Alternatieve kabelbooom

Wvandervrugt

Nieuw lid
Goedendag,

Ik ben sinds kort een trotse eigenaar van een Skoda Octavia 2.0 uit 2006. Deze heb ik voor een scherpe prijs kunnen aanschaffen, wetende dat er een en ander aan het inmiddels bekende probleem van de elektrische installatie moest gebeuren. Rechtsachter werkte helemaal niets. Hier was de raammotor los gekoppeld en links voor werkt de CV niet.

Inmiddels heb ik rechtsachter de raammotor vervangen. Behalve de schakelaar om de ruit naar beneden te doen wekt de CV en de bediening vanaf bestuurderskant wel weer

Nu ben ik voor de CV linksvoor in Apeldoorn geweest. Na onderzoek kwam naar voren dat wellicht hier ook de raammotor defect was. Alleen komt deze raammotor uit 2016. Ikzelf denk dat er in de kabelboom een breuk zit.

Ik ben al een tijd op zoek naar een andere kabelboom maar deze zijn niet te vinden. Kan ik ook een kabelboom gebruiken van een ander merk uit de VW groep? En zo ja welk merk en type
 

Wvandervrugt

Nieuw lid
Hallo Michelv.

Bedankt voor je reactie.

Ik kreeg dat ook te horen bij een sloperij waar ik was. Hij wees mij een vw bora uit 2005 aan. Bij het demonteren van de kabelboom kwam ik erachter dat de aansluiting onder het dashbord anders is.

Bij mijn auto heb ik een stekker en een losse aardedraad die onder het dashbord is aangesloten, terwijl deze Bora maar 1 stekker heeft.
 

Wvandervrugt

Nieuw lid
Even een update. Kabelboom golf type 5 past niet. Er zitten andere stekkers aan. Golf type 4 heeft wel dezelfde stekkers. Alleen de aansluiting onder het dashboard zit anders in elkaar. De stekker is gelijk alleen heeft de Skoda een extra aardedraad aansluiting.

Daarnaast als alles wel klopt is de kabelboom van de golf te kort.

Heb er nu heel wat uurtjes inzitten de afgelopen periode en ben er voorlopig even klaar mee. Na de vakantie ga ik er verder mee

Ps kan het ook zijn dat het probleem in het slot zit omdat alleen de CV van de bestuurderskant niet werkt?
 

turboturbo

Forumguru
Skoda Octavia 2.0 uit 2006
Weet je zeker dat het een type II (1Z) is? Gezien de compatibiliteit met de Golf 4 kabelboom/stekker....

Op deze foto zie je links een type II, rechts een type I.
Skoda_Octavia_vRS_Mk.1_%26_Mk.2_%287858742136%29.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Ah dank voor de foto. Dan is het idd een type I (1U) bouwjaren 1997-2004, maarrrr de combi is nog doorgeproduceerd tot in zelfs 2010! naast de Octavia II (1Z)

Voor wat betreft je vraag, dan passen - waarschijnlijk - kabelbomen van de Seat Leon 1M en de VW Golf 4.
En mogelijk ook Audi A3 8L.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Zoals @turboturbo al aangeeft is de combi veel langer geleverd dan de overeenkomstige hatchback (met sedan-looks), daardoor ga je op basis van het bouwjaar makkelijk in de fout voor onderdelen. Andere optie dan de Leon/Golf is misschien de A4 geschikt als donorauto, ik ga er vanuit dat de Exeo te veel afwijkt, maar mogelijk dat een er meer mogelijke donoren zijn (bijv. Touran?). Je kunt ook proberen om te zoeken op motorcode (AZJ in dit geval).
 

Wvandervrugt

Nieuw lid
@turboturbo en @Cordoba bedankt voor jullie reactie. Het wordt er voor mij zo niet makkelijker van. Zoals ik al zei Golf type 4 is geen goede donor. Alles klopt behalve lengte (dat kan ik wel oplossen). Maar wat belangrijker is de extra (bruine) aardedraad die de kabelboom heeft (los van de kabelboom zelf) in mijn auto onder het dashboard.

@Cordoba. Waar moet ik precies opletten met de motorcode?
 

Cordoba

Forumguru
Je kunt een donorauto zoeken op basis van merk/model/bouwjaar, maar je kunt ook gewoon met alleen dezelfde motorcode zoeken naar onderdelen zoals een kabelboom. Vaak vind je op basis van motorcode motoren en daaraan gerelateerde onderdelen, maar soms ook kabelbomen. Als je op de site schadeauto's gaat zoeken, moet je allereerst opletten dat je in het stuk 'demontage-auto's' zit, en dan kun (herstel: kon) je ook op motorcode zoeken (edit dat kon in het verleden, maar lijkt sinds de vernieuwing van de site niet meer te kunnen). Op de site 'Auto-onderdelen' kan dat bijvoorbeeld nog wel.
 

ronald_j

Actief lid
Gezien de tijd die het je kost om een geschikte donor te vinden, is het niet handiger om gewoon een paar stukken draad te vervangen in de bestaande kabelboom? Is wel een boel werk, maar vrij recht-toe-recht-aan.
 

Wvandervrugt

Nieuw lid
Daar zit wat in. Alleen dan moet ik wel weten welke draden respectievelijk de CV en de elektrische buitenspiegel gebruiken
 

oco1979

Forumguru
KABELBOOM niet doorgemeten met multimeter of je draadbreukhebt of weerstand ?

Maar een tweedehands kabelboom nemen :pieker:

nieuwe nemen of oude herstellen of laten maken lijk me beter oplossing.

Want als er ergens een probleem is die veel voorkomt zal die tweedehands idem slecht zijn

Sommige dingen kan je tweedehands doen maar bedrading is bepaalde risico....
 
Bovenaan Onderaan