Airco ten onrechte aan het koelen ??

Gege

Lid
Wat mij gisteren opviel is het feit dat de A/C leek te beginnen koelen terwijl de binnentemperatuur was ingesteld op 21° en de buitentemperatuur slechts 9° bedroeg (zon scheen wel op de ruiten).

Ik weet niet zeker dat de A/C inderdaad reeds aan het koelen was, maar ondervond toch één of andere "koude" luchtstroom in de wagen.

Iemand ook ervaring mee ?

G.
 

johnboy

Donateur
Bij mij ook (niet gisteren maar eerder), ik denk dat door de verwarming de temperatuur langzaam oploopt en uiteindelijk iets hoger wordt waardoor systeem even gaat koelen (althans bij een automatische airco...).
 

Canon-Eye

Forumguru
Het was gisteren toch heel de dag erg zonnig?
Zoninstraling kan ertoe leiden dat de temperatuur even door de ingestelde waarde heen schiet en dan vind ik het niet zo gek als de airco dat gaat corrigeren.

Ik heb in de F2 een climate control. Normaal gesproken heb ik die wel op automatisch staan, maar daarna druk ik de airco handmatig uit; het "AUTO"symbool blijft dan aan, maar A/C is uit. Dan blijft hij wel proberen de ingestelde waarde te handhaven door wel of juist niet te verwarmen.
Bij onverwachte extra warmte (zoals gisteren, mooi weer) kan ik, als ik daar 'last' van krijg, kiezen om ofwel even een raam open te zetten, ofwel opnieuw op AUTO (of A/C) te drukken zodat de koeling kan bijspringen. Ook bij vochtige omstandigheden (bv. instappen met een natte jas) heb ik wel eens een tijdje de airco erbij om de lucht in de auto te drogen en beslaan tegen te gaan.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Een auto is net een broeikas: door zoninstraling loopt de temperatuur snel op. In moderne auto's is een airco dan ook meer nodig dan in oudere modellen.

@Canon-Eye Ik zou het uiterst oncomfortabel (zweterig/vochtig) vinden om zonder airco rond te rijden. Bij mij staat hij altijd aan. Smaken verschillen.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Hier ook 365 dagen per jaar de airco aan, heeft voordelen genoeg om het meerverbruik te rechtvaardigen.. en kan duur uitvallen nét door hem niet regelmatig genoeg te gebruiken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou het uiterst oncomfortabel (zweterig/vochtig) vinden om zonder airco rond te rijden.
In dit jaargetijde staat de temperatuur op 19 graden (net als thuis trouwens, warmer hoeft het voor mij niet te zijn). Bij warmer weer mag de airco wel meedoen overigens, maar dan zet ik hem indien mogelijk niet lager dan een graad of 3 beneden de vigerende buitentemperatuur.

Overigens heeft mijn auto het maffia-pakket (=Sunset plus Sonniboys), géén glazen dak en wel de wat minder vlak liggende ramen van de vorige generatie Fabia's. Allemaal factoren die de zoninstraling flink afremmen. Al met al weinig last van overmatige hitte...
 

ertromp

Forumguru
Er zit een opnemer voor zoninstraling op je dashboard en op basis daarvan kan je airco inschakelen. Dit is de zogenaamde G107 transmitter en is een zogenaamde fotodiode die afhankelijk van de hoeveelheid licht een stroom zal doorlaten die weer middels de control unit de airco inschakelt. Dus hoe meer licht op die transmitter hoe meer stroom. E.e.a. simplistisch uitgelegd
 

Canon-Eye

Forumguru
fotodiode die afhankelijk van de hoeveelheid licht een stroom zal doorlaten die weer middels de control unit de airco inschakelt
Alleen in de volautomatische stand, neem ik aan - of doet-ie dat ook indien de A/C handmatig is uitgeschakeld (zoals eigenlijk een paar minuten voor het einde van de rit zou moeten...)?
 
Hier gisterenochtend hetzelfde meegemaakt. Zoals reeds eerdere vermeld "stoefte" ik in een vorige topic over het snel opwarmen van de Superb kort na de start. Gisteren begon mijn bolide kort na het vertrek precies frisse lucht te blazen.
Buitentemperatuur iets van een 5 °c, verwarming in wagen op 21°. Dacht even dat airco stuk was. Airco staat altijd aan, op aanraden van dealer : zo vermijd je in de zomer de typische airco geur volgens hem...

In al mijn vorige wagens met electronische airco echter dit nog nooit meegemaakt. Al een geruststelling dat ik niet de enige ben die het ondervonden heeft...
 

ertromp

Forumguru
Alleen in automatische stand / bij een automatisch geregelde airco wordt die parameter zonlichtinstraling op de fotodiode meegenomen in de afweging of de aircopomp meer of minder capaciteit moet gaan leveren
In al de recente Skoda's dus ook F2 zit een compressor die ook in de uitstand van de schakelaar een klein beetje koudemiddel blijft rondpompen
 
Bovenaan Onderaan