Al te zelfstandige climatronic

Canon-Eye

Forumguru
Vreemd verschijnsel: mijn climatronic staat 's winters standaard op 19 graden. Bij het instappen let ik er verder niet op, maar:

Heel af en toe wordt het kort na vertrek ineens opmerkelijk warm. En dan blijkt de instelling geheel spontaan te zijn gewijzigd in 22 graden, terwijl ik toch heel zeker weet dat er niemand aan de knoppen heeft gezeten. Het gebeurt dus niet vaak: misschien eens in de zes weken of twee maanden. Maar inmiddels wel vaak genoeg om me te intrigeren, zodoende gooi ik het dan nu maar eens in de groep... :confused:

Herkent iemand dit verschijnsel?
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat zal toch niet... als ik er de avond tevoren zelf (alleen) mee thuisgekomen ben en er 's ochtends als enige aan boord weer mee vertrek?:crazy:
 

Cordoba

Forumguru
Is 22 misschien de standaard-instelling, die ie weer aanneemt zodra er ergens een storing is? Ik denk aan losse kabelverbinding, wisselen accu dat soort zaken waarbij de climatronic even zonder spanning zit, en daardoor weer de 'standaardfabriekswaarden' aanneemt. Misschien een accu die tegen het eind van zijn levensduur aan loopt?
 

Canon-Eye

Forumguru
Is 22 misschien de standaard-instelling
Zou best kunnen - géén idee eigenlijk. Waarom zou zo'n ding overigens überhaupt een standaardinstelling hebben?

Misschien een accu die tegen het eind van zijn levensduur aan loopt?
Dat lijkt me eigenlijk niet. Auto is vandaag op de dag af 51 weken oud, 30000km. Die zou nog wel een tijdje voort moeten kunnen, toch? Trouwens ook nooit iets van start- of andere problemen gemerkt.
 

Chatslet

Forumguru
Ik weet wel dat de VAG climatronic modules net als de radio de instellingen in de sleutel op lijken te slaan. We hebben dat hier op het werk ook met de bedrijfswagens, met de ene sleutel heb je hele andere temperatuurinstellingen en radio zenders dan met de andere sleutel. Misschien dat je het in die richting kunt zoeken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ook een aardige poging.
Maar: m'n vrouw en ik gebruiken beide onze "eigen", vaste sleutel. Maakt nooit enig merkbaar verschil in welke setting dan ook...
En zie ook post #3: zelfde persoon = zelfde sleutel gebruikt.
Trouwens: de radio-instelling wordt ook niet opgeslagen. Als ik erin stap nadat m'n vrouw ermee weggeweest is, moet ik 'm altijd overzetten van radio 4 naar radio 2.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het zijn twee identieke klapsleutels met afstandsbediening. Nooit iets gemerkt van enige aan de sleutel gekoppelde instelling - betwijfel trouwens of dat überhaupt kan op de Greenline - en indien toch: waar je dit dan zou moeten regelen. In de Maxidot heb ik tot nu toe in elk geval niets van dien aard gezien, maar dat zegt op zich natuurlijk ook niet alles. Kan er ook gewoon overheen gekeken hebben...

Tenslotte: er zit ook geen Amundsen in maar gewoon een Swing - mooi zat voor mij: radio plus PDC-weergave is voldoende, verdere poespas hoef ik daar niet.

Het meest intrigerende is dat het verschijnsel volstrekt onvoorspelbaar is, d.w.z. niet gebonden aan enig herkenbaar voorafgaand (handelings)patroon. Soms weken of maanden niet, dan ineens weer 2x in 1 week...
 
Bovenaan Onderaan