Amundsen Amundsen + in Superb II 2012

Pieter_G

Nieuw lid
Zojuist een hele fijne auto gekocht. Superb II uit 2012 met Amundsen +
Natuurlijk is er het grote Amundsen topic... met meer dan 3000 posts waarin ik door de bomen het bos niet kan vinden. Amundsen met en zonder plus, MIB en weet ik veel hoeveel versies nog meer.... te veel om nog een antwoord op een vraag te vinden.... tenminste voor een nieuweling en leek als ik...

Wat ik kan zien in de versie die ik heb is:
Onderdeelnummer: 3T0035192H ( en als ik daarop zoek weer een wir war van mogelijkheden )
Software versie: 0319
Systeem Hardwareversie: H52
Navigatiegegevens: onderdeelnr.: 3AA919866
Navigatiegegevens gegevensdrag.:EUR_W_0038

Mijn Bluetooth connection voor mijn Galaxy S7 heb ik moeten instellen in een menu in het maxidotschermpje... duurde even dat ik doorhad dat de pincode niet dezelfde pincode is als die eerst wordt getoond, maar die van de sim card van je mobiel... stomme ikke... gelukkig een PUK code bij de hand...
Any way, bellen werkt prima, bluetooth connectie voor muziek werkt ook nog.. alleen geen afspeellijst in het scherm van de superb.. moet de muziek kiezen op mijn Galaxy.

Maar vervelender... Wat blijkt nu is dat de sim card volledig is gekaapt. Ik kan niet meer mijn mobiel gebruiken om bijvoorbeeld iets op te zoeken, snel een hotel te boeken enzovoorts.. de auto heeft de sim card.... en ik vind Flitsmeister ook wel fijn....

Kan dat anders? Kan de kaart in plaats van overgenomen ook gewoon gedeeld worden? Kan ik ook gebruik maken van handsfree bellen als de sim card helemaal niet wordt "gebruikt" door het Amundsen + systeem?
Aansluiten middels de USB kabel in de middenconsole geeft USB errors... bij herhaling...

Wat is er mogelijk? Heb ik een software update nodig?
 

Rallye

Forumguru
Ik vind dit toch meer iets voor het Amundsen topic dan voor een apart topic. Ik zal een mod vragen het te verplaatsen.

Het lijkt erop dat jouw Samsung het rSap-protocol aan heeft staan, zodat de carkit je simkaart overneemt. Vandaar dat je mogelijk je simpincode moest intoetsen (mijn iPhone heeft dit protocol niet en ik ben nooit om mijn simpincode gevraagd). Volgens mij heb je daar toestemming voor moeten geven.

Ik zou eens kijken hoe je toestemming kunt geven voor verschillende bluetooth-protocols. Daarvoor zou ik de telefoon uit het systeem en het systeem uit de telefoon verwijderen en opnieuw koppelen. Kijk dan waar je toestemming voor moet geven. Mogelijk is vooraf ook op je telefoon in te stellen welk protocol moet worden gebruikt?

Ovr de mogelijkheden van de afspeelllijst kan ik je niets zeggen.
 

Peterson

Actief lid
Bij Volkswagen gaat deze onder de naam rns315(zoekt makkelijker).
Ik heb bijna het idee dat de vorige eigenaar een vreemde Bluetooth unit heeft ingebouwd!
Zelf heb ik er ook een, maar deze sluit je gewoon aan onder het knopje phone op de radio zelf.. Daarnaast is de telefoon niet gekaapt door de auto zoals jij omschrijft..
 

Bakkertje

Forumguru
Je hebt een premium carkit en hebt je toestel via rSAP (zoals @Rallye al aangeeft) gekoppeld, dat is ook de reden waarom je geen afspeellijsten ziet. Overigens heb je ook geen dataverbinding meer zodra de telefoon gekoppeld is (maar dat even terzijde). Je kunt kijken of je in je maxidot kunt kiezen op welke manier de carkit koppeld, premium of niet (ik weet even niet meer hoe het er exact instaat). Je kunt dat alleen via je maxidot menu aanpassen, niet op de radio.

Het is ook geen vreemde unit, dat is gewoon de standaard van toen. De module zit onder de vloerbedekking aan de bijrijders kant (onder de stoel) en als je er echt last van hebt kun je er een andere plaatsen.
 

Pieter_G

Nieuw lid
Ik vind dit toch meer iets voor het Amundsen topic dan voor een apart topic. Ik zal een mod vragen het te verplaatsen.

Nee liever niet.. ik kan al niks vinden in 3000+ reacties... een ander vast ook niet. In het "Amundsen Topic vindt een ander je onderstaande oplossing nooit meer terug.

Het lijkt erop dat jouw Samsung het rSap-protocol aan heeft staan, zodat de carkit je simkaart overneemt. Vandaar dat je mogelijk je simpincode moest intoetsen (mijn iPhone heeft dit protocol niet en ik ben nooit om mijn simpincode gevraagd). Volgens mij heb je daar toestemming voor moeten geven.

Hier heb je helemaal raakgeschoten! .. idd.. vanochtend gekeken, ik had toegang tot sim-kaart aanstaan... als ik het uitzet, heb ik weer steeds de beschikking over de telefoon én ook hands free.. hoera! Dank voor je hulp!

Nu nog es kijken hoe het zit met de speellijsten.

Het is ook geen vreemde unit, dat is gewoon de standaard van toen. De module zit onder de vloerbedekking aan de bijrijders kant (onder de stoel) en als je er echt last van hebt kun je er een andere plaatsen.

Dit is interessant... dus een andere uitgebreidere losse blue tooth module bepaald wat de Amundsen + er mee kan?
Is zoiets los te kopen? Waar herken ik de verschillende versies aan? Of is het een Amundsen + software update die de settings ook beschikbaar maken op het grote display ipv alleen de maxidot?
 

Bakkertje

Forumguru
@Pieter_G Daar is al zoveel over geschreven ..
De Amundsen+ (of RNS315) heeft standaard geen bluetooth aan boord, er zijn VW uitzonderingen waarbij er wel bluetooth hardware inzit, maar die zit niet in jouw Superb.
De bluetooth module is gekoppeld via de CAN bus waardoor je hem kunt bedienen via de Amundsen+ en je Maxidot.
Er zijn versies met zowel rSAP als HSP (Handsfree Protocol) ondersteuning en zelfs met Wi-Fi. Verder is er nog onderscheid tussen wel of geen adresboek ondersteuning en audio via bluetooth.

Linkje naar het overzicht:
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Telephone_Retrofitting
 

Pieter_G

Nieuw lid
@Bakkertje dank je.. Ik zal dus onder de stoel moeten kruipen om te kijken wat voor module er nu inzit... dan weet ik wellicht wat het allemaal technisch kan. Het overzicht vind ik niet echt duidelijk.. de afkortingen refereren aan kolommen die er niet zijn lijkt het.. maar ik ben ook maar een leek.
Maar stel dat je een andere zou plaatsen.. ik neem aan dat het stekker los, uitnemen, andere erin, stekkertje aansluiten is? Of moet er dan ook nog een hoop aan de software van de Amundsen + worden geupgrade?
 

Bakkertje

Forumguru
Het is inderdaad een kwestie van omsteken @Pieter_G Je hoeft niet onder de stoel te kruipen ;)
Gewoon naar achteren schuiven en dan kun je er al bij.
Uitlezen met VCDS kan ook, dan heb je het type ook.
 

Pieter_G

Nieuw lid
@Bakkertje Ik schuif de stoel wel naar achter... VCDS is mij onbekend en als ik daarop zoek kom ik nog es een ton aan mij verwarrende info tegen VCDS, OBD, OBD2 en prijzen varierend tussen 25 en 600 euro.... beetje overdaad.
Het is me al verwarrend genoeg... De ene afkorting wordt opgevolgd door de ander...

Eer schijnt al een heel arsenaal aan "3T0035192x" te zijn.. voor de kleine letter x kun je al het halve alfabet invullen... ook al weer bepalend voor wat het wel of niet kan... en nergens een deugdelijk overzicht van wat en hoe... google is even niet mijn beste vriend :(
 

andrehj

Forumguru
Een S2 met modeljaar 2012 heeft een rsap carkit type 3C8 035 730 B. Deze kun je uitwisselen met de 3C8 035 730 D of E. Deze laatste twee hebben ook Wifi, zodat je telefoon via de wifi zijn internetverbinding weer terugkrijgt.
Na uitwisselen wel even coderen met VCDS of VCP.
Ik heb dat in mijn MJ 2012 S2 ook gedaaan en daar geen seconde spijt van gehad. Want de combinatie van rsap en wifi is werkelijk perfect omdat je je internet verbinding via de wifi weer terugkrijgt. Bovendien gebruik je dan zowel voor bellen als data je dakantenne, waardoor de ontvangst veel beter is en je altijd en overal prima bereik hebt.
Enig nadeel van deze constructie: de carkits ondersteunen geen 4G, maar alleen 3G. Momenteel zit ik bij Simyo waar dit geen probleem is, maar bij sommige providers zou dit wel een probleem kunnen worden.

Even googlen op bovenstaande nummers en dit forum levert je trouwens ook al veel info op, want ik heb dit hier al diverse malen geschreven.
 

Pieter_G

Nieuw lid
3C8 035 730 C zit er in.
Is er ergens een overzicht te vinden van deze apparaten met de verschillen?
Het zou wel fijn zijn.. stel ik vervang het voor een D en een E, F, G whatever, was toch achteraf nog leuker...
 

Bakkertje

Forumguru
Dat kun je terugvinden in de link die ik eerder gedeeld heb.
Het eerste stukje (3t, 3C, 1K, etc zegt voor welke type auto die gemaakt is. 1z is de octavia, de 3t de Superb etc..
De modules zijn verder identiek. Het laatste stukje daar gaat het om, een 730-<letter>
 

Pieter_G

Nieuw lid
@Bakkertje ah yes! Silly me. Zijn er ook zulke overzichten voor de Amundsen + ? zelf? Daar zal die laatste letter er ook wel toe doen...
Anyway als ik het zo lees kunnen A, B en C hetzelfde... en D en E ook. er zou toch iets verschillends aan moeten zijn lijkt me... ik zie nu geen verschil in mogelijkheden....

Dit is mischien iets om dan op de kennisbank te zetten?
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
E is de laatste versie. Verschil met D is onbekend (maar minimaal). De rest heb ik al geschreven. Vergeet niet dat je de codering van de huidige nodig hebt voor de nieuwe (dus niet eerst uitbouwen, maar eerst met VCDS of VCP de coderingen van de huidige bewaren).
 

Pieter_G

Nieuw lid
En dan vind ik toch ook wat over de Amundsen + op https://www.skodacommunity.de/threa...d-octavia-2-yeti-superb-ii-nachruesten.88413/

full


Dat weten we dan ook weer.. ik heb geen DAB... ik denk wel dat er nog meer verschillen zullen zijn... iemand?
Als we dit nou eens completeren kunnen we wellicht één artikel in de kennisbank zetten...

Want er is meer.....kom ik op die duitse site tegen: FSE is FreiSprechEinrichtung... dat zou over de aansluiting met stekker in de middenconsole moeten kunnen.
Ik kom nogal es tegen dat dat niet werkt met de Samsung Galaxy NA de Galaxy S5.... jammer ik heb 7 en geen enkel ander toestel om het mee te testen... de S7 doet niks anders dan opladen op dat stekkertje... handig toch.. maar niet compleet...
 

Bakkertje

Forumguru
Er zijn rns315’s met Bluetooth inderdaad. De Amundsen+ zijn er zover mij bekend geen met Bluetooth.
Als er Bluetooth inzit kun je die met Vcds activeren. Daarna moet er nog een microfoon ingebouwd worden.

De toestellen met Bluetooth hebben een een sticker op het toestel met een Bluetooth Mac adres.
 

Pieter_G

Nieuw lid
Ik heb een blue tooth module onder de stoel.. dat werkt allemaal. :)

Is dus een 3C... volgens jou verhaal boven zou het voor een Superb met 3T... moeten beginnen. Zou dat functioneel kunnen uitmaken? 3C is een volkswagen passat... is dat correct?
 
Bovenaan Onderaan