Alle remlichten werken niet meer.

Talie

Nieuw lid
Hallo allemaal daar was ik weer.
Nou zoals de titel het al zegt mij remlichten doen het niet meer wat kan het zijn.
Ook knippert op me dashboard de gloeispiraal geel heeft dit te maken met de remverlichting.
Ik hoop snel van jullie te horen.
Oja de derde remlicht werkt ook niet dusa echt alles doet het niet.
Alvast bedankt en tot hoors.

Skoda fabia hatchback sdi 1,9.

WesleyJD

Banned
Misschien de remlicht sensor. Weet noet of Skoda deze heeft maar Seat vroeger wel. Zit bij het rempendaal ergens.

andrehj

Forumguru
Ondanks dat ik het met Ronnie eens ben dat dit de meest waarschijnlijke veroorzaker is, is de methode natuurlijk fout. Normaliter ga je eerst analyseren waar het probleem zit, en pas daarna ga je het onderdeel waarvan je dan zeker weet dat die de veroorzaker is van het probleem vervangen. Zeker een simpel onderdeel als een schakelaar kun je gewoon uitbouwen en even met een multimeter doormeten. Als daarmee blijkt dat deze inderdaad defect is, koop je een nieuwe.
Helaas werken veel garages anders. Veel onderdelen worden lukraak (en op kosten van de klant) vervangen, zonder aan een goede probleemanalyse te doen.
Voor mij was dit één van de redenen om VCDS aan te schaffen, zodat ik tenminste zelf (een deel van) die analyse kan doen.

Talie

Nieuw lid
Hallo

IK heb alle zekeringen nagekeken en er is er geen 1 kapot tenminste zo op het oog
De lichten zijn ook niet kapot ook op het oog.
Die remsensor waar zit die precies ik heb gekeken en zag alleen achter de rem een soort afstandhouder van schroefdraad luikt het wel.
IK ben niet heel technisch dus weet me god niet waar het precies zit
Maar kan die gloeilamp die nu knipperd in me dashboard ermee te maken hebben of is dat normaal dat die gaat branden als er wat mis is met de verlichting

Alvast bedankt voor jullie meedenken

Ronnie

Forumguru
Remlichtschakelaar zit boven het rempedaal gemonteerd, het pedaal rust er als het ware tegenaan.

Talie

Nieuw lid
Oke dus echt helemaal bovenaan en niet aan de achterkant.
Die aan de achterkant leek meer een afstandhouder ofzo.
Krij is dat er zo uit of moet er iets speciaals mee gebeuren.
En weet u of die gloeispiraal hir iets mee te maken heef en wat de sensor ongeveer kost.

Ronnie

Forumguru
De "afstandshouder" is de as welke naar de rembekrachtiger/rempomp loopt.
Er is enige technische vaardigheid/kennis voor nodig om de schakelaar te vervangen. (handigheidje).....
Schakelaar kost zo'n € 15,-.

Talie

Nieuw lid
Oek bedankt Ronnie ik ga het morgen gewoon proberen.
Eerst even kijken waar die precies zit en dan met beleid eraf halen.
Jullie horen het van mij als het is geluk of niet is gelukt.

whalertje35

Actief lid
De remlichtschakelaar is defect, dit wordt aangegeven door het knipperende gloeispiraal lampje.
Ik heb dit ook gehad bij mijn Golf 4 TDI.

Schakelaar vervangen, is zo gepiept. Kabel los maken, remlichtschakelaar kwart slag draaien om er uit te halen en vice versa met de nieuwe.

Wild Chocolate

Senior Member
Ondanks dat ik het met Ronnie eens ben dat dit de meest waarschijnlijke veroorzaker is, is de methode natuurlijk fout. Normaliter ga je eerst analyseren waar het probleem zit, en pas daarna ga je het onderdeel waarvan je dan zeker weet dat die de veroorzaker is van het probleem vervangen. Zeker een simpel onderdeel als een schakelaar kun je gewoon uitbouwen en even met een multimeter doormeten. Als daarmee blijkt dat deze inderdaad defect is, koop je een nieuwe.
Helaas werken veel garages anders. Veel onderdelen worden lukraak (en op kosten van de klant) vervangen, zonder aan een goede probleemanalyse te doen.
Voor mij was dit één van de redenen om VCDS aan te schaffen, zodat ik tenminste zelf (een deel van) die analyse kan doen.

Hoewel ik het in de basis met je eens ben, moet je je in dit geval afvragen als je 30 euro arbeid besteedt (half uur werk zal er toch wel inzitten, schat ik) aan het uit- en inbouwen van de schakelaar, of je dan niet het onderdeel van 15 euro het beste gelijk vervangt. Natuurlijk kan je hem doormeten, dan kost de diagnose dus 30 euro. Nu weet je voor 45 euro 99,9% zeker dat de schakelaar goed is. Terwijl je met doormeten niet voor 100% uitsluit dat hij door het uitbouwen het tijdelijk weer is gaan doen (misschien door een tikje net weer iets op z'n plek geschoten).

Zo heeft men op mijn werk momenteel twijfels over de juiste werking van een aantal relais, die kosten 5 euro per stuk. Dan kan je ze beter gewoon alle 20 vervangen, dan heb je voor 100 euro en 1 uur werk weer wat onzekerheid uitgesloten... Voor de beeldvorming, als er 1 zo'n relais uitvalt, staan we zomaar een uur stil en dat kost zo €1000,-

Zoals aangegeven, in andere situaties ben ik het 100% met je eens. En in z'n algemeenheid vind ik ook dat men bij veel garages te snel lukraak onderdelen vervangt.

Chatslet

Forumguru
Tje, je hebt er nou eenmaal prutsers tussen zitten. Maar, uiteindelijk blijft het gewoon allemaal techniek.

Talie

Nieuw lid
Sorry voor de late reactie
Maar het is gelukt hoor inderdaad de remlichtschakelaar
Had eerst die van de kopeling eruit gehaald hahahahaha das een andere dacht al hum
Maar het is dus weer in orde
Wat is eigenlijk de doel van die schakelaar op de koppelingspendaal.
Iedereen weer erg bedankt voor de hulp

Talie

Nieuw lid
Wanneer je het koppelingspedaal intrapt schakelt deze schakelaar de cruisecontrol uit.

Ik heb geen cruisecontrol volgens mij haha.
Of zit die drukregelaar er standaard geewoon in.
Anders ga ik ff opzoek naar de cruise control whahah :shocked:

Chatslet

Forumguru
Cruise control is als het goed is gewoon een kwestie van een schakelaar plaatsen en met VCDS aan geven dat je cruise control hebt.

Cordoba

Forumguru
CC vraag sowieso andere hendel aan de stuurkolom, en ik dacht bij de meeste uitvoeringen ook nog een draadje dat extra getrokken moet worden. Schakelaar op koppelingspedaal zal standaard op alle uitvoeringen zitten.

Bovenaan Onderaan