Airco pomp vervangen, hoe verder?

LangZat

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Mijn Superb 2 heeft een lekke aircopomp: groen fluorescerende vloeistof door de multiriem in de motorruimte geslingerd en een steeds minder goed functionerende airco. Ik vermoed dat het systeem inmiddels leeg is.

Omdat ik een beetje sleutelen wel leuk vind ben ik gaan kijken of ik de pomp zelf zou kunnen vervangen. De werkzaamheden lijken niet zo lastig en vullen wil ik overlaten aan mijn garage.

In de boekjes die ik kan vinden staat dat ik 180 mL PAG olie en 525 g R134a koelmiddel in het systeem moet hebben. Wat is nu de juiste werkwijze? De aircopompen die ik online kan vinden bevatten meestal al 180 mL PAG olie, dus dat is mooi. Maar in het systeem zit vast ook nog wel wat olie. Wat is de juiste werkwijze? Pomp (met 180 mL olie) monteren en aansluiten, naar de garage brengen, systeem leeg laten halen en vullen met R134a?

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie hulp
 

Antera

Donateur
Ik zou eerst alles afpersen om te kijken wat er precies defect is. Alleen pomp vervangen en dan laten afpersen ergens en dan meteen laten vullen lijkt me het beste. Word meteen gekeken of er niet ( nog meer ) lekken zijn.
 

LangZat

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie @Antera Even voor mijn begrip van het proces: Hoe zit het met olie en koelmiddel dat nog in het systeem aanwezig is; gaan die niet mengen met de olie die in de pomp aanwezig is waardoor de hoeveelheid olie en koelmiddel te veel worden? Of maakt de garage het systeem eerst leeg voordat ze het weer opnieuw gaan vullen? In dat laatste geval, wat gebeurt er met de olie in de nieuwe pomp?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb van mijn fabia zelf in het verleden de pomp vervangen voor een demontage uitvoering..

heb toen eerst de oude koude middel eruit laten halen toen pomp verwijderd en nieuwe geplaatst en af laten vullen.

heeft ons ongeveer een 1/2 dag gekost
 
Bovenaan Onderaan