Algemene vragen multimedia Octavia

Hallo allemaal!

ik heb deze week mijn tweedehands Skoda Octavia Break mogen ophalen.
Rijplezier tot en met, dus dat zit allemaal héél goed.

Alleen heb ik toch vrij grote moeite om wegwijs te geraken in het multimediasysteem.
De auto komt van een firma uit het Brusselse Gewest, dus de handleiding is in het Frans. Voor mij kon dit dus evengoed Chinees zijn... Veel hulp haal ik er dus niet uit.

Het is een Octavia met bouwjaar 12/13, eerste inschrijving was 02/14.

Ik ben al enkele dagen aan het zoeken op net achter informatie, maar ik kom eigenlijk veel tegenstrijdige informatie tegen.

Kan er mij iemand vertellen wat voor systeem ik zou hebben? Ik lees dat er 3 opties kunnen zijn, namelijk Bolero, Amundsen en Columbus?

Tevens heb ik grote moeite om mijn muziek te spelen.
Heb een Ipod Classic van 120 GB, als ik deze op de usb aansluiting aansluit begint de Ipod op te laten, maar kan ik geen muziek afspelen. Het usb systeem word namelijk niet herkend/gevonden.

Vervolgens heb ik deze op de aux ingang aangesloten, muziek kan worden afgespeeld maar kan niet worden bediend via het scherm. Wat natuurlijk ook heel jammer is en nagenoeg vervelend.

Nadien heb ik een SD-kaartje geplaatst die hier nog in huis lag met enkele albums erop. Ging wel maar was erg onduidelijk. ( mapjes door elkaar en dergelijke Zit met een Macbook thuis en dit SD kaartje moet dan vervolgens geformatteerd worden voor mac en windows ( aangezien het skoda systeem op een windows-achtig systeem werkt? )

Uiteindelijk besloten om mijn externe harde schijf aan te sluiten op de USB, tot mijn verwondering werkte dit dus wél. Alleen gaat alles vrij traag en heeft de auto grote moeite om de 180 GB aan muziek te verteren.
Dit doe ik dus niet meer, mede moest mijn externe schijf kapot gaan ik ook al mijn muziek kwijt ben.

Dus, iemand die mij tips kan geven hoe ik dit het beste aanpak?
Heb nu een nieuw SD-kaartje van 32G in SDHC formaat gekocht.
Maar als iemand mij een idee kan geven hoe ik het best muziek/foto's/radiologos/... upload en toch overzichtelijk kan blijven zou dit ideaal zijn.

Tevens zit er in de 2de SD kaart sleuf een kaartje met maps voor de GPS, zonder dit kaartje werkt de navigatie niet. Enig idee om dit te omzeilen? Zodat ik 2 kaartjes met Muziek kan uploaden ?

Alvast bedankt om dit door te lezen. Best omslachtig, dus mijn excuses hiervoor.

Vriendelijke groet,
Dimitri

Edit:

onderdeelnummer apparaat: 5E0035874A
hardware: 040
software: 0421
database navigatie: 5E0919866E 0034 ECE 2013/14
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Instructieboekjes van een Octavia III zoals jij hebt vind je hier: http://www.skoda-auto.com/en/mini-apps/owners-manuals/pages/octavia.aspx Even de juiste bouwmaand en de taal ingeven. Dan kun je ook de handleiding voor je radio/navi downloaden (gevonden door te googelen op “handleiding octavia”).

Als je navigatie in je auto hebt is het geen Bolero, want die heeft geen navigatie. Dan is het een Amundsen of Columbus.

Als je het onderdeelnummer van je apparaat googelt kom je verschilende malen het woord Amundsen tegen. Dat zal het dus wel zijn. Dat is de navigatie met (toen nog) het kleine scherm. Op de pagina van Skoda met de instructieboekjes staan ook plaatjes van de navi’s.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Als je het onderdeelnummer van je apparaat googelt kom je verschilende malen het woord Amundsen tegen. Dat zal het dus wel zijn.
Moet wel de Amundsun wezen daar de kaarten op SD kaart staan, dat is volgens mij met de Columbus nooit geweest daar die een ingebouwde HD heeft waar kaart materiaal op staat.
Blijft alleen over welk model Amundsun je hebt, en dit kun je best doen door hier even een foto te plaatsen van je systeem. Dan aan de hand van model dat we op plaatje zien dan zijn er hier zeker wel leden die je dan het modelnummer kunnen geven.
 

Rallye

Forumguru
Kaartmateriaal op de SD-kaart betekent inderdaad Amundsen. Kaartupdates en radiologos vind je hier: http://updateportal.skoda-auto.com/ (wel je VIN invullen). De radiologos moet je per zender vanaf de USB of SD installeren, tenzij je DAB+ hebt, dan worden ze meegezonden met het signaal. Het (originele) SD-kaartje is echt nodig voor de navigatie (daarom heb je ook twee slots).

In eerste jaar van de Octi III werkte het aansluiten van apparatuur met een aparte stekker. Jij hebt een recentere met USB. Als je iPod (laatste software erop?) niet werkt met de gewone USB en een echte Apple (-certified) kabel, dan wordt het niet beter.

Edit:
In deze thread (https://www.skodaforum.nl/forum/i/o3-voorloper-herkent-apple-niet.27112/, gevonden via Google) lees ik ook nog iets over dat je in 2014 een Mitsumi-aansluiting had moeten bestellen voor Apple-connectivity. Die zal jouw auto dus niet hebben; jij hebt de gewone USB.

Zie ook https://www.briskoda.net/forums/topic/331595-option-conflictions-on-vrs/ Die Mitsumi-aansluiting was alleen voor de Amundsen/Bolero uit de eerste produktiejaren. Je raakte dan de USB en de Aux kwijt. De aansluiting zag er zo uit:

5803248E-147D-4B47-93F0-4B1C8F4B61C2.jpeg
 
Laatst bewerkt:

AndreM

Forumguru
@Rallye dit klopt niet helemaal.
" De radiologos moet je per zender vanaf de USB of SD installeren, tenzij je DAB+ hebt, dan worden ze meegezonden met het signaal. "

Als je een Amundsen MIB met DAB+ hebt wordt er geen zenderlogo meegestuurd met her signaal.
Deze moet je zoals je al zegt via USB of SD installeren. ;)
 

EdK

Forumguru
misschien heb ik het fout hoor maar is dit niet de versie zonder DAB ?
En is dit wel de versie met gratis kaart update via VIN nummer ?
Is dit niet nog de uitvoering waar je nog voor mag betalen voor de kaart updates ?
 

Rallye

Forumguru
@EdK De vragensteller heeft een Octavia III. Zijn foto’s laten een MiB1-Amundsen zien. Daarop was naar mijn weten DAB+ mogelijk, al lijkt @Dimitri.H. die niet te hebben (op de foto van zijn navi alleen een FM-knop in het scherm). Dan zou je ook gratis kaarten moeten hebben (evt. via VW, zie http://www.navigation.com/is-bin/IN...t=application/ApplicationFrame_campaign_light), al is het SD-kaartje uit de eerste jaren inmiddels wat klein. Mocht je een groter kaartje willen hebben, dan moet dat een origineel kaartje zijn en wordt het dus opnieuw dokken.

@AndreM Niet automatisch? Ook niet als je dat inschakelt bij de geavanceerde instellingen? Dat valt me tegen van Skoda, cq. DAB. Zelf heb ik geen DAB, dus kan ik het niet checken.
 
Als ik mijn VIN nummer ingeef op de site heb ik inderdaad de mogelijkheid om nieuwe kaarten te downloaden, iets van een 5 Gb. Dus dit zal wel gratis zijn ,en compatibel met mijn auto veronderstel ik.

Ik haal later het SD kaartje van Skoda er eens uit en zie hoeveel capaciteit daar op kan. Anders maar een nieuwtje kopen vrees ik.

Iemand een idee als ik een SD kaartje van 128 GB kan plaatsen ? Nu eentje gekocht van 32 Gb, en het lijkt dat deze wel geaccepteerd en herkend wordt door de auto , dus ik ben op de goede weg.
Ipod zal wel niets worden. Is meer dan 10 jaar oud, toen Apple nog "simpele" mp3-spelers op de markt bracht met 120GB. Nadien werden pas de nano's , en vervolgens de ipod touch uitgebracht.

Alvast bedankt voor de talrijke reacties en hulp!
 

EdK

Forumguru
Daarop was naar mijn weten DAB+ mogelijk,
Maar dan moet deze meteen door 1e eigenaar mee besteld zijn want onbegrijpelijkerwijs is het nog steeds een optie bij VAG ! En een optie die eerst €100,00 was maar nu al duurder is geworden...:angry:
 

AndreM

Forumguru
@EdK DAB was in 2014 een optie voor mij.
En dat DAB bij Skoda een optie is, bij andere merken krijg je weer geen gratis kaart update. Dus ieder merk heeft zijn gebrek.

@Dimitri.H. jij heb geen DAB voor zover ik op de foto kan zien, maar de logo's zijn ook voor FM te gebruiken.

Kaartupdate is voor Nederland 3 jaar na eerste datum uitgifte van het kenteken.
Deze kaart update is niet eigenaar, maar auto gebonden.

Hoe je de update het beste uit kan voeren, kun je hier terug vinden. https://www.skodaforum.nl/forum/i/navigatie-amundsen-mib-o3.23792/#post-471690
Een andere SD card voor de mappen is niet mogelijk, lees de handleiding hierboven.

Wat betreft Mp3 muziek op een SD card, deze mag max. 32 GB zijn en dan kan je alles via het stuur bedienen. Zet je muziek in een mappenstructuur, zoals de Top 40 of een bepaalde groep en dan kan je alfabetisch door je mappen heen scrollen.

@Rallye helaas krijg je niet automatisch de zenderlogo's.
Zal te maken hebben dat je de .png logo's moet downloaden en in 2014 zat er nog geen wifi in de O3.
Zo moet je ook de zomer/wintertijd handmatig aanpassen door het vinkje aan/uit te zetten. Ook al is deze op automatisch ingesteld, gebeurd er niets automatisch.
 
Laatst bewerkt:
D

Deleted member 24009

Ik haal later het SD kaartje van Skoda er eens uit en zie hoeveel capaciteit daar op kan. Anders maar een nieuwtje kopen vrees ik.

I
Navigatie werkt alleen met de originele Skoda SD card. Een nieuwere/grotere gebruiken voor de navi kan dus niet
 

barretje

Senior Member
Ik heb ook een amundsen zonder dab maar de zenderlogo’s pakte hij wel automatisch hoor. Heb een superb 2016. Misschien dat dat het verschil is?
 

Rallye

Forumguru
Als ik mijn VIN nummer ingeef op de site heb ik inderdaad de mogelijkheid om nieuwe kaarten te downloaden, iets van een 5 Gb. Dus dit zal wel gratis zijn ,en compatibel met mijn auto veronderstel ik.

Even kijken of je het juiste bestand downloadt. Meestal is het bestand van 5Gb het setje kaarten voor Verweggistan-landen. De landen die je wilt hebben zijn vormen een groter bestand (tenminste bij mijn MIB2-Amundsen, maar elders op het forum klagen anderen dat hun kaartje uit jouw bouwjaar ook te klein is).

Kaartupdate is voor Nederland 3 jaar na eerste datum uitgifte van het kenteken. Deze kaart update is niet eigenaar, maar auto gebonden.

Dat was toen de gecommuniceerde regel. Ik hoor niet veel gebruikers klagen dat zij geen nieuwe kaarten meer kunnen downloaden, dus hoor graag de ervaring van @Dimitri.H. Eventueel via http://www.navigation.com/is-bin/IN...t=application/ApplicationFrame_campaign_light Daar heb je geen VIN nodig. Zoek een Golf uit jouw bouwjaar en kies voor de Discover Media navi.

Een andere SD card voor de mappen is niet mogelijk, lees de handleiding hierboven.

Gewoon een andere SD-kaart niet. Moet een originele Skoda-SD-kaart voor de Amundsen zijn.

Ik heb ook een amundsen zonder dab maar de zenderlogo’s pakte hij wel automatisch hoor. Heb een superb 2016. Misschien dat dat het verschil is?

De Amundsen wijst in mijn ervaring (maar ik heb een MIB2) eenmaal toegewezen logo's wel zelf toe. Maar als er, zoals bij @Dimitri.H. het geval lijkt te zijn, geen logo's in het systeem zitten, moet je ze zelf uploaden vanaf USB of SD.
 

AndreM

Forumguru
@Rallye via de officiële website van Skoda kan je tot 3 jaar je kaarten downloaden.
Mijn O3 met Amundsen MIB1 is 3,5 jaar oud en van de week kreeg ik de melding dat ik alleen via de dealer een update kon verkrijgen tegen betaling.

Als je een VIN nummer gebruikt voor update, wordt je naar de juiste map, de juiste navi verwezen, en kan je geen verkeerde of te groot bestand krijgen voor je MIB1. Dus krijg je dan alle juiste kaarten en niet die van Verweggistan voor je MIB1, mist je de originele Skoda SD card gebruikt. Anders krijg je de melding dat de bestanden niet gevonden kunnen worden. Op de originele Skoda card zit een verborgen bestandje waarmee je navi de kaart herkend.
 
Bovenaan Onderaan