Alarm op nieuwe kodiaq?

Status
Niet open voor verdere reacties.

hendrik38

Forumguru
Helaas lukt het mij net niet om een kodiaq modeljaar 2019 te bestellen en wordt en modeljaar 2020. 1 van de upgrades is de kessy met een bewegingssensor. Als de sleutel beweegt zend deze een kessy signaal uit. Bij geen beweging geen signaal. Zal tegen diefstal beter zijn. Nu rees bij mij een nieuwe vraag. Weten jullie welk klasse alarm af fabriek een kodiaq heeft. Is er sowieso een alarm of laten jullie dat allemaal nadien inbouwen qua verzekering?
 

CBreedijk

Donateur
ik heb een dubbel systeem laten inbouw.

Defa alarm DVS-90 met hellingshoek ed, maar zonder extra authorisatie (meerdere gelegenheidsgebruikers van mijn auto, zonder "pas")
icm
MI50 VVS Plus met GSM jamming.

geen goedkope hobby, met ook nog eens jaarlijks abo.
wel "eis" van de verzekering dat er een SCM alarm aanwezig zou zijn.
 

diwo220

Senior Member
Helaas lukt het mij net niet om een kodiaq modeljaar 2019 te bestellen en wordt en modeljaar 2020. 1 van de upgrades is de kessy met een bewegingssensor. Als de sleutel beweegt zend deze een kessy signaal uit. Bij geen beweging geen signaal. Zal tegen diefstal beter zijn. Nu rees bij mij een nieuwe vraag. Weten jullie welk klasse alarm af fabriek een kodiaq heeft. Is er sowieso een alarm of laten jullie dat allemaal nadien inbouwen qua verzekering?

In NL is de Kodiaq alleen met een aftermarket alarm te leveren. Inbouw via dealer. Staat ook in de Opties lijst in folder. Je krijgt dan de bovengenoemde Defa.
 

Antera

Donateur
De Kodiaq is wel degelijk te krijgen met een eigen alarm maar is maar klasse 2 niet meer en minder. Achteraf inbouwen is alleen een niet OEM alarm mogelijk. Wel kan je ook een soort van alarm naderhand activeren die alleen reageert op opene van de deuren, achterklep, motorkap en het loskoppelen van een aanhanger van de auto
 

TDI_DSG

Senior Member
Ik heb ook een defa alarm. Werkt perfect. 1 nadeel: bij het openen van de auto moet ik met een aparte afstandsbediening het alarm deactiveren voordat ik middels de standaard skoda afstandsbediening (of de deurgreep vastpakken als je kessy hebt) het portier kan openen. Dus een defa alarm doet de kessy een beetje teniet, je moet immers altijd de afstandsbediening van het alarm gebruiken om het uit te schakelen. Inschakelen gaat wel gewoon direct als je de auto op slot doet. Dus openen zijn 2 handelingen: alarm uitschakelen, auto ontgrendelen, sluiten is maar 1 handeling: auto vergrendelen is standaard het alarm erop. Als je dan nog een keer op de afstandsbediening van het alarm drukt schakel je de interieurdetectie uit. Bovenstaande schakeling, met dus het apart deactiveren van het alarm moest perse op deze manier anders werd er geen SCM certificaat afgegeven. Ik meen dat dit sinds 2015 zo verplicht is gesteld door SCM.
 

hendrik38

Forumguru
Duidelijk. Standaard zit er cat 2 alarm op. Zelf dus aan te vullen. Er zijn diverse verzekeringen die geen alarm vereisen beneden cataologuswaarde 50.000. Nadien laat ik er nog xtra alarm opbouwen voor de zekerheid.
 

CDK

Forumguru
Het helpt niet tegen het stelen van je navi of iets dergelijks, maar je hele auto meenemen gaat erg lastig worden.

 

s-line

Forumguru
Nou mijn collega zijn Fiat 500 abarth 595, is 2 weken geleden op zondag avond gewoon weggehaald om 18:00 in Almere en die had volgens zeggen het meest veilige en betrouwbaarste alarm wat er maar te krijgen was. Alarm heeft hem een hoop geld gekost en hij heeft nog geen 3kwart jaar in de auto kunnen rijden. Ik denk bijna zelf,dat je nog het beste zo een ouderwetse stuurslot en handrem/versnellingspook slot kan gebruiken. Alles is te kraken wat elektronisch is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zagen ze je stuur door en nemen ze hem alsnog mee :-)
Kan natuurlijk als ze 'm écht willen hebben, maar "ze" zijn meestal niet happig op dingen die extra tijd kosten.
Dan nemen ze liever de volgende... :pardon:



(Ik ben overigens ook niet happig op dingen die extra tijd kosten, dus ik heb zo'n ding ook niet...)
 

s-line

Forumguru
Maar meestal is dat voor de moderne dief te intensief werk. Alles waar ze weinig moeite kost of door een apparaatje gedaan kan worden vinden ze makkelijker.
Dus een alarm onklaar maken kost ze maar een paar luttele seconden en een stuur doorzagen wel wat meer, en dan nog met een zaag rondlopen valt nog steeds meer op als een klein kastje of een mobiele telefoon
 

hendrik38

Forumguru
Hmmm...ik rakel maar weer even dit topic op. Mijn verzekering wil weten welk alarm er affabriek op de kodiaq zit. Ik kan dat nergens concreet vinden om aan de verzekering te laten zien. Wie weet waar ik dit kan vinden? Zit er nu affabriek nu alleen klasse 1 op volgens mij. Maar voldoet deze wel aan de VbV/scm norm?
P.s. ik heb de auto nog niet.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
En de handrem

Succes met je handrem..!

-koda-kodiaq-1.4-tsi-greentech-act-150pk-dsg-6-style-business-31.jpg




Skoda heeft wel sinds jaar en dag een accessoire :

https://eshop.skoda-auto.com/cz/en/...ing-system-kodiaq-565071775ax/22/2/24/43/1001

PIC_565071775A.jpg
 
Laatst bewerkt:

Arjann

Forumguru
Hmmm...ik rakel maar weer even dit topic op. Mijn verzekering wil weten welk alarm er affabriek op de kodiaq zit. Ik kan dat nergens concreet vinden om aan de verzekering te laten zien. Wie weet waar ik dit kan vinden? Zit er nu affabriek nu alleen klasse 1 op volgens mij. Maar voldoet deze wel aan de VVV/scm norm?
P.s. ik heb de auto nog niet.

De klasse 1/startonderbreker op de Kodiaq voldoet aan de eisen van de Kiwa SCM norm. Dit is terug te vinden op www.scm.nl
 

RD1970

Senior Member
Ik heb ook een defa alarm. Werkt perfect. 1 nadeel: bij het openen van de auto moet ik met een aparte afstandsbediening het alarm deactiveren voordat ik middels de standaard skoda afstandsbediening (of de deurgreep vastpakken als je kessy hebt) het portier kan openen. Dus een defa alarm doet de kessy een beetje teniet, je moet immers altijd de afstandsbediening van het alarm gebruiken om het uit te schakelen. Inschakelen gaat wel gewoon direct als je de auto op slot doet. Dus openen zijn 2 handelingen: alarm uitschakelen, auto ontgrendelen, sluiten is maar 1 handeling: auto vergrendelen is standaard het alarm erop. Als je dan nog een keer op de afstandsbediening van het alarm drukt schakel je de interieurdetectie uit. Bovenstaande schakeling, met dus het apart deactiveren van het alarm moest perse op deze manier anders werd er geen SCM certificaat afgegeven. Ik meen dat dit sinds 2015 zo verplicht is gesteld door SCM.
Verzekeringen is mijn wijk. Wat je hier stelt over voormalig klasse 3 Kiwa SCM is helemaal correct. Er moet sprake zijn van aparte autorisatie van het alarm. Dat is een vereiste vanuit SCM-normeringen per 2015. Niet voldoen aan dit vereiste terwijl verzekeraar eis stelt betekent bij diefstal geen dekking.
Eisen verschillen overigens sterk per verzekeraar, dus loont de moeite om te vergelijken op dit punt. Net als de nieuwwaarderegeling in de polisvoorwaarden overigens...
Voor wat preventie verder betreft; iedere hobbel die genomen dient te worden door een dief is een mogelijke motivatie om niet voor jouw auto te gaan maar die van de buurman die minder beveiligd is ( en deze natuurlijk ook zo'n mooie Kodiaq op de oprit heeft staan! )
 

eriktv

Forumguru
Klein beetje :ot: Ik kwam er laatst bij de eerste SCM-keuring drie jaar na inbouw (in een auto met dagwaarde van <€20.000) achter dat deze keuring erg moeilijk te regelen was. Bij Skoda, Seat en VW hadden ze geen idee wat ik wilde en waarom, ben uiteindelijk bij Audi terechtgekomen :deuk:.

Uiteindelijk bleek de hellingshoekdetectie defect, waardoor het certificaat niet afgegeven kon worden. Na lang, veel en duur bellen met de verzekeraar bleek er vervolgens geen klasse 3 meer nodig te zijn als de auto ouder is dan vijf jaar. Sowieso debiel dat er naar cataloguswaarde wordt gekeken i.p.v. dagwaarde imho.. Met het verstrijken der jaren en afname van de dagwaarde neemt het diefstalrisico/verzekerd bedrag navenant af, toch? Verzekeraar bracht me als schop na nog een paar tientjes assurantiebelasting in rekening en stelde mijn premie omhoog bij vanwege de tussentijdse “wijziging”.

Zo. Dat ben ik ook weer even kwijt :D

Moraal voor anderen: check goed de kleine letters van je verzekeraar!
 
Ik heb een Kodiaq modeljaar 2018. Na het lezen van deze thread is mij niet helemaal duidelijk of ik nu een klasse 1 of klasse 2 alarm heb? Eerder deze week ingebroken in Kodiaq en navigatie eruit en niets gehoord. Dus neem aan klasse 1? Er gaat hier bende rond door de wijken die met name Skoda's openbreken voor navi. Denk daarom aan upgrade alarm. Iemand tips of info? Zou welkom zijn om kans op herhaling te verminderen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan