Amundsen vervangen door alternatief

HAbb

Nieuw lid
Ik heb nu voor de derde keer in een jaar of zes een defecte Amundsen in twee verschillende Skodas. Nu in een Yeti uit 2017. Niet opstarten en 2x touch screen defect. Het zal vast mijn persoonlijke pech zijn, maar het vertrouwen is wel weg en ik heb echt geen zin meer om er nog weer eens een keer geld in te steken.

Ik ben dus op zoek naar een alternatief. Navigatie zit ik niet echt mee, gebruik ik toch m'n telefoon voor. Radio wel, en vooral ook de functies van de achteruitrijcamera en parkeersensoren. Dus het voor/achter piepen van de sensoren. En de "guides" op het beeld van de camera. Android auto zou fijn zijn.

Heeft iemand een advies op basis van eigen ervaring?

Ik heb zo links en rechts wel wat gevonden, maar vooral de integratie met de camera en parkeersensoren is me niet altijd duidelijk. Ik weet eigenlijk niet eens of die piepjes van de parkeersensoren via het audio systeem lopen of dat het een volledig apart systeem is.
 

hemi24

Forumguru
Los van de nodige Chinese Ali klonen, zijn er eigenlijk maar 2 echte alternatieven: Zenec of Radical.
Over beide is er wel iets te vinden hier op het forum.


 
  • Leuk
Waarderingen: HAbb

EdK

Forumguru
Zelf een Yeti gehad met een Zenec systeem er in !
Was plug and play en nam alle functies die toendertijd in me Yeti zaten 1 op 1 over !
Zat in de Yeti bij aankoop een Swing in en dus geen Navi, dus toen op Zenec uitgekomen en werkte dus prima.
Moest toendertijd de Navi nog wel aanmelden in de BC , maar dit zal bij jou dan niet hoeven omdat je nu al de Navi hebt.
Vermoed ook dat je de orginele GPS antenne zondermeer kunt gebruiken met misschien een verloopstekkertje.
Al je stuurbedienings knoppen weet de zenec ook mee om te gaan en alle info met bv Navi en Radio geeft hij ook weer in je MDF paneel tussen de tellers.
Kaart update vraagt men wel een bedrag voor maar je kunt kiezen voor het nieuwste of van een half jaar of jaar oud kaart materiaal met dus aantrekkelijkere prijzen.
En hun aftersales is naar mijn ervaring ook goed, had in begin wat kleine problemen en ze toen gemaild en had binnen enkele dagen antwoord.
Men bood ook van tijd tot tijd firmware updates aan voor de unit.
Had hem toendertijd aangeschaft bij de Tijger in Tilburg, maar die schijnt niet meer te bestaan !!
 
  • Leuk
Waarderingen: HAbb

HAbb

Nieuw lid
Dank voor de adviezen, ervaringen en suggesties to zo ver. Ik ga er eens op studeren.

Ik heb ondertussen de defecte even uitgebouwd om te testen of de "parkeer piepertjes" dan blijven werken en dat doen ze. Da's dus blijkbaar een redelijk autonoom systeem dat niet via het audio systeem loopt. Scheelt weer een compatibiliteitsvraagje: want blijkbaar niet van toepassing.
 

Rallye

Forumguru
De speaker van de PDC zit inderdaad van oudsher aan de bestuurderszijde in de B-stijl. Ik vind de weergave in het scherm vaak ook wel verduidelijkend.
 

HAbb

Nieuw lid
Nu, een paar weken later zit er een MIC AV8V7 in. Van https://www.mic-autoradio.com/ Ik heb de Zenec overwogen, maar die was nog wel aan de prijs voor m'n bescheiden wensen. En ook de Avison die hierboven voorgesteld werd. Via het Duitse forum kwam MIC in beeld. En google overstroomt je natuurlijk met allerlei vermoedelijk Chinese alternatieven. Niet per se fout, want ik denk dat het gros toch wel uit China komt.

Uiteindelijk heb ik MIC en Avison maar tot short list gebombardeerd uit het grote aanbod. Beide hebben locale (duits resp. nederlandse) vestigingen en support. Toch prettig als je er op moet terugvallen. En dat heb ik prompt gedaan, want in de veelheid aan modellen is er wat onduidelijkheid over of en, zo ja, welke adapterkabel je nodig hebt. Beide een email gestuurd met die vraag. Beide daarna in de follow up een foto van de kabelboom in m'n Yeti. Beide kwamen met een antwoord, maar MIC binnen een dag en Avison deed er een paar dagen over. MIC heeft bovendien op z'n website een goed georganiseerde download pagina voor updates. Al met al presenteert MIC zich wel als een bedrijf dat after sales support redelijk serieus neemt.

De MIC AV8V7 dus. Die zit er nu in en doet wel zo'n beetje wat ik wil. Radio: check. Navigatie: check. Android auto: check. Achteruitrijcamera: check.

Navigatie heb ik o.b.v. voorgeinstalleerde Google maps. Je moet dan nog wel door een paar hoepeltjes springen. Ik heb off-line kaarten geïnstalleerd voor Nederland en omgeving. Daarvoor moet je dan WiFi inschakelen en - in mijn geval - verbinden aan je huisnetwerk. En Google wil dat je je aanmeld met een account. Omdat ik toch een android telefoon heb met Google account allemaal wel te overzien.

Android auto doet het bij mij out of the box. Hij verbindt na inschakelen na een paar seconden met m'n telefoon. Een schoonheidsfoutjes is dat je dan een poosje een scherm van de verbindingssoftware te zien krijgt terwijl je daar natuurlijk helemaal niks van wilt merken. Android auto vergt wel wat accu-inspanning van m'n telefoon, heb ik gemerkt. En als je I.p.v. eerdergenoemde navigatie de navigatie op je telefoon via android auto gebruikt (want altijd actueel en kent files en zo), dan trekt dat de accu in m'n telefoon snel leeg. En dat brengt ons bij het eerste minpunt...

...en wel de USB aansluiting. Die werkt, maar levert amper laadstroom. Zó weinig dat het het leeglopen van de telefoonaccu als je 'm voor android auto gebruikt niet kan voorkomen. Je kunt dus niet onbeperkt je telefoon gebruiken, ook al is 'ie ingeplugd in de USB. Ik denk dat ik een aparte daarvoor in de sigarettenaansteker doe.

Verder valt op dat het scherm erg spiegelt. Overdag is de navigatie maar moeilijk te zien als buiten de zon schijnt. Echt wel een minpunt.

DAB doet het niet echt op de antenne van de Yeti, maar dat deed de Amundsen ook niet. Er is een aparte antenne meegeleverd, maar ik mis het niet echt en heb geen zin in het inbouwen ervan.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

HAbb

Nieuw lid
Voor het totaalplaatje: ik heb m'n defecte Amundsen verkocht aan KMS in Apeldoorn. Win win. Ik toch nog 150 euro terug, bijna de helft van de prijs van de vervanger. Zij een apparaat dat ze prima kunnen refurbishen. En minder e-waste.
 
Bovenaan Onderaan