Amundsen Amundsen update....

  • Onderwerp starter Deleted member 17627
  • Startdatum
D

Deleted member 17627

Hoi,

Hoe kan ik mijn navigatiesysteem updaten??? octavia 2014 BVD
 

Timmer

Donateur
Hier; https://updateportal.skoda-auto.com/nl-be

je houdt je VIN klaar en je huidig sd kaartje uit de wagen, zoekt de mapupdate die je wilt (ifv de geheugenkaart die je hebt, dit MOET een originele van Skoda zijn).
Je maakt een backup van je sd kaart (het kan altijd wel fout gaan), dan formatteer je deze in Fat32, download de bestanden die je nodig hebt, unzip en kopier de unzipte bestanden naar de sd.
Die steek je in de wagen en klaar :)

De zoekfunctie had je ook kunnen helpen ;)
 
Mijn sd kaartje Skoda heeft 16 GB: Je kunt kiezen tussen verschillende mappen Als je gans EUROPA
( ECE A1 2020 13.00 GB )neemt, raadt Skoda een sd kaart aan van 32 GB:
Maar die gaat ook perfect op mijn 16 GB kaartje
Ik heb echter ECE 5 2020 7.00 GB genomen (al onze buurlanden zonder Spanje en de vroegere Oostbloklanden.)
Wel heb ik gans Europa opgeladen op een geheugenstick. Moest ik beslissen on naar een van die landen te reizen is het snel verwisseld, wel altijd het origineel kaartje gebruiken in uw wagen
 

AndreM

Forumguru
@albano

in 2014 heb ik ooit deze handleiding gemaakt voor de Amundsen.
Ik zeg nogmaals, NOOIT je kaartje formatteren, hiermee verdwijnt het verborgen bestandje waarmee je Navi het kaartje herkend.
Doe je dit wel, dan heb je grote kans dat je aan kan sluiten bij de vele duizenden die je voor zijn gegaan en bij de dealer een nieuw kaartje konden aanschaffen.


Jou auto is ouder dan 3 jaar en bij dat model kon je max. 3 jaar, 2x per jaar, gratis een update van de kaarten krijgen. Bij de nieuwe Skoda's krijg je nu life time update en is 3 jaar komen te vervallen.
Er zijn misschien nog wel andere wegen te bewandelen om aan nieuwe kaarten te komen en dat kan je vinden in één van de Amundsen MIB topics.

Mocht je toch nog nieuwere kaarten kunnen vinden dan heb ik hier het stappenplan om de kaarten op de SD te krijgen. De eerste 5 stappen kan je overslaan, want dat zal bij jou niet meer werken.

Hierbij een UPDATE voor het downloaden en plaatsen van de mappen op een SD kaartje van Amundsen op de nieuwe manier.

Stap 1:
Ga naar de website http:/www.navigation.com/skoda-nl

Stap 2: Klik op "Meer informatie"

Stap 3: Vul het VIN nummer van de auto in, deze is te vinden onderaan de voorruit van de auto aan de bestuurders zijde.

Stap 4: Klik op "Find Updates" en klik daarna op "Download Maps", hiermee wordt een tool gedownload wat je moet gebruiken om de kaarten te downloaden.

Stap 5: Installeer de tool (Downloader.exe) en klik daarna op "Download"

Stap 6: Na het downloaden ga je naar de map waar het bestand is opgeslagen en maak je een nieuwe map aan waar je, in dit geval het P45_N60S3MIBS2_EU_NT_Q1.14.zip bestand in zet, anders weet je straks niet welke bestanden je voor de kaarten moet gebruiken.

Stap 7: Pak het Zip bestand uit met WinRar (± 10 min.) en klaar zijn de kaarten. WinRar is een freeware wat gratis is te downloaden (http://www.winrar.nl/), het werkt goed zonder problemen op Windows7 en 10 en is ook voor andere besturings-systemen te verkrijgen.

Stap 8: Neem het SD kaartje van de Amundsen, gebruik geen andere want deze werkt niet (zie uitleg) en maak een backup van het oude kaartmateriaal. Waarom backup, mochten de nieuwe kaarten niet werken, kan je de oude weer terug zetten!

Uitleg: Formatteer NOOIT volledig de SD kaart, wil je dit wel doen doe het dan d.m.v. SNEL formatteren. Beter is de mappen die op de kaart staan op je HDD van je pc te zetten als back-up (knippen - plakken) en de nieuwe mappen op de SD kaart plaatsen zonder te formatteren.
(De rede hiervoor is namelijk, dat er verborgen data op de SD kaart is geschreven waarmee de navigatie de software herkend, dit is niet te zien in de verkenner van je pc. En heb je het toch volledig geformatteerd, dan kan je langs de dealer voor een bezoekje met de eventuele kosten)

Stap 9: Zet het nieuwe kaartmateriaal (de complete map Markets en DBInfo.txt) op de Amundsen SD kaart.

Stap 10: Stop het SD kaartje in de Amundsen navigatie en je kan weer een half jaartje vooruit.


Op deze volgorde heb ik het altijd gedaan zonder problemen.
Succes ermee! :thumbsup:
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zeg nogmaals, NOOIT je kaartje formatteren
De instructies op de officiële SEAT kaartupdatesite geven ondubbelzinnig aan dat het kaartje WEL geformatteerd moet worden. Kennelijk blijft het verborgen bestandje (in een verborgen partitie?) dan gewoon bewaard.

Dat de update bij mij toch niet lukte komt doordat ik volgens Pon na het einde van de 3 jaar Mapcare periode bleek te zitten, ondanks dat er op dat moment nog 3 maanden te gaan waren tot 3 jaar na datum eerste toelating op het kentekenbewijs. Auto blijkt namelijk al 7 maanden voordien te zijn geproduceerd en blijkbaar begint de termijn dan te lopen (maar die discussie loopt nog, ook voor wat betreft de juiste afloopdatum van de 4-jaars garantieperiode op de auto...).
Hoe dan ook, na de mislukte update heb ik de kaart opnieuw geformatteerd en vervolgens de backup teruggezet - werkt als vanouds.
 

hemi24

Forumguru
Bij het formatteren hangt af er van welke methode je gebruikt en wat het besturingssysteem van de computer is.

Maar over het algemeen zou ik adviseren: niet doen!
 

EdK

Forumguru
Maaak jij je druk over je VAG navigatie ??
Je doet toch alles met de maandelijks te updaten TOMmIE TOMmIE ??:pieker:
 

AndreM

Forumguru
Zelf ben ik afgestapt van de originele Navi.
Toen ik mijn auto kreeg in 2018 waren de kaarten al 2 jaar verouderd.
Een update hoort er niet bij, dat kost je €199,- bij Slopel.
Omdat ik steeds vaker adressen tegen kwam die mijn Navi niet kende, ben ik met Apple CAR Play verschillende navigatie apps uit gaan proberen.
Mijn ervaring is dat Google Maps het fijnste is in gebruik.
Je download eenmalig de kaart van Nederland (1Gb) en er wordt alleen data gebruikt voor file en wegwerkzaamheden omleidingen en werkt zelfs in de steden super.

Het mooiste is eigenlijk in de Citigo van mijn vrouw.
Daar gebruik je de telefoon als navigatie waarvoor een speciale houder zit op het dashboard.
Geen gezeur met update, gewoon Google Maps gebruiken en via een Skoda app wordt je telefoon ook een display voor de boordcomputer.
 
Bovenaan Onderaan