Airco slaat aan ondanks buitentemperatuur beneden 5°C

turboturbo

Forumguru
Deze week merkte ik dat de airco aan sprong, ondanks dat de buitentemperatuur 3°C was (volgens zowel de weer app op mijn telefoon als de temperatuur aangegeven op het display op m'n dashboard en climatronic)

Normaliter bedien ik de airco veelvuldig met de hand (dus zet 'm vaak op ECON ipv AUTO) vandaar dat ik goed kan merken wanneer de airco aan slaat.

Hij bleef ook echt een tijdje aan, merkte ik, het was niet een kwestie van heel even aanspringen en dat de compressor daarna weer teruggeregeld/uitgeschakeld werd.
Ik reed met nog koude motor door de stad en telkens bij verkeerslichten kon ik de koelvinnen horen en voelen draaien (dat voel ik aan m'n stuur)

Dat zou toch niet moeten kunnen ivm bevriezingsgevaar van de condensor en/of compressor oid?
 

Bakboord1

Forumguru
Een airco koelt niet alleen maar conditioneert de lucht. Hij haalt er dus ook vocht uit. Daarom springt ie bijvoorbeeld aan als je de blower op de voorruit aanzet.
 

turboturbo

Forumguru
Voor ontvochtigen zal het inderdaad ook nodig zijn de compressor aan te laten slaan. Maar dat mag toch niet kunnen beneden 5°C?
 

EdZ

Donateur
Als ik de blower op de voorruit richt gaat mijn airco ook aan, ongeacht de buitentemperatuur. Geen idee waar de condensor zit, maar in de motorruimte is het snel boven de 5 graden denk ik, dus of de airco dan werkt? Ik heb zelf wel de indruk dat ontvochtigen altijd werkt, ongeacht de buitentemperatuur.

Overigens weet ik van m'n Focus nog dat de blower van de radiateur regelmatig vrij snel aansprong als het koud was. Blijkbaar was dan de motor op temperatuur maar de thermostaat nog niet open.
 

turboturbo

Forumguru
Heb er wat leesvoer bij gevonden:

Het uitschakelen van de installatie bij lage temperaturen gebeurt automatisch. Het per ongeluk inschakelen bij lage buitentemperaturen kan dus geen kwaad, er gebeurt alleen niets. Zodra de installatiedruk weer boven de kritische (lage) waarde komt wordt de installatie weer operationeel, ook dit geschiedt automatisch.
Bron: http://www.amt.nl/techniek/artikel/2006/7/waarom-geen-airco-bij-koud-weer-10116933

Waarom werkt de airco niet bij een lage buitentemperatuur?
Als het vriest en de airco zou aanslaan, bestaat de kans dat condenswater op de verdamper bevriest. De verdamper zou hierdoor ernstig beschadigd kunnen raken. Om te voorkomen dat dit problem zich voordoet is bij veel auto airco systemen een beveiliging ingebouwd die voorkomt dat het systeem aanslaat bij een te lage buitentemperatuur.
Bron: http://www.aircoservicederks.nl/faq.html

Ik begrijp hieruit dat de airco zichzelf niet zou mogen inschakelen, danwel zichzelf (na korte tijd) al uit moeten schakelen bij lage temperaturen .... Of deze functie heeft de Octavia I niet en moet je er als bestuurder zelf voor zorgen dat je de airco uit laat bij lage temperaturen....

Hoe is dit bij jullie geregeld, merken jullie dat je airco gewoon aan gaat of uit blijft bij lage temperaturen? Voorzover je dat kunt merken tenminste als de airco aan springt - ik merk het aan de trilling in m'n stuur en het iets verminderde vermogen (compressor pakt vermogen van de motor)
 
Laatst bewerkt:

EdZ

Donateur
Ik merk het niet echt. Maar volgens mij komt dat door de variabele compressie die het ding schijnt te hebben. Hij gaat dus niet "aan" of "uit" maar draait altijd mee.
 
Bovenaan Onderaan