Ander stuur monteren

darkprojectx

Forumguru
Na een aantal jaartjes begint het stuur in mijn fabia 1 combi elegance 2.0 8v uit 2005 minder te worden. Voelt ook niet meer zo lekker aan.
Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om bv het stuur van een andere fabia wat kwa looks en grip beter is te monteren, helaas ook met airbag (hoge kosten).

Mijn huidige stuur is niet meer dan een glad plastic rondje en mijn oog was gevallen op een stuur uit een fabia uit 2015, deze: IMG_20170805_095232.png

Geen poespas op het stuur voor radio etc, gewoon een stuur met claxon en airbag.
De vraag is nu of iemand hiervoor onderdeelnummers weet, of het stuur dezelfde naafas heeft of passend te maken is, en of de airbag ook aangesloten kan worden zonder solderen etc.?

Of zijn er sturen beschikbaar, betaalbaar, uit de fabia 1/ Octavia leeftijd die net als bovenstaand stuur ook wat houvast hebben en ook kwa looks een upgrade zijn maar tevens over airbag beschikken en aansluitbaar zijn? Nu kijk ik tegen dit aan:

IMG_20170805_100612.png
 

Dafut

Lid
Het merendeel van de Skoda stuurtjes (Fabia/Octavia/Citigo/Roomster) zijn uitwisselbaar. Grootste probleem is de airbag stekker. Deze zul je bij de "nieuwere" modellen moeten vervangen door een ouder model stekker, wat in houd dat je moet solderen.

Ik heb nog niet zo lang geleden voor het zelfde dilemma gestaan en heb uiteindelijk via eBay een met leer bekleed stuur gekocht. Betreft een origineel fabia I stuurtje, maar dan voorzien van leer. Stuurtje is hierdoor wel net iets dikker, maar ligt erg goed in de hand.

Fabia_Stuur.jpg

Edit:
Link naar de eBay shop waar ik hem vandaan heb: http://stores.ebay.de/carproject/?_dmd=1&_nkw=fabia
 
Laatst bewerkt:

Huibert

Forumguru
Heb hier nog een nagenoeg nieuw stuur inclusief airbag liggen(kunststof) Komt van fabia van 2013. Wanneer interesse laat maar horen
 

Cordoba

Forumguru
Het stuur dat @Dafut laat zien, lijkt mij gewoon hetzelfde stuur dat @darkprojectx al heeft, alleen met geperforeerd mat leer links en rechts en op de stuur spaken en met mat leer boven en onderaan het stuur. Het origineel is ook met leer bekleed, maar een minder groot deel en met glanzend leer zonder perforaties.
 

Huibert

Forumguru
IMG_20170807_191736.jpg IMG_20170807_191847.jpg IMG_20170807_191710.jpg

Bij deze, interresse laat even via pb weten kunnen we het ook over de prijs hebben.
Stuur is misschien stoffig maar verder onbeschadigd.
 

darkprojectx

Forumguru
Hmm helaas is deze niet veel beter als wat ik nu heb. Ik zoek naar een stuur waar meer houvast in zit. Toch bedankt!
 

turboturbo

Forumguru
Weet je ook dat je je gladde lederen stuur opnieuw ruw kunt maken?
Een trucje is met zo'n witte power spons van de Kruidvat. Overigens is dat niet heel goed voor je leer, dus liefst een echte behandeling (laten) doen.
 

darkprojectx

Forumguru
Bij mij zit er een cheap ass plastic stuur in, zoeen waar zelfs in het midden van de voorkant en achterkant van de ronde rand een harde naad loopt..... Echt.. Passieloos gebouwd dat ding
 

Huibert

Forumguru
Op ebay.de staan ook aanbieders die voor ongeveer 100,- euro een standaard stuur met leer bekleden. Als ik de foto's bekijk ziet dat er heel netjes uit, zoekterm lederlenkrad fabia.
 

Niels83

Forumguru
mijn stuur was versleten. toen heb ik een leren hoes bij ali besteld. deze moetje zelf met naald en draad en er op zetten. het uiterlijk is mwah maar houvast is fijn
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan