Airco uitschakelen of loskoppelen

Ik heb na diverse reparaties en verschillende keren de airco te laten bijvullen besloten om de airco niet meer te gebruiken omdat ik er geen geld meer aan wil uitgeven. Op dit moment is er een lekkage aan de droger volgens de garage waardoor er nu 575 ipv 750gr in zit sinds de laatste keer vullen in augustus. Als ik de airco nu niet meer gebruik m.a.w. ik schakel hem niet meer in en laat alles zoals het nu is. Zijn er dan gevolgen bijvoorbeeld vastlopende airco pomp poelie, multieriem, ...
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst zoals je waarschijnlijk wel weet draait de pomp continue mee, alleen staat ie bij uitschakelen op een opbrengst ingeschakeleld die bijna nul is. Dat betekent dus dat op een gegeven moment de aircopomp vast kan lopen, en de gevolgen daarvan zijn afhankelijk hoe de aandrijving van je aircopomp is geregeld bij jouw motorblok. Als die via de multiriem loopt, kun je zoeken naar een kortere multiriem waarbij de poelie van de aircopomp wordt overgeslagen (dan draait ie ook niet meer mee).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Ik had inderdaad ook gelezen dat de pomp continue meedraait. Ik lees alleen verschillende meningen. De ene zegt hij draait niet mee de andere wel. Het betreft een 1.9tdi uit 2003. Inderdaad een goede tip, een kortere riem zoeken dan ben ik zeker. Vanavond even opzoeken welke riem dat dan zou zijn. Of eventueel de stekker van de compressor los maken.
 

Cordoba

Forumguru
Vroeger (30-40 jaar terug) werd de pomp vaak ingeschakeld via een magneetkoppeling, en draaide dus niet constant mee, maar er zijn nog steeds mensen die denken dat het bij huidige auto's zo werkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Gbn

Actief lid
Hmm, Octavia I.
Volgens mij zat daar nog een aparte koppeling op. Je zit in het overgangsgebied qua leeftijd, en gezien Skoda daarin wat achterliep op de broers en zussen, verwacht ik een magneetkoppeling, waarbij de aircopomp volledig uitgeschakeld wordt. Volgens mij pas bij Octavia 2 dat dat veranderd is.
Mijn Leon (eerste generatie) en de Octavia I die we zelf gehad hebben - airco pomp echt uit als de airco uitgeschakeld was.

Gerard
 
Inderdaad, ik heb net op de site van autodoc en winparts gekeken en als ik daar magneetkoppeling invul komen er verschillende onderdelen te voorschijn. Ik ga nog eens kijken of ik op skoda7zap nog een tekening kan vinden. Ps: in 2019 is de aircopomp al vervangen. Misschien dat er dan toch geen magneetkoppeling meer inzit
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan