Andere werkwijze bij cylinderbussen

EdK

Forumguru
PRESS RELEASE

ŠKODA AUTO introduces plasma-coated cylinder blocks

New EA211-series 1.0 TSI petrol engines now feature an ultra-thin plasma coating instead of cast-iron cylinder liners,
Low-friction coating reduces fuel consumption, emissions and weight in the new EVO-generation three-cylinder engines.

28.8 million euros invested in plasma coating equipment at the Mladá Boleslav plant

Mladá Boleslav, 16 September 2020

– ŠKODA AUTO has put a new processing line for plasma coating into operation.
This technically innovative concept allows conventional cylinder liners to be replaced with a
powder coating that measures just 150 μm (0.15 mm).
This will now be used when producing the new EVO three-cylinder engines from the EA211 series and will reduce internal friction. As a result, the 1.0 TSI
EVO petrol engines will be even more efficient and boast even lower emissions.

ŠKODA has invested a total of around 29 million euros in preparing and converting its Mladá Boleslav-based headquarters.

Christian Bleiel, Head of Component Production at ŠKODA AUTO, highlighted, “The technically highly innovative plasma coating makes our EA211 TSI EVO engines even more efficient.
It reduces friction losses and thus also fuel consumption.
What’s more, this type of coating also allows heat to be more evenly distributed within the cylinders and helps it to dissipate more efficiently, thus optimising the thermal load.
We produce the plasma-coated engines at Mladá Boleslav in three shifts and are installing them in the FABIA, SCALA, OCTAVIA, KAMIQ and KAROQ.”
This means that the engines featuring plasma coating are also used in the ŠKODA OCTAVIA e-TEC mild hybrids.

The Czech car manufacturer has added an assembly line with two special fixtures for plasma coating at its main plant. Both of these include two torches. ŠKODA AUTO has invested a total of 28.8 million euros in upgrading the plant in this way; overall, the carmaker has spent 69.1 million euros on modernising engine production.

During the production process, the cylinders are first bored on the machining line.
A 1,500-watt laser then abrades the cylinder bores to ensure that the plasma layer will optimally adhere to the surface.
This involves the laser beam creating ten grooves per millimetre, each measuring an average depth of 40 μm.
This production step takes place in a controlled atmosphere filled with nitrogen to keep the laser’s optics free from contamination and to ensure the necessary level of accuracy.
A mixture of hydrogen and argon is used to create plasma gas, requiring 4.5 l of hydrogen per minute during the
process. The plasma reaches a temperature of 15,000° Celsius and is then mixed with various types of steel that have been ground into fine powder.
This powder is made up of iron, carbon, silicon and manganese as well as other
necessary elements.
The individual powder grains measure no more than 50 μm. When sprayed onto the cylinder walls, the molten powder forms a layer measuring approximately 250 μm.
During final processing, this layer is honed out, so that it measures just 150 μm.
To put all of this in perspective: the wall of a conventional cylinder liner is 4 mm
thick.
Each cylinder is automatically measured at several stages throughout the process to assess its quality.
Optical measuring instruments first record the surface abraded by the laser, before a second measurement is taken once the plasma has been applied.
Finally, the structure of the plasma layer is tested using turbulent flow.
 

turboturbo

Forumguru
Of, wat je er van merkt als consument. Zuiniger verbruik? Mogelijk niet merkbaar...

Wil niet zeggen dat ik het een stomme of onnodige ontwikkeling vind...
 

EdK

Forumguru
Zal mij benieuwen of het ook echt werkt.
Toen BMW met zijn K serie motorfietsen op markt kwam gebruikten zij Nicasil op de cilinderwand.
Ook dit is een dun laagje, en schijnt knijter hard te zijn.
En na 25K merkte je pas dat de motor echt was ingereden..
Of ze dit no steeds toepassen of al weer een ander goedje hebben dat weet ik niet !
Maar ik zie dit als vergelijkend om de levensduur van het blok te verlengen
 

Desperado

Forumguru
Misschien ben ik wel teveel doemdenker. Maar ze komen met een hoop bombarie met iets nieuws wat geweldig moet zijn. Ik hoop voor de gebruikers dat er geen kinderziektes inzitten zoals er al zoveel zijn.
 

brepus13

Forumguru
BMW gebruikte al Nikasil voor de K serie uitkwam. Mijn ‘82 R80RT had dit bijvoorbeeld ook al.... het concept van Nikasil komt zelfs uit de jaren 60.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Huibert

Forumguru
Kreidler van 76 had dit ook al en zo goed is dit spul nou ook niet. Het loopvlak is knieterhard maar helaas zijn dit grof gezegd brokjes welke in zacht materiaal ingebed zijn en bij iest teveel stof, oftewel slecht luchtfilter, en deze harde brokjes vallen er zo uit.
 

Captain Hook

Forumguru
Ooit verschenen er ook van die hiep-hoi juichende berichten over de TSI blokken.
En over de kettingen die daarvoor gebruikt gingen worden.
We weten allemaal hoe dat afliep... (kettingellende en olieverbruik)

Of de berichten over de fabeltastische DSG bakken (met name de DQ200).
ff afkloppen; die in onze auto werkt nog steeds uitstekend.

Zoals altijd... de tijd zal het leren...:koffie:
 

Cordoba

Forumguru
Interessante nieuwe techniek, maar ik wordt er wel direct wat huiverig van. Ik lees dat ze met een laser groeven in de cilinderwand maken van 40 micron diep om de coating te verankeren. Zo'n lasersnede is per definitie vrij ruw op microscopische schaal, en grote kans dat je aan de randen van zo'n groef een opstaand microscopisch randje metaal hebt wat uit de snede is geblazen en weer gestold op de rand. Wat ruwheid in de groef is prettig om een goede verankering van de coating te krijgen, maar tegelijk wordt het lastiger om het oppervlak van de coating (dus de wand waar de zuigerveren straks langs schrapen) netjes vlak te houden.

Ook de coating zelf overtuigd me nog niet: dat de wrijving minder is tussen het coating materiaal en de zuigerveren in vergelijking met een ouderwetse metalen cilinderwand geloof ik direct, maar 150 micron is ook een dikte die zo dik is dat ie niet meer heel buigzaam is, maar wel zo dik dat het als (los) materiaal heel breekbaar is. Ik ben ook bang dat door het uitzetten (warme motor) en krimpen (koude motor) de coating haarscheurtjes gaat vertonen en afbrokkelen, en dan zijn stukjes van 150 micron dik toch wel dik. Het materiaal lijkt een keramiek te zijn, maar blijkbaar niet altijd van dezelfde samenstelling als ik het stuk lees, dus blijkbaar is men er nog niet helemaal uit. Met depositietechnieken met plasma's kun je wel heel bizarre zaken voor elkaar krijgen, zo liet ik vroeger een laagje goud in een paar seconden volledig oxideren, waarbij het goud ineens bruin wordt. (Dat oxideren was nodig om goud zonder hechtlaag ertussen op glas te kunnen zetten als goudkleurige spiegel.
 

Desperado

Forumguru
Positief denken dan....als er zoveel in wordt geïnvesteerd mag je er toch ook wel vanuit gaan dat het niet meer te vergelijken is met systemen uit de vorige eeuw en dat er wel knappere koppen mee bezig zijn dan de knappe koppen hier.
Maar aan de andere kant....wat @Captain Hook zegt.
Ik denk dat ik blij ga zijn met mijn "nieuwe oude" Fabia die netjes een nieuwe ketting krijgt.
 

Desperado

Forumguru
Aha. Dat is interessant. Dan zijn er of twee soorten of men gaat ervan uit dat deze op de distributie zit.
Excuus voor het :ot:
@Peter-036 je mag deze berichten wel weghalen, zijn denk ik alleen voor mij interessant en ik heb ze wel gezien :D
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Me Zelf

Forumguru
Plasma spray coaten is niet nieuw hoor, dat is echt wel een proven technology. En fantastisch spectaculair om te zien trouwens. Je kunt er heel precies coatings mee aanbrengen, die muur en muurvast zitten en waarvan je eigenschappen ook nog eens kunt instellen (verblijftijd in het plasma kun je bv mee spelen)

Ik ben er 15 jaar geleden nog mee bezig geweest voor een research project. Supercoole techniek, alleen een beetje te duur voor wat we wilden (en je kunt er geen hoek mee om spuiten). Toen was juist coaten van cilinderwanden al 1 van de toepassingen waar de plasma spray coat bedrijven mee liepen te leuren.

Je hoeft je geen zorgen te maken over wisselende samenstellingen van het metaalpoeder, de omschrijving in het artikel is wel beetje onhandig. Je koopt gewoon 1 type metaal in met een specifieke deeltjesgrootte en een vaste samenstelling. Automotive is zo’n behoudende industrie, die gaan niet over 1 nacht ijs met nieuwe ontwikkelingen.
 

laagvlieger

Forumguru
Interessant dat men nog steeds investeert in brandstofmotoren, ben ook benieuwd hoe ver men daadwerkelijk kan gaan in het verbeteren van de efficiëntie van zo'n ouderwets principe. Volgens mij is er binnen 20 jaar nog steeds een ruime keuze aan nieuwe brandstofauto's, al dan niet vergezeld van een kleine elektromotor. Maar dan wel minimaal 1 op 30 :geek:
 
Bovenaan Onderaan