Airco maakt storend geluid, wordt beinvloed door het geven van gas

canth

Actief lid
Dit valt me al een tijdje op.. Ik rijd een 1.8 tsi met DSG. Dit is een vrij stille combinatie (kom van een Octavia 2 RS diesel). Nu hoor ik de laatste tijd een soort donkere fluittoon. Het heeft een beetje weg van een turbofluit. Echter, het lijkt uit het ventilatie systeem te komen. Heb een beetje geprutst, en het geluid verdwijnt als ik de airco uitzet. Het ligt dus niet aan de ventilator, maar er lijkt iets met de airco pomp aan de hand te zijn.
Het geluid veranderd van toonhoogte als ik gas geef of het gas loslaat (vandaar dat ik eerst aan de turbo fluit dacht).
Iemand enig idee wat dit kan zijn?

bluskabouter

Forumguru
heb je wellicht enkele roosters dicht staan.
ben zelf lang op zoek geweest naar een vergelijkbare irritoon en dit bleek uit de dichte roosters te komen waar de lucht door wordt geperst.

succes.

Tachi

Actief lid
Komt het onder je motorkap vandaan? Expansieventiel misschien. Die wil wel 'ns hoge fluittonen geven.

canth

Actief lid
Auto gisteren naar de garage gebracht, blijkt dat er maar 165 gram vulmiddel in het systeem zat. Bijgevuld tot 525 gram en nu geen geluiden meer uit de airco.
Er zijn geen lekken gevonden, maar wel is er een fluoriserend middel toegevoegd aan het vulmiddel, dus mocht er toch een lek zijn, dan is het makkelijk op te sporen..

Rallye

Forumguru
Gebeurt bij mij ook, ongeveer elke twee jaar. Geen lek, toch koelmiddel weg. Als ik weer een "schavend" geluid uit het dashboard hoor komen (inderdaad lijkt het toerentalafhankelijk) weet ik hoe laat het is....

Desire

Nieuw lid
Oud topic, maar slaat wel op mijn huidige probleem. Canth, deed de airco het verder wel bij jou? In mijn Aygo maakt de airco ook meer lawaai bij optrekken. Laat ik het gas los of zet ik de airco uit, dan is het weg. Airco koelt nog wel.

canth

Actief lid
Zoo, oude koe uit de sloot :)
De airco deed het nog wel, er bleek uiteindelijk een lek ergens in de installatie (de pomp volgens mij) te zitten. Die is na 6 maanden (toen de airco weer leeg was) vervangen. We zijn nu een paar jaar verder en ik heb het geluid nu weer. Het wordt dus weer tijd om bij te vullen. Ga het bij de volgende beurt weer even aangeven.

ertromp

Forumguru
Zoo, oude koe uit de sloot :)
De airco deed het nog wel, er bleek uiteindelijk een lek ergens in de installatie (de pomp volgens mij) te zitten. Die is na 6 maanden (toen de airco weer leeg was) vervangen. We zijn nu een paar jaar verder en ik heb het geluid nu weer. Het wordt dus weer tijd om bij te vullen. Ga het bij de volgende beurt weer even aangeven.
Hoeveel is een paar jaar verder?

Antera

Donateur
Moet eigenlijk ook elk jaar gecontroleerd worden. En doorrijden tot je een schavend geluid hoort lijkt me ook niet echt goed. Dit betekent namelijk dat de pomp wat droog aan het lopen is volgens mij. Maar zover ik weet schakelt de airco uit als de druk te laag is. Als je zoveel verloren bent zou je toch zeggen dat hij zichzelf uit zet

canth

Actief lid
Hoeveel is een paar jaar verder?

iets minder dan drie jaar? Zoals de datums van de posts ook uitwijzen? ;)

Maar ik heb niet helemaal de waarheid gesproken, ik heb bij de voorlaatste beurt ook nog gevraagd of ze een airco check wilden doen. Daar hoort volgens mij het bijvullen ook bij. Als dat gebeurt is, dan is het slechts iets meer dan een jaar geweest.

Desire

Nieuw lid
@canth haha inderdaad, maar dank voor je reactie :)

@turboturbo kan het niet heel goed horen, maar dit lijkt inderdaad ongeveer hetzelfde geluid te zijn als in m'n Aygo. Zaterdag breng ik 'm voor wat kleine checks naar de garage, dan zal ik tevens vragen de Airco even te checken.

TheoStek

Forumguru
Maar zover ik weet schakelt de airco uit als de druk te laag is.

Nee, dit zijn continu variabele compressors en hebben geen lagedruk beveiliging, worden niet uitgescakeld.

turboturbo

Forumguru
@Desire ben benieuwd of het bij jou weg is na airco service beurt. Bij mij nl. niet. En het geluid verdwijnt en blijft weg zolang de airco op z'n koudst staat (handmatige airco)

APNL

Lid
Ik heb dit geluid ook, na het bijvullen van de vloeistof (225mg) is het aanzienlijk minder. Als ik tussen de 20 en de 40 rij hoor ik het geluid soms nog steeds, gek genoeg niet altijd, irritant is het wel.

turboturbo

Forumguru
Bij mij heeft het hoorbaar krijgen van het geluid te maken met hoe hard de pomp of compressor moet werken, lijkt het wel.

Als ie volop aan de slag moet hoor ik m niet. Als de temperatuur op 19C° staat (of nog iets hoger, wat ik meestal doe als het buiten heel warm is) hoor ik het geluid met intervallen, als er even geen zware arbeid van de compressor verwacht wordt, lijkt het wel....

Joske

Forumguru
dan lijkt het alsof de compressor in het verleden met te weinig "smering" gedraaid heeft. Er even van uitgaande dat er een compressor met variabele slag in zit, kom je bij volgende figuur uit:

Naamloos.jpg
Wanneer de motor een hoger toerental heeft, is er meer opbrengst van de compressor. Daardoor wordt de druk in het hele systeem hoger, de druk op de kantelplaatkamer zal de plaat meer rechtop plaatsen waardoor de slag van de cilinders kleiner wordt en de capaciteit dus afneemt. Als de opbrengst gedaald is, sluit de verstelinrichting, daardoor wordt de druk in de kantelplaatkamer weer lager. Daardoor komt de kantelplaat weer schuiner te staan zodat de zuiger weer een grotere slag kunnen maken.

meer info? (bron is ook onderstaande site)

zie site van Marco:

http://www.marcovw.nl/Motor/Airco/compressor/airco-compressor.htm

Bovenaan Onderaan