Ondanks dat ik het met Ronnie eens ben dat dit de meest waarschijnlijke veroorzaker is, is de methode natuurlijk fout. Normaliter ga je eerst analyseren waar het probleem zit, en pas daarna ga je het onderdeel waarvan je dan zeker weet dat die de veroorzaker is van het probleem vervangen. Zeker een simpel onderdeel als een schakelaar kun je gewoon uitbouwen en even met een multimeter doormeten. Als daarmee blijkt dat deze inderdaad defect is, koop je een nieuwe.
Helaas werken veel garages anders. Veel onderdelen worden lukraak (en op kosten van de klant) vervangen, zonder aan een goede probleemanalyse te doen.
Voor mij was dit één van de redenen om VCDS aan te schaffen, zodat ik tenminste zelf (een deel van) die analyse kan doen.
Hoewel ik het in de basis met je eens ben, moet je je in dit geval afvragen als je 30 euro arbeid besteedt (half uur werk zal er toch wel inzitten, schat ik) aan het uit- en inbouwen van de schakelaar, of je dan niet het onderdeel van 15 euro het beste gelijk vervangt. Natuurlijk kan je hem doormeten, dan kost de diagnose dus 30 euro. Nu weet je voor 45 euro 99,9% zeker dat de schakelaar goed is. Terwijl je met doormeten niet voor 100% uitsluit dat hij door het uitbouwen het tijdelijk weer is gaan doen (misschien door een tikje net weer iets op z'n plek geschoten).
Zo heeft men op mijn werk momenteel twijfels over de juiste werking van een aantal relais, die kosten 5 euro per stuk. Dan kan je ze beter gewoon alle 20 vervangen, dan heb je voor 100 euro en 1 uur werk weer wat onzekerheid uitgesloten... Voor de beeldvorming, als er 1 zo'n relais uitvalt, staan we zomaar een uur stil en dat kost zo €1000,-
Zoals aangegeven, in andere situaties ben ik het 100% met je eens. En in z'n algemeenheid vind ik ook dat men bij veel garages te snel lukraak onderdelen vervangt.