Airco lek - kan ik wachten met dit probleem aan te pakken?

Dag iedereen,

Een paar weken geleden heeft een kennis mijn aircosysteem leeggehaald en weer gevuld. Hij kreeg er maar 80 gram uit, wat echt heel weinig is. In een Scala gaat er normaal tussen de 420 en 435 gram koelmiddel in (als ik het goed heb).

Dit werd gelukkig gratis gedaan, omdat die kennis lesgeeft aan technici en de apparatuur had om het even snel voor me te fixen.

Nu zit ik echter weer met hetzelfde probleem: de airco blaast niet koud en er komt een sissend geluid uit de ventilatieroosters. Er zit dus waarschijnlijk ergens een lek in het systeem. Om het nog erger te maken, heb ik ook een bult op de wang van mijn voorband, en dat heeft echt voorrang, dus ik ga eerst een nieuw setje voorbanden laten plaatsen.

Aangezien ik nog studeer, wil ik wat geld op de bank houden ;). Over een paar weken kan ik gelukkig weer aan de slag en werk ik door het jaar heen ook in de weekenden. Omdat het aircosysteem lek is, moet het opnieuw gevuld worden met contrastvloeistof om het lek op te sporen en vervolgens het kapotte onderdeel te vervangen. Ik vermoed dat de condensor het probleem is, omdat die vooraan zit en waarschijnlijk beschadigd is door steenslag. Ik kan me niet voorstellen dat de koppelingen na vijf jaar al lekken.

Ik verwacht dat ik hiervoor zo'n 300 tot 400 euro kwijt zal zijn. Mijn vraag is nu: loop ik het risico om de compressor te beschadigen als ik het oplossen van dit probleem nog even uitstel? De airco staat nu uit en de raampjes naar beneden, en dat het nu wat warmer is, kan ik voorlopig(!) wel verdragen.

Groet,
Olivier

Tees

Donateur
Normaliter wordt er ook een lektest gedaan voordat de airco hervuld wordt. Blijkbaar is dat hier niet gedaan, want zo'n duidelijk lek zou snel zat zichtbaar moeten worden. Sowieso is het goede praktijk om altijd met tracer te vullen, juist voor dit soort situaties.

Over de vraag of het kwaad kan: de airco compressor draait bij VAG altijd mee, ook als de AC uit staat. Dan draait ie op minimale last, maar draait wel. In het koelmiddel zit ook het smeermiddel van de compressor, dus er is wel een risicootje dat de compressor het niet leuk gaat vinden als je hier te lang mee door rijdt. En dan wordt het wel een stuk duurdere reparatie dan alleen de condensor vervangen. De condensor is overigens wel de usual suspect voor lekkages, maar hoeft niet altijd. Kan ook nog wel eens op het vulventiel of een van de overgangen van de leidingen zitten.

Normaliter wordt er ook een lektest gedaan voordat de airco hervuld wordt. Blijkbaar is dat hier niet gedaan, want zo'n duidelijk lek zou snel zat zichtbaar moeten worden. Sowieso is het goede praktijk om altijd met tracer te vullen, juist voor dit soort situaties.
Neem me hier niet meteen op mijn woord, maar volgens mij doet het apparaat een korte druktest voordat het het koelmiddel aanvult. Anders kan het vulproces niet doorgaan (al moet ik zeggen dat ik hier niet 100% zeker van ben). Met zo’n duidelijk lek zou dat denk ik ook niet gelukt zijn.

Wat me ook opviel, is dat de airco niet geleidelijk minder koud werd. Het ging ineens van ijskoud naar warme lucht, van de ene op de andere dag. Toevallig had ik die dag bijna 400 km op de snelweg gereden, dus misschien heeft dat er iets mee te maken. Wie weet was het eerst gewoon een kwestie van bijvullen, maar is het nu echt een lek door steenslag.

Ik ga trouwens niet al te veel kritiek leveren op die verre kennis van me. De beste man was op zijn werk terwijl hij eigenlijk vrijaf had, en het was tenslotte volledig kostenloos. Hij dacht ook dat, mochten er verdere problemen zijn, ik dit wel op de garantie kon verhalen van de verkoper waar ik de auto gekocht heb. Helaas blijkt die garantie quasi nutteloos te zijn met al die 1001 voorwaarden.

Bovenaan Onderaan