airco motorstop probleem em inveeralarm

Roco

Lid
De Fab2 is nu 4 jaar en er zijn nu twee problemen die spelen.
1 Als ik de airco op "LO" zet na de EERSTE keer starten 's morgens, dan slaat de motor heel stiekem af als ik rem voor een stoplicht en de koppeling intrap. Dit gebeurt alleen na de eerste keer starten, daarna niet meer.
2 Na wissel van banden en remschijven en blokjes voor, geeft de auto uit het dashboard een harde 2 seconden alarmpiep als de voorwielen plotseling en snel en hard door een kuil gaan of bij een steile oprit of afrit. En ik rij niet harder dan anders, gewoon 20 km/u of het gebeurde bijv bij 50 km/u op hobbelweg in Praag centrum.

Uiteraard bij dealer geweest met beide klachten.
Antw op 1 airco koelt prima, en werkt goed ( tja, maar dat was mijn vraag/probleem niet....)

antw op 2 niets gehoord bij proefritje over drempel bij de zaak, rij rustig over drempels....( pardon, nu ligt het plotseling aan mijn niet veranderde rijstijl???)

Weet iemand hier iets zinnigs betreffende mijn problemen >
 

Ronnie

Forumguru
Het afslaan zou veroorzaakt kunnen worden door een defecte/slecht temp.of toerental sensor, mede dat door inschakelen van de airco het stationair toerental niet omhoog wordt gehaald;
Punt 2 zou ik gaan zoeken in een ABS wielsensor,of de stekker hiervan, (gaat het ABS lampje ook aan tijdens de alarmpiep?) Of een slechte stekker van de remblokslijtageindicatie.
 

Roco

Lid
Hallo Ronnie
Dank voor snelle reactie.
En nee, het ABS lampje licht niet op. Geen enkele lampje licht op tijdens de piep.
Zelf heb ik de indruk, dat het alleen bij het rechter voorwiel wegkomt, maar dat kan ik niet hard maken. Maar ik kan daar denk ik wel kijken naar een stekker verbinding? Zou zomaar smeer op verbinding kunnen zitten ivm werkzaamheden aan blokjes ed, zo denk ik dan nu.
 
Altijd vervelend als de dealer niet meewerkt! Ik heb dat wel vaker gehad, vraag gewoon of de monteur naast je plaats neemt en laat hem het ook ervaren...

Voordeel bij een leaseauto is dat ik hem toch echt gewoon achterlaat bij de dealer. Ook als ze zeggen er niets mee te kunnen. vervangend vervoer regelen en belletje leasemaatschappij dat de dealer niet heel welwillend is, maar dat je nu in een huurauto rijdt.
Moet je eens opletten hoe snel de dealer het toch oppakt. Vaak zit het probleem ook niet bij de dealer maar bij PON.

Mijn airco is nu na drie keer de auto bij de dealer te hebben achtergelaten, eindelijk gerepareerd en functioneert nu naar behoren. Dealer was gelukkig niet zo star als bij jou, al zeiden ze de eerste keer ook dat ze er niet zo veel aan konden doen. Dat is leuk, ik wil gewoon een goed werkende airco. Daar betaal je voor.
 

Monteurtje

Forumguru
De klacht die je bij punt 2 omschrijft heb ik eerder mee gemaakt. Niet naar aanleiding van wielen wissel of iets dergelijks. En piepje zonder oplichten van lampjes of melding in display. Geen storing. Helemaal niks. Heel vreemd. Hebben niet kunnen achterhalen wat dat is. Klant accepteert het want al tijden niks meer over gehoord. Bij die auto was het heel sporadisch en ook niet op te wekken.
 

Roco

Lid
Ik heb nog wel een vraag ondanks de prima antwoorden hier ! De remblokslijtageindicatie ( 4 x woordwaarde) .......
is dit "alarm een lampje of een pieper?
Want er gaat een pieper af, maar als bij de remblokslijtage waarschuwing alleen maar een lampje hoort, is die het dus niet !
En ABS...is dat ook een lampje of een pieper of beide?

Wie weet daarop de antwoorden?
 

Monteurtje

Forumguru
Remblokslijtage is een lampje en op contact zetten volgens mij ook een piepje. ABS geeft ook een piep signaal. Er is eigenlijk maar 2 piepje waar geen waarschuwingslampje bij zit. Waarschuwing voor als de lampen nog aan staan. En als de temperatuur onder de 4 graden is. De temperatuur weergave gaat knipperen en komt een sneeuwvlokje bij staan. Maar dat zal het niet zijn. Want het is zomer.
 

Cordoba

Forumguru
Naar aanleiding van de opmerkingen van Monteurtje: kan het een microswitch in het slot van het bestuurdersportier zijn, die kuren heeft (begint kapot te gaan): door trilling/bepaalde beweging denkt microswitch mogelijk dat bestuurdersportier open is, in combinatie met verlichting aan, zou dat een alarmpiep kunnen geven voor de verlichting. (of doet ie dat niet met contact aan?)

ABS is bij Fabia II anders dan bij Fabia I? (F-1 2003 geeft alleen lampje bij bijvoorbeeld kapotte zekering voor ABS-pomp)
 

Roco

Lid
Het is niet de ABS. Ik had nl per ongeluk een keer de zekering eruit gewipt en dat alarm zal ik nooit meer vergeten, Schoot me vandaag te binnen. ( was het dus toch bijna vergeten.)
Blijft over de remblokjes of die microswitch. De werking van de laatste zal ik even controleren. Ik neem aan, dat ik de stekkerverbinding
van de remblokjes achter het wiel kan vinden. ( wordt toch tijd voor een werkplaatshandboek oid...)
Iederen dank voor de snelle antwoorden. Als ik iets meer weet, kom ik er op terug.
 
Bovenaan Onderaan