10e van de vriendin die volgens mij dan wel compatibel dient te zijn. Ook heb ik de Android auto developer options aangezet om zo 'project wireless to screens' in settings aan te zetten zoals ze ook op bepaalde websites aanhalen, helaas ook zonder resultaat met beide telefoons.

Omdat ik via mobiel antwoord kan ik niet makkelijk linken hier naartoe. Echter vrees ik voorlopig dat ik het dus niet werkende krijg en dus even met de kabel blijf werken. Hopelijk komt dit alsnog in orde met een update van Android/smartlink of beide in de toekomst! Overstappen naar een iPhone kan ook maar das nogal drastisch zeker omdat het eigenlijk met Android ook zou moeten werken (toch zeker met de S10 van de vriendin)
 

jongerik

Actief lid
S10e is een (heel) ander toestel dan S10(+) . Die wordt nergens genoemd als geschikt voor wireless.

https://www.sammobile.com/news/samsung-galaxy-phones-support-android-auto-wireless/

Google is finally making Android Auto Wireless available to non-Google smartphones, and the first third-party devices to take advantage of the feature are the Galaxy S8 and Galaxy S9 series, as well as the Galaxy Note 8, Note 9, and Galaxy Note 10. The Galaxy S10 and Galaxy S10+ are also listed, but the Galaxy S10e is not.

https://support.google.com/androidauto/answer/6348019

Android Auto on your car display (wireless)
  1. A car or aftermarket receiver that is compatible with Android Auto Wireless.
  2. Pixel, Nexus, or Samsung phones with Android versions shown below:
    Phone Make and Model Android Version
    Pixel or Pixel XL Android 8.0 or higher
    Pixel 2 or Pixel 2 XL Android 8.0 or higher
    Pixel 3 or Pixel 3 XL Android 8.0 or higher
    Nexus 5X or 6P Android 8.0 or higher
    Samsung Galaxy S8 or S8+ Android 9.0 or higher
    Samsung Galaxy S9 or S9+ Android 9.0 or higher
    Samsung Galaxy S10 or S10+ Android 9.0 or higher
    Samsung Note 8, Note 9 and Note 10 Android 9.0 or higher
  3. The Android Auto app version 4.7 and up.
  4. A high-quality USB cable for initial setup.

Sommigen is het met de OnePlus 6T met bepaalde HeadUnits wel gelukt (geen garanties)

https://www.xda-developers.com/wireless-android-auto-any-android-phone/
 

JeSko

Forumguru
Helaas is Android Auto niet beschikbaar in België. Toch niet officieel. Gelukkig is dit Android en is er zoals vaak, via een kleine simpele omweg, toch een manier om Android Auto te gebruiken. Het is zelfs vreemd dat Android Auto officieel niet beschikbaar is in België, want er zijn voldoende wagens op onze wegen die dit ondersteunen.

We hebben Google België al meermaals gevraagd naar een update rond Android Auto, maar het blijft akelig stil langs hun kant. We krijgen steeds te horen dat ze geen informatie mee te delen hebben.

De vraag is dus: “Komt Android Auto ooit officieel naar België?” Daar hebben we uiteraard geen antwoord op. Zeker nu het gerucht gaat dat Google Assistent de Android Auto-app gaat vervangen, durven we daar geen uitspraken over doen. Tijdens de Google I/O-conferentie gaf Google ons namelijk een presentatie over de nieuwe mogelijkheden van Google Assistant. Daarbij liet Google ook zien dat Google Assistant een ‘Driving Mode’ krijgt, waarbij het beschikt over zo goed als alle Android Auto-functionaliteiten. Dat is helaas nog maar enkel beschikbaar op de Google Assistant en niet de Google Assistent (de Nederlandstalige dus). Wanneer deze functie naar de Belgische Google Assistent gaat komen, weten we jammer genoeg ook nog niet.

Android Auto is dus via een kleine simpele omweg toch te installeren en te gebruiken in je wagen, als die Android Auto ondersteunt. Je kan Android Auto downloaden door ofwel een VPN te gebruiken, of door de Android Auto apk te downloaden buiten de Play Store, bijvoorbeeld via APKMirror.

Apps downloaden buiten de Play Store is nooit zonder gevaar, er kunnen altijd kwaadwilligen een virus uploaden vermomd als doodnormale app. Daarom raden we je altijd aan van betrouwbare websites te downloaden, in dit geval om APKMirror te gebruiken. Ook dan blijft het nog steeds je eigen verantwoordelijkheid om manueel apps te installeren.

We hebben al eens een uitgebreid artikel geschreven over hoe je manueel apps installeert, dat lees je hier: Zo installeer je Android-apps die bij ons ‘niet beschikbaar’ zijn.

Hieronder leg ik je kort uit hoe je Android Auto via APKMirror download en het apk bestand installeert.

> Ga via je browser op je smartphone naar: APKMirror Android Auto (op moment van schrijven is dit de laatste nieuwe versie).

> Kijk zeker na of bovenstaande link nog steeds de laatste nieuwe versie is, de pagina geeft dat aan.

> Kies de juiste Architecture (hoe kies ik de juiste processorarchitectuur?).

> Download het apk-bestand.

> Open het bestand en kies om te te installeren.

> Open de app en doorloop alle machtiging-aanvragen.

Nu zou Android Auto geïnstalleerd moeten zijn. Het is nu enkel een kwestie van je telefoon nu te verbinden met je wagen via een usb-kabel. Zorg er wel voor dat je scherm ontgrendeld is wanneer je de usb-kabel aansluit.

Gebruik jij Android Auto in de wagen? Of ga je het gebruiken nu je weet hoe je het kan gebruiken? Laat het ons weten in de reacties onder dit artikel.

Bron: Androidworld.be
 
Laatst bewerkt:

jongerik

Actief lid
@WhiteSuperB

De Android auto app is nu 1 programma met 2 functies.
1. Nodig om telefoon te koppelen aan een auto met een Media unit die Android auto ondersteunt
2. Op het scherm van de telefoon een vereenvoudigde interface (grote knoppen enz) tonen om deze makkelijker te bedienen tijdens het rijden (wat dan nog steeds niet mag in NL/BE e.a.)

Het stuk voor 2 gaat verdwijnen uit de andoid auto app, en wordt ondergebracht in Google Assistent als "Driving mode"

Voor 1 blijft de android auto app gewoon bestaan.

Android auto zit ook standaard in android 10, daarmee dus ook beschikbaar in NL/BE. Of het daarmee nu ook officieel in NL/BE beschikbaar is weet ik niet. Er zijn wel mensen in NL die melden dat ze de app na Android 10 update in de App store terug zien, en dus daar kunnen updaten. Waarmee het 2e deel van je quote, updaten via APKmirror niet meer nodig is
 

Okki

Donateur
Al het bovenstaande gelezen en ik moet zeggen....ik snap er niets van.

Ik hoop dat mijn volgende auto nog gewoon een radio en eventueel gewone navigatie heeft.
 

jongerik

Actief lid
@Okki Ik hoop het ook voor je en voor mijzelf. Super stabiel is het allemaal nog niet.
Plus het vraagt ook wel wat van je telefoon, afhankelijk van wat je gebruikt.
Aangezien telefoon via USB verbonden is gaat ie laden => wordt ie warm van. Plus Android auto met Google maps die automatisch gestart wordt. Dan nog eventueel Spotify erbij. Dan wordt mijn telefoon regelmatig te warm en vertraagt of kapt er zelfs mee en Android auto dus ook.

P.S. Wat is er onduidelijk?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jongetje

Forumguru
Het is juist beter om hem aan de kabel te houden, anders is je telefoon in een paar uur leeg. Daarnaast wordt een telefoon met draadloos laden veel warmer dan met een kabel laden. Ik heb gewoon een kort kabeltje van 2cm in de auto en plug daar mijn telefoon aan. Ook ritten van 10 a 12uur gaan prima met Android auto.
 

Okki

Donateur
P.S. Wat is er onduidelijk?

Nou, dat ik een (heel eenvoudige) telefoon gewoon gebruik om te bellen en te Whatsappen, niet meer en niet minder.
Ik zou niet eens willen om hem te moeten gebruiken voor navigatie, muziek enz.

Maar als ik een test lees over de nieuwe kleine electrische Seat (Skoda weet ik ff niet) heb je de telefoon zelfs nodig om allerlei functies te kunnen gebruiken omdat er geen standaard display im de auto zit. En bij nieuwe modellen vragen ze zo'n hoofdprijs voor ingebouwde navigatie (bijna € 1500) dat je bijna gedwongen wordt om het maar via de telefoon te doen.

En dan nog de (nu net officieel onderzocht, maar elk normaal mens had dat kunnen weten) wetenschap dat het niet handig is om tijdens het rijden een mobiele telefoon te gaan bedienen.

Ik noem dit zeker geen vooruitgang, zeker niet als ik lees dat het ook nog niet eens goed werkt.
 

jesse_s93

Donateur
Als ik het verhaal van de topicstarter lees, heeft hij Android Auto ingesteld op zijn telefoon. Bedraad werkt het immers wel.

Om draadloos te activeren, doorloop je de volgende stappen:
- Open de Android Auto app (zorg ervaar dat je de laatste versie via apkmirror hebt gedownload)
- Ga naar instellingen.
- Scroll naar beneden totdat je versie ziet staan en druk hier tien keer achter elkaar op. Je krijgt de melding dat je de ontwikkelaarsmodus hebt geactiveerd.
- Druk rechtsbovenin op de drie puntjes en ga naar ontwikkelaars instellingen
- Activeer de optie om de optie weer te geven om Android Auto draadloos te gebruiken

Verwijder voor de zekerheid de Skoda uit je bluetooth apparaten op je telefoon en verwijder de telefoon als apparaat uit de Skoda. Herstart zowel je telefoon als het infotainment systeem. Sluit vervolgens je telefoon via USB aan en doorloop de stappen om de connectie draadloos op te zetten.
 

Rallye

Forumguru
@Okki Ik vraag me dan altijd af waarom je niet zou willen navigeren via je telefoon, of daarmee niet naar muziek zou willen luisteren, gesteld dat beide net zo makkelijk zou zijn als gewoon op een vaste radio (wat meestal zo is). Gaat het dan om de kosten, of is het onwil om techniek toe te passen?

Overigens: juist voor het op een veilige manier Whatsappen is CarPlay heel handig omdat je dat via voice doet.
 

BabiPangang

Nieuw lid
Nog even een update:

De conclusie na lang zoeken en testen lijkt me dat er (momenteel alvast) gewoonweg nog geen Wireless Android Auto support is binnen het MIB3-platform. Alle marketing-informatie doet dit wel zo uitschijnen (ze spreken van wireless Carplay & Android auto zonder kleine letters) maar in de MIB3-software zelf bij Smartlink+ zijn er énkel wireless carplay instructies, bij Android Auto wordt er geen letter gerept over het opzetten van een draadloze verbinding!

Ik heb verder ook nog steeds nergens iemand gevonden online die het draadloos werkende heeft gekregen met Android (ook niet de 'officiëel ondersteunde Android-devices zoals eerder aangehaald, goede tip maar sinds een bepaalde Android Auto APK-versie kan je via die Developer Options 'Wireless Projection' aanschakelen ook op 'non-supported-devices').

Hopelijk komt deze functionaliteit alsnog uit, momenteel ben ik vrij zeker van de conclusie dat je momenteel gewoon een iPhone nodig hebt om hier draadloos gebruik van te maken. Ik vind het vooral misleidend, ik heb speciaal de optie genomen van de Wireless Smartlink+ & wireless charging vakje wegens misinformatie. Gezien ik niet van plan ben om naar iPhone over te schakelen zit ik dus alsnog steeds mijn USB-kabel in te pluggen. Op zich een luxe-probleem natuurlijk maar niet prettig als je hier speciaal bepaalde opties voor hebt aangetikt...

Gr
 
Bovenaan Onderaan